Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-03, 18:13
  #13
Medlem
lone stars avatar
Bästa råder: Bli inte överskuldsatt. Tycker sådant ofta är en stor sten på ryggen att bära. Att t ex ha dyrt boende och samtidigt behöva jaga extrapriser ger ingen livskvalité’. För 20-30 år sedan kunde vara vilket blåbär som helst köpa boende i storstan och göra bostadskarriär. Den tiden är sannolikt förbi.
Citera
2020-06-07, 23:55
  #14
Medlem
En fråga du kan ställa dig själv är väl vad du ska med din trygghet till och dina pengar till?
Pengar är så klart käckt, men kanske framförallt om de används till något på kort eller lång sikt.
Vad är du själv sugen på att testa? Vad skulle du vilja bidra med till dig själv, dina vänner och samhället? Det är fint av dig att vilja ge dig själv stabilitet; tyvärr är tex sjukdomar & olyckor sådana att hur mycket du än planerar och försöker undvika så kan du ändå drabbas.

Jag var själv rätt neurotisk kring pengar i 20-årsåldern, och tänkte mycket på morgondagen.
Det har jag ångrat lite i efterhand för att det gjorde livet tråkigare. Sen har jag iofs tagit igen det med råge. Jag hade gärna lugnat mitt yngre jag och sagt att allting ordnar sig.

Dig skulle jag uppmuntra att våga testa sammanhang, beteenden och upplevelser som inte kretsar kring framtid och materiell trygghet. Åka till någon kul natur, eller ett annorlunda land och ha det lite obekvämt. Vandra. Gå på tur med skidor. Åk på festival. Kanske testa svamp. Man kan väl säga att det går inte att undvika livets obehag eller döden, så passa på att hitta det du njuter av i livet.

Edit: Jag missade liksom andra här att du faktiskt bad om ett ekonomiskt råd. Du behöver nog inte oroa dig för att försätta dig i ekonomisk olycka med all denna eftertänksamhet. Men ett tips är väl att inte lägga pengar på tekniska prylar som ska bytas ut för jämnan. Fråga någon kunnig om fonder. I övrigt står jag fast vid ovanstående tankar kring hur man kan förhålla sig till livet, framtiden & pengar.
__________________
Senast redigerad av vinguiden 2020-06-08 kl. 00:02.
Citera
2020-06-08, 00:52
  #15
Medlem
Uncorruptables avatar
Välja kvinna med mer omsorg innan ni skaffar barn är mitt giv.

En kvinna ska vara 25-26 när man träffar henne. Aldrig äldre än så. Då har ni tid att busa ihop i 4 år och du har tid att lära känna henne ordentligt innan ni skaffar barn.

Döden direkt är att skaffa barn, ditt fel eller hennes spelar egentligen ingen roll, känner du henne inte tillräckligt = på med kondom, alltid.

Ensamstående farsa = sedd som sämre man av andra kvinnor, dvs skräpstatus oavsett vilken inkomst eller kapital eller kompetens du har, dessutom sämre sedd på arbetsmarknaden generellt, egentligen oavsett kompetens. Finns ju psykopater som klarar skita i sina barn, men vilken förälder med hjärnan rätt iskruvad kan skita i sitt eget barn? Nada, och kommer aldrig finnas.
Citera
2020-06-08, 06:48
  #16
Medlem
Välj fritidsintressen och engagemang under ledig tid som inte kostar så mycket utan tvärtom kanske tom generar pengar.

I ifrågasätt dina konsumtionsvanor och lägg bara pengar på det DU verkligen vill och behöver och göd inte alla dom som försöker skapa ett behov du innerst inte har.

Var trevlig mot så många som möjligt i din omgivning det kommer nästa alltid tillbaka i en eller annan form förr eller senare.

Vidga dina vyer utanför ditt ordinarie liv och vanliga umgänge.
Citera
2020-06-08, 07:13
  #17
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Jag är en ung vuxen man som har blivit välsignad med en bra utbildning och har f.n. fast anställning med en lön där jag täcker alla utgifter, har ett regelbundet sparande och har lite pengar över varje månad.

Mitt liv går ut på att fortsätta arbeta, spara pengar, leva livet och försöka utvecklas.

Förlåt om jag är sjukt otydlig men kontentan är att jag vill göra allt jag kan för att känna ekonomisk trygghet i oroliga tider.

