Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-29, 10:10
  #1
Medlem
Om man får en villkorlig dom för misshandel, kommer den att synas i ett belastningsregister som tar med misshandel? T ex när man ska begära ut belastningsregister för skola.
__________________
Senast redigerad av kukkarusellen 2020-05-29 kl. 10:16.
Citera
2020-05-29, 10:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Om man får en villkorlig dom för misshandel, kommer den att synas i ett belastningsregister som inte tar med misshandel? T ex när man ska begära ut belastningsregister för skola.
Får innerligt hoppas att så är fallet !
Citera
2020-05-29, 10:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Får innerligt hoppas att så är fallet !

Men då kan man ju lika bra ta domen istället för den villkorliga domen eftersom att en dom enbart står kvar i 5 år jämfört med villkorlig dom som står kvar i 10 år.
Vad är vitsen med villkorlig dom?
Citera
2020-05-29, 10:30
  #4
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Om man får en villkorlig dom för misshandel, kommer den att synas i ett belastningsregister som tar med misshandel? T ex när man ska begära ut belastningsregister för skola.
skolor begär väl inte ut sånt, det är väl mer sexualbrott och brott mot barn typ..
jag har jobbat inom skola och är dömd för misshandel och massa annat skit
Citera
2020-05-29, 10:36
  #5
Medlem
Jag kanske missförstod din frågeställning men min poäng var att om man är snar till våld ska man inte arbeta i skola .
Citera
2020-05-29, 10:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Men då kan man ju lika bra ta domen istället för den villkorliga domen eftersom att en dom enbart står kvar i 5 år jämfört med villkorlig dom som står kvar i 10 år.
Vad är vitsen med villkorlig dom?

Hur menar du nu?
Villkorlig dom får du istället för ett fängelsestraff. Fängelse syns också i belastningsregistret i 10år.
Tiden för hur länge en villkorlig dom är kvar i belastningsregistret börjar dock räknas vid dom, när det gäller fängelse börjar man räkna från när straffet är avtjänat.

2års villkorlig dom år 2020 är kvar i registret till 2030, 12 månaders fängelse år 2020 är kvar tills 2031(minst, inte sällan tar det ett tag från dom tills dess att man inställer sig till fängelse vilket ytterligare skjuter fram tiden brottet är kvar i registret något, förutsatt att man inte är häktad).
Citera
2020-05-29, 11:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Om man får en villkorlig dom för misshandel, kommer den att synas i ett belastningsregister som tar med misshandel? T ex när man ska begära ut belastningsregister för skola.

Misshandel av normal eller ringa grad finns inte med i Utdrag för arbete inom skola eller förskola. Grov eller synnerligen grov misshandel finns med.
Citera
2020-05-29, 11:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur menar du nu?
Villkorlig dom får du istället för ett fängelsestraff. Fängelse syns också i belastningsregistret i 10år.
Tiden för hur länge en villkorlig dom är kvar i belastningsregistret börjar dock räknas vid dom, när det gäller fängelse börjar man räkna från när straffet är avtjänat.

2års villkorlig dom år 2020 är kvar i registret till 2030, 12 månaders fängelse år 2020 är kvar tills 2031(minst, inte sällan tar det ett tag från dom tills dess att man inställer sig till fängelse vilket ytterligare skjuter fram tiden brottet är kvar i registret något, förutsatt att man inte är häktad).

Det visste jag inte. Då förstår jag att den villkorliga domen är mer attraktiv än en vanlig dom.
Citera
2020-05-29, 11:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Det visste jag inte. Då förstår jag att den villkorliga domen är mer attraktiv än en vanlig dom.

Sen är så klart frihet att föredra framför fängelse.
Även vid kortare straff så kan fängelse förstöra mycket i livet, ofta blir man av med jobb och bostad, det blir mycket oftare allmänt känt också vilket ger större social stigma.
Citera
2020-05-29, 14:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sen är så klart frihet att föredra framför fängelse.
Även vid kortare straff så kan fängelse förstöra mycket i livet, ofta blir man av med jobb och bostad, det blir mycket oftare allmänt känt också vilket ger större social stigma.

Vet du om ett belastningsregister som ska visa domar för misshandel också tar med villkorliga domar för misshandel?
Citera
2020-05-29, 16:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Vet du om ett belastningsregister som ska visa domar för misshandel också tar med villkorliga domar för misshandel?

Ja det gör det. Villkorlig dom för misshandel är fortfarande en fällande dom för misshandel.
Citera
2020-05-29, 21:46
  #12
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Vet du om ett belastningsregister som ska visa domar för misshandel också tar med villkorliga domar för misshandel?
Alla lagföringar läggs in i registret, t.ex. penningböter, dