• 1
  • 2
2020-06-02, 16:39
Medlem
Vet inte om detta felet har med att datorn är nybyggd från NetonNet. Fick delarna för 6 veckor sedan och har knappt haft igång datorn. Felet beskrivs nedan.

Dator:
Fractal Design Define C Svart
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
ROG STRIX moderkort
M2 hårddisk
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz

Fel:
Bara fläktarna går igång. Inga pip från moderkortet eller bild på skärmen (no signal). Har bara surfat på den under de få veckor vi haft den. Och vi avslutade den på rätt sätt senast vi använde den. Fått ett måndagsexemplar på någon del tro?
Det jag upptäckte är att jag hade glömt att koppla in fläkten fram i chassit. Det kan ju vara det, men samtidigt så har datorn alltid fungerat och om processorn blir överhettad så borde det väl synas? Har inga extra hårddiskar fram eller något annat som kan skapa värme. Men det är det enda jag kan skriva som sticker ut.
Tangentbordet är inkopplat men lyser inte.

[b]Vad kan felet bero på? Behöver ta reda på vad som är fel och skicka in det för att få det utbytt. Behöver råd här då jag inte vet hur jag ska gå vidare.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-06-02 kl. 17:02.
Citera
2020-06-02, 17:14
Medlem
Det här är en fråga i stil med "Min bil startar inte, vad kan felet vara?"

Helt omöjligt att svara på. Du får byta ut komponenter en i taget och se om datorn startar som den ska vid något tillfälle. Hade jag varit dig hade jag börjat med RAM-minnena. Dessutom kan en ny dator behöva extra tid vid uppstart för första gången. Ge det 5-10 minuter och se om det hjälper.
Citera
2020-06-02, 17:19
Medlem
constants avatar
Om processorn blir överhettad stängs allt ner. Tror inte man använder sig av högtalare som ger moderkorts-meddelande längre.

Konstigt att fläktarna går men att tangentbordet inte lyser. Jag skulle kollat alla kontakter, men att både skärm och tangentbord felar samtidigt låter konstigt.

Ge burken en rejäl smäll och försök igen...
Senast redigerad av constant 2020-06-02 kl. 17:22.
Citera
2020-06-02, 17:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Dessutom kan en ny dator behöva extra tid vid uppstart för första gången. Ge det 5-10 minuter och se om det hjälper.
Inte, det brukar gå igång direkt - dessutom har hen använt datorn för surf.

Det som kan ta tid är installation av os, men inte att bara starta upp.
Citera
2020-06-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om processorn blir överhettad stängs allt ner. Tror inte man använder sig av högtalare som ger moderkorts-meddelande längre.

Konstigt att fläktarna går men att tangentbordet inte lyser. Jag skulle kollat alla kontakter, men att både skärm och tangentbord felar samtidigt låter konstigt.

Ge burken en rejäl smäll och försök igen...

Det är bra att det antagligen inte är processorn. Den var så dyr. Då kanske det är nätagget. Jag får koppla ur nätagget på min dator och testa i denna burken. Det är mycket jobb, men det måste göras. Gör det nu direkt.
Citera
2020-06-02, 17:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det är bra att det antagligen inte är processorn. Den var så dyr. Då kanske det är nätagget. Jag får koppla ur nätagget på min dator och testa i denna burken. Det är mycket jobb, men det måste göras. Gör det nu direkt.
Kolla först kontakten med el till moderkortet. Inte alls otroligt att det bara är det, och att fläktarna du hör är de i nätaggregatet.
Citera
2020-06-02, 17:53
Medlem
I vilken färg lyser dioden bredvid RAM stickorna?

https://linustechtips.com/main/uploa...5828ad7da2.png
Citera
2020-06-02, 17:57
Medlem
Citat:
Kolla först kontakten med el till moderkortet. Inte alls otroligt att det bara är det, och att fläktarna du hör är de i nätaggregatet.

Glömt säga att musen lyser när den kopplas in. Men tangentbordet gör det inte. Har hunnit testa med ett annat grafikkort men det löste inget.

Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens

Orange. Måste kolla din länk och se om man blir smartare.
Citera
2020-06-02, 18:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Glömt säga att musen lyser när den kopplas in. Men tangentbordet gör det inte. Har hunnit testa med ett annat grafikkort men det löste inget.
Matningen till musen borde ju inte vara separat, i alla fall inte om du har en kopplad till USB.

Byt plats på tangentbord och mus och se vad som händer.
Citera
2020-06-02, 18:04
Medlem
Citat:

Här är en bild. Jag tycker den är orange. Gissar att det är gul. Vad innebär det för fel?

https://imgshare.io/image/NrvYs4

Citat:
Matningen till musen borde ju inte vara separat, i alla fall inte om du har en kopplad till USB.

Byt plats på tangentbord och mus och se vad som händer.

Har testat det. Bara musen som tänds. Testat med flera tangentbord. Men jag tror det ska vara så. Tangentbordet behövs nog laddas in med drivrutiner har jag för mig för att tändas.
Citera
2020-06-02, 18:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Har testat det. Bara musen som tänds. Testat med flera tangentbord. Men jag tror det ska vara så. Tangentbordet behövs nog laddas in med drivrutiner har jag för mig för att tändas.
Att inte tangentbordet tänds medans musen gör det i samma USB-uttag är verkligen udda. Ström som ström, kan inte tänka mig att något annat behöver fungera för att det ska fungera.

Och att dioderna vid minnena lyser...

Det enda jag ändå kan tänka mig är att det glappar från nätaggregatet. Snurrar fläktarna förutom de i nätaggregatet?
Citera
2020-06-02, 18:46
Medlem
Citat:

Citat:
Att inte tangentbordet tänds medans musen gör det i samma USB-uttag är verkligen udda. Ström som ström, kan inte tänka mig att något annat behöver fungera för att det ska fungera.

Och att dioderna vid minnena lyser...

Det enda jag ändå kan tänka mig är att det glappar från nätaggregatet. Snurrar fläktarna förutom de i nätaggregatet?

Det var ett av de två ram minnen som gjorde problemet. Får skicka in det och begära ett nytt. Testat alla kombinationer så är säker.

Tack för stöttning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in