Att leva som du gör, är motsatsen till hur jag levt som ung-vuxen. Skulle jag behöva titta tillbaks på mitt liv och inse att jag hållit mig på mattan från 18års ålder och haft heltidsjobb, då skulle jag nog försökt ta mitt liv. Det jag dock önskar att jag gjort, är att hållit hårdare om min första flickvän, då vi hade något väldigt bra. Annars är jag tvärnöjd över "supa knarka och slåss"-erfarenheten som jag samlat på mig under 10års tid. Idag har jag stabilt jobb.
Ps. att resa gör ingen skillnad, om du inte har någon kulturell bakgrund i din vardag, mer än att vara en arbetsmyra.
Edit: skulle nog sett till att jag varit mer aktiv i föreningsliv som jag var intresserad i, annars håller jag min attityd att det varit en bra start, trots att man blivit nedknackad och ärrad.
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2020-06-08 kl. 07:18.
Citera
2020-06-08, 21:19
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Jag är en ung vuxen man som har blivit välsignad med en bra utbildning och har f.n. fast anställning med en lön där jag täcker alla utgifter, har ett regelbundet sparande och har lite pengar över varje månad.

Mitt liv går ut på att fortsätta arbeta, spara pengar, leva livet och försöka utvecklas.

Jag är dock rädd att jag missar saker. Kan ni som är mer erfarna ge mig några råd?

• Fast anställning (medlem i Unionen + Unionens A-kassa)
• Försäkrad (Olycksfallförsäkring, Hemförsäkring, Bilförsäkring)
• Sparar pengar regelbundet

Jag sköter mitt arbete bra och utsikten för utveckling/avancering ser bra ut, så den fronten är nog lugn. Däremot; Nu lever vi i väldigt konstiga tider. Ni som är mer erfarna av vuxenlivet, vad råder ni mig att göra? Målet är att ha en trygg anställning och därmed en trygg inkomst. Om något händer med anställningen så vill jag ha gjort vad jag kan på förhand för att säkra en fortsatt inkomst. Om något händer med min hälsa så vill jag ha gjort vad jag kan för att säkra vård och inkomst.

Min punktlista, är det en bra start? Nu under epidemi-tider, borde jag göra något annorlunda?

(Mod, tråd kanske passar bättre i ekonomi? Jag är osäker...)

Förlåt om jag är sjukt otydlig men kontentan är att jag vill göra allt jag kan för att känna ekonomisk trygghet i oroliga tider.

Du är väl nån sorts trygghetsnarkoman. Jag tror inte du är öppen för vidare vyer på livet. När jag ser tillbaka på livet så är det några saker som sticker ut. Mina barn, mitt specialintresse och att jag hoppade av. (alltså bokstavligen hoppade av "karusellen" )- började därmed leva mitt egna liv.
Om du blir äldre och tittar tillbaka på ditt liv - vad vill du då ha din trygghet till? Om du lever i en värld där du känner dig trygg - behövs då alla dina trygghetsåtgärder.
Som jag ser det lever du inte förrän du vågar leva.
Citera
2020-06-08, 23:10
  #19
Medlem
Germanofils avatar
Egentligen är det bara en sak som är viktig: fortsätt att vara nyfiken, intresserad och motiverad till att lära dig nya saker!

När jag var 20-25 flummade jag runt, rökte weed och pluggade lite här och var i världen. Nu är jag närmare 40 än 30 med bra jobb, hus och familj. Har jobbat i flera olika branscher och utbildat mig i olika omgångar. Den röda tråden är jag inte slutat utvecklats utan hela tiden provat på nya grejer. Det är en egenskap som de flesta arbetsgivare värderar positivt.

Var inte rädd för att byta spår. Det är utecklande för dig som människa att lära dig nya saker. Livet lever man som sagt bara en gång!
Citera
2020-06-08, 23:13
  #20
Medlem
Snowsmiles avatar
Åkt mera skidor, pengar till skidåkning är alltid välinvesterade pengar och tid,

det är vad jag skulle gjort om jag hade haft en "spolabakåtknapp", kanske knullat lite mera
oxå
Citera
2020-06-08, 23:17
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Jag är en ung vuxen man som har blivit välsignad med en bra utbildning och har f.n. fast anställning med en lön där jag täcker alla utgifter, har ett regelbundet sparande och har lite pengar över varje månad.

Mitt liv går ut på att fortsätta arbeta, spara pengar, leva livet och försöka utvecklas.

Jag är dock rädd att jag missar saker. Kan ni som är mer erfarna ge mig några råd?

• Fast anställning (medlem i Unionen + Unionens A-kassa)
• Försäkrad (Olycksfallförsäkring, Hemförsäkring, Bilförsäkring)
• Sparar pengar regelbundet

Jag sköter mitt arbete bra och utsikten för utveckling/avancering ser bra ut, så den fronten är nog lugn. Däremot; Nu lever vi i väldigt konstiga tider. Ni som är mer erfarna av vuxenlivet, vad råder ni mig att göra? Målet är att ha en trygg anställning och därmed en trygg inkomst. Om något händer med anställningen så vill jag ha gjort vad jag kan på förhand för att säkra en fortsatt inkomst. Om något händer med min hälsa så vill jag ha gjort vad jag kan för att säkra vård och inkomst.

Min punktlista, är det en bra start? Nu under epidemi-tider, borde jag göra något annorlunda?

(Mod, tråd kanske passar bättre i ekonomi? Jag är osäker...)

Förlåt om jag är sjukt otydlig men kontentan är att jag vill göra allt jag kan för att känna ekonomisk trygghet i oroliga tider.
Sluta oroa dig så jävla mycket och säg upp dig från jobbet. Prova leva life, ger så mycket mer än pengar på banken. Mitt tips! Kasta dig ut mer. Vid 40 kommer dina tillgångar vara så mycket mindre intressant än din livserfarenhet. Så som du lever nu verkar inte mycket livserfarenhet ges tyvärr
Citera
2020-06-10, 09:09
  #22
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Sett till rubriken. Vad önskar ni att ni gjorde som ung-vuxna?

Svar. Blivit förförd av frisörskan i mitt bostadsområde och fått ligga med henne. När jag var 25 var hon en milf på nästan 60. Det sjuka är att hon ser nästan likadan ut idag och nu börjar hon närma sig 80.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2020-06-10 kl. 09:12.
Citera
2020-06-10, 12:29
  #23
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Jag är en ung vuxen man som har blivit välsignad med en bra utbildning och har f.n. fast anställning med en lön där jag täcker alla utgifter, har ett regelbundet sparande och har lite pengar över varje månad.

Mitt liv går ut på att fortsätta arbeta, spara pengar, leva livet och försöka utvecklas.

Jag är dock rädd att jag missar saker. Kan ni som är mer erfarna ge mig några råd?

• Fast anställning (medlem i Unionen + Unionens A-kassa)
• Försäkrad (Olycksfallförsäkring, Hemförsäkring, Bilförsäkring)
• Sparar pengar regelbundet

Jag sköter mitt arbete bra och utsikten för utveckling/avancering ser bra ut, så den fronten är nog lugn. Däremot; Nu lever vi i väldigt konstiga tider. Ni som är mer erfarna av vuxenlivet, vad råder ni mig att göra? Målet är att ha en trygg anställning och därmed en trygg inkomst. Om något händer med anställningen så vill jag ha gjort vad jag kan på förhand för att säkra en fortsatt inkomst. Om något händer med min hälsa så vill jag ha gjort vad jag kan för att säkra vård och inkomst.

Min punktlista, är det en bra start? Nu under epidemi-tider, borde jag göra något annorlunda?

(Mod, tråd kanske passar bättre i ekonomi? Jag är osäker...)

Förlåt om jag är sjukt otydlig men kontentan är att jag vill göra allt jag kan för att känna ekonomisk trygghet i oroliga tider.


Om jag varit dig hade jag önskat att jag inte var en så svennebananig trygghetsnarkoman. Har du hängslen och livrem på jobbet också? cykelhjälm inomhus?

Lite fler tips:Ta lite risker, ta inte allt så allvarligt, pengar är bara pengar och man behöver inte speciellt mycket för att klara sig. Ingen blir lyckligare av att köpa massa prylar. Tro mig jag har gjort det, jag har pengar, men har sedermera gjort mig av med prylarna istället. Hitta en kvinna och knulla inte runt och tro att gräset är grönare hela tiden. Ägna tid åt att utveckla dig själv, fysiskt, mentalt spirituellt.
__________________
Senast redigerad av svensvenglenn 2020-06-10 kl. 12:34.
Citera
2020-06-10, 12:30
  #24
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Sett till rubriken. Vad önskar ni att ni gjorde som ung-vuxna?

Svar. Blivit förförd av frisörskan i mitt bostadsområde och fått ligga med henne. När jag var 25 var hon en milf på nästan 60. Det sjuka är att hon ser nästan likadan ut idag och nu börjar hon närma sig 80.

follow your dreams, det är aldrig för sent.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback