2020-06-03, 01:24
Medlem
Zuul.s avatar
Hej,

1. Under 24 månader så kommer jag lägga undan 12,000 kr/mån för att spara ihop till en kontantinsats (170,000 kr) samt en motorcykel (120,000 kr).

Ska jag satsa på att föra över pengarna varje månad till mitt bankkonto som inte har någon ränta men som är säkra där eller satsa på något som ger lite ränta?

Kan inget om detta med sparande och är heller inte speciellt intreserad av det så jag har lite snabbt sökt runt lite snabbt och det verkar populärt med fondrobotar, men då det finns så mycket att läsa om det så tänkte jag kolla med er hur ni skulle lägga upp det?

2. Efter dessa 24 mån kommer jag varje månad lägga undan till en buffert, samt det allra viktigaste, till pensionen. Pensionssparandet kommer vara i +15 år. Kommer ha 8000 kr/mån att lågga på buffert och pensionssparand. Hur hade ni gjort här?

Tack på förhand.

/Zuul.
Citera
2020-06-03, 01:26
Medlem
Det du ska ha i närtid ska du ha på kontot och inte ta några risker med. Det är det enda sättet för dig att vara säker på att du har pengarna när du väl behöver dom enligt plan. Den andra delen som du ska spara till pension kan du spekulera lite mer med, och köpa fonder, aktier eller vad du nu är intresserad av.
Citera
2020-06-03, 02:09
Medlem
GormDenGamles avatar
2.000-2.500 kr/mån. hade jag lagt som mest på pensionssparing.
Det är en hög summa. Och i din ålder, och spara det i många år, är bra.
Citera
2020-06-03, 05:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuul.
Hej,

1. Under 24 månader så kommer jag lägga undan 12,000 kr/mån för att spara ihop till en kontantinsats (170,000 kr) samt en motorcykel (120,000 kr).

Ska jag satsa på att föra över pengarna varje månad till mitt bankkonto som inte har någon ränta men som är säkra där eller satsa på något som ger lite ränta?

Kan inget om detta med sparande och är heller inte speciellt intreserad av det så jag har lite snabbt sökt runt lite snabbt och det verkar populärt med fondrobotar, men då det finns så mycket att läsa om det så tänkte jag kolla med er hur ni skulle lägga upp det?

2. Efter dessa 24 mån kommer jag varje månad lägga undan till en buffert, samt det allra viktigaste, till pensionen. Pensionssparandet kommer vara i +15 år. Kommer ha 8000 kr/mån att lågga på buffert och pensionssparand. Hur hade ni gjort här?

Tack på förhand.

/Zuul.

Sätt int pengarna på ett sparkonto, hos Avanza vet jag att man har sparkonto med lite ränta.
Även om räntan är låg så genererar det lite grann.

Fonder på den tidshorisonten är riskabelt.

2. Jag lägger 10% av lönen på pensionssparande i ett ISK som jag kan använda till annat om det skulle knipa.

Räkna efter lite vad du behöver buffert kontot för. Vad skulle du kunna få för oförutsedda utgifter.
Bor du i hyreslägenhet och inte har bil så är behovet lågt, då skulle det nog räcka att ha typ 10k kr på kontot.

Jag har ett boendekonto som jag sätter in en summa på varje månad som jag sedan använder för att betala räkningar relaterade till boendet så som elräkning mm.
För att kunna betala te.x elnätsavgiften som kommer kvartalsvis, hemförsäkring som kommer årsvis.
Senast redigerad av tnem 2020-06-03 kl. 05:58.
Citera
2020-06-05, 23:01
Medlem
glajarns avatar
Du ska absolut inte spara dina pengar hos din vanliga bank där ränta är 0%. Hitta någon nisch bank då får du ränta på din pengarna i alla fall men det är viktigt att du kolla att dom har insättningsgaranti. Har dom inte det så är det inget att ha då du kan förlora alla pengar om den banken skulle hamna i obestånd. Du öppnar lätt ett konto på nätet om du har bankid och får ränta på pengarna under tiden du sparar. Försök hitta någon som har ränta på ränta effekt.
Citera
2020-06-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuul.
Hej,

Tack på förhand.

/Zuul.

Under de kommande 24 månaderna skulle du kunna sätta in pengarna på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

När du sedan har köpt din bostad och motorcykel skulle du kunna fördela sparandet på följande sätt:

* Sparkonto med ränta
* Aktier/fonder
* Kapitalförsäkring Traditionell
* P2P-lån

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in