Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-03, 07:29
  #1
Medlem
Hej, kom att tänka på att det vore kul att ha lite större ammunition som prydnad på hyllan från Leopard 2 eller liknande. Självklart endast tomhylsa med attrapp. Hittar dock inte något liknande någonstans, verkar bara finnas som bäst 40mm hylsor. Verkar inte diskuterats någonstans heller var man kan hitta dessa, vad de kan tänkas kosta eller om det ens är lagligt?

Någon som vet om det går att få tag på i sverige, och vad man kan behöva betala? Behöver man vara rädd för eventuella spår av explosiva ämnen?
Citera
2020-06-03, 07:45
  #2
Medlem
Jag gjorde lumpen på Strv 103 och ifall det saknades en hylsa efter en skjutning så blev det ett jävla liv. Jag tror inte någon kom undan med att smussla undan en tomhylsa. 40 mm hylsor är enklare. Jag har tre, en som jag fick tillstånd att ta (från Strf 90) i samband med en repövning och två (40 mm LV) som jag har ärvt.

Lagligt ja, risk för restämnen nej.
Citera
2020-06-03, 12:40
  #3
Medlem
holmiums avatar
Sök hos handlare av surplus eller militaria:
Exempel:
https://colemans.com/product-categor...aria/ordnance/

Jag hade en stor tomhylsa som paraplyställ i receptionen för ett antal år sedan, fick plats tre paraplyer om jag minns rätt. Den var tyvärr bara borta en dag....
Citera
2020-06-06, 17:57
  #4
Medlem
flyer1s avatar
Om TS ger ett pris han är villig betala för hylsa eller attrap så lär det väl dyka upp några till salu. Vi övade laddning av stridsvagnskanonen med attrapper, de bara låg i garaget, ej inlåsta. Sådanna borde gå få tag i.
Citera
2020-06-10, 20:08
  #5
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Verkar inte diskuterats någonstans heller var man kan hitta dessa, vad de kan tänkas kosta eller om det ens är lagligt?

Någon som vet om det går att få tag på i sverige, och vad man kan behöva betala?
Tommhylsor brukar dyka upp på Tradera och Blocket ibland, vet ej om det är exakt dom storlekarna dur ute efter men har iaf sett hylsor från artillerikanoner, fartygspjäser, LV-akan m.m.

Själv köpte jag hem en satans stor hylsa från Pansarmuséet i Finland. Efter lite efterforskningar med hjälp av texten på hylsan så kom jag fram till att det en gång varit ammunition till en pansarvärnskanon, 50-70-talet ungefär. Sån man drog efter ett fordon.

Hylsor kräver inga tillstånd eller licenser.
__________________
Senast redigerad av Running_man 2020-06-10 kl. 20:09. Anledning: Citeringen blev lite knasig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback