Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-03, 04:32
  #1
Medlem
Hej Flashback,


Hamnat i en liten underlig situation här och vet inte riktigt hur jag ska lösa den.


Jag började i februari att läsa en kurs i matematik på distans via komvux på en större skola i Sverige. I början av denna kurs så gick det sådär, jag var väldigt långsam på att lämna in mina uppgifter och hamnade snabbt långt efter där man skulle vara. På grund av detta förlängde jag kursen en månad, under den månaden arbetade jag väldigt mycket för att kunna få ett godkänt betyg i kursen.

Kursslutet närmar sig och jag är inte riktigt klar med boken och har inte heller hunnit lämna in den sista uppgiften. Läraren informerar mig att jag måste skicka den och bokar samtidigt upp mig för en muntlig examination. Jag tänkte inte så mycket på uppgiften ifråga utan försökte bli klar med boken så fort som möjligt, när jag skulle skicka in uppgiften några dagar senare så gick det ej att göra via deras system så jag antog på grund av mina naturliga lathet att jag inte behöver göra det helt enkelt.

Dagen är kommen och jag har min muntliga examination den 28/5, i den gör jag de uppgifter som krävs för att få ett E i kursen. Jag frågar även läraren om detta och denna säger då att jag klarade examinationen och kommer få ett E. Läraren informerar mig även att betyget kommer sättas den 1/6.

Dagen därpå, den 29/5 sover jag bort hela förmiddagen och kvällen på grund av rubbad dygnsrytm och vaknar ganska sent och går in och kikar min mejl. Till min förvåning har jag fått ett flertal mejl av min lärare däribland de första säger att han inte kan ge mig ett E om jag inte lämnar in den sista uppgiften. Detta mejl kom på eftermiddagen. Jag ser också att de sista inkomna mejl, som var fyra timmar efter det första att jag har fått ett F i kursen efter att läraren har samtalat med sin arbetsledare som ansåg att jag inte kunde få ett E i kursen. Efter jag läst mejlen skickar jag så fort som möjligt in uppgiften både till min lärare och till de som kan lägga in uppgiften i systemet.


Nu till vad jag tycker om situationen. Jag förstår att jag har gjort fel som inte lämnade in uppgiften. Men om läraren ordagrant säger att jag kommer få ett E i kursen under den muntliga examinationen efter att jag frågar för att sen ändra det efter att ha diskuterat med en tredjepart, utan att jag har någon möjlighet att fråga varför eller ens ha en chans att åtgärda saken. Som jag förstått så är de endast upp till läraren själv att bedöma eleven och denne ska då inte fråga någon annan över bedömningen.


Situationen är ett helvete för mig, det finns ingen möjlighet till omprövning där jag bor på grund av pandemin och kommer förmodligen missa chansen att söka in till de högskoleutbildningar jag ville söka till.


Det jag undrar är finns det något jag kan göra i den här situationen? Har jag endast mig själv att skylla eller är också läraren skyldig till att ha gjort fel?


Till er som orkar läsa och försöker hjälpa mig,
Tack på förhand


Edit: Kom på att alla frågor i uppgift 1-3 är urgamla och alla svaren går att hitta på nätet. Jag satt och gjorde de som vanligt i alla fall, hade jag vetat att situationen hade blivit såhär hade jag lika gärna kunna söka fram alla svar och skicka in det och sen haft godkänt. Jag påpekade detta till läraren också.
__________________
Senast redigerad av FearisaMotion 2020-06-03 kl. 05:24.
Citera
2020-06-03, 05:47
  #2
Medlem
Du får väll prata med läraren och ge din bild av det hela och om/vad du kan göra nu för att få ett E.

Om detta går gör du det som läraren säger så bra och snabbt du kan.

Nästa gång får du ha en bättre strategi istället för att skjuta upp.
Gör uppgifterna på direkten och få dem ur världen. Det är mindre jobbigt än att skjuta upp dem.
Citera
2020-06-03, 06:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Du får väll prata med läraren och ge din bild av det hela och om/vad du kan göra nu för att få ett E.

Om detta går gör du det som läraren säger så bra och snabbt du kan.

Nästa gång får du ha en bättre strategi istället för att skjuta upp.
Gör uppgifterna på direkten och få dem ur världen. Det är mindre jobbigt än att skjuta upp dem.

Tack för ditt svar. Ja, det är något jag nu anammar eftersom som jag aldrig vill hamna i samma sits igen. Jag är mycket medveten om mitt eget misstag.


Jag skrev till läraren den 30/5 och fick svar nu den 2/6 att jag skulle ska göra en prövning online.
Vad en online prövning är har jag än ingen aning om, eller hur man går tillväga för att söka en sådan. Även kontaktat andra enheter på skolan men inte fått några relevanta svar från dessa än. Saken är den att jag nu har lämnat in alla uppgifter och jag har fått godkänt på den muntliga examinationen, alltså finns det inte längre något mer jag kan göra. Bör inte läraren informera mig om betyget ändras abrupt, genom sms eller telefon då en utbildning som denna kan vara väldigt viktig för en individs framtid.


Om läraren säger att jag fått ett E en dag, under den sista examinationen för kursen som också spelades in för att sedan utan min vetskap ändra det till ett F för en uppgift som jag inte lämnat in inom loppet av 4 timmar, är det verkligen rätt agerat?


Edit: Som man bäddar får man ligga. Får helt enkelt ta och bita i det sura äpplet och söka in till högskolan nästa år istället.
__________________
Senast redigerad av FearisaMotion 2020-06-03 kl. 06:41.
Citera
2020-06-03, 09:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FearisaMotion
Tack för ditt svar. Ja, det är något jag nu anammar eftersom som jag aldrig vill hamna i samma sits igen. Jag är mycket medveten om mitt eget misstag.


Jag skrev till läraren den 30/5 och fick svar nu den 2/6 att jag skulle ska göra en prövning online.
Vad en online prövning är har jag än ingen aning om, eller hur man går tillväga för att söka en sådan. Även kontaktat andra enheter på skolan men inte fått några relevanta svar från dessa än. Saken är den att jag nu har lämnat in alla uppgifter och jag har fått godkänt på den muntliga examinationen, alltså finns det inte längre något mer jag kan göra. Bör inte läraren informera mig om betyget ändras abrupt, genom sms eller telefon då en utbildning som denna kan vara väldigt viktig för en individs framtid.


Om läraren säger att jag fått ett E en dag, under den sista examinationen för kursen som också spelades in för att sedan utan min vetskap ändra det till ett F för en uppgift som jag inte lämnat in inom loppet av 4 timmar, är det verkligen rätt agerat?


Edit: Som man bäddar får man ligga. Får helt enkelt ta och bita i det sura äpplet och söka in till högskolan nästa år istället.
Hej!
Alla har vi i någon mån varit där du är, disciplinen och strategin finns inte riktigt.
Man skjuter upp och måste kämpa som tusan i sista minuten.
Högre studier innebär att man tar mer ansvar för sitt eget lärande. Det är både ett mål och en metod, att man tränar sig i att organisera pluggandet Nu gäller det komvux i ditt fall men du får tänka att du är vuxen och komvux är en andra chans som bara finns i Sverige och den ska man vara rädd om.
Läraren har rätt att ändra betyg fram till sista dagen.
Det är förstås tråkigt att inte bli godkänd, men fokusera lite mindre på läraren och betyget, och mer på hur du ska få till ett smart upplägg både i skolan och jobbsammanhang.
Säger det igen, du är inte ensam, men du måste själv ta makten över din situation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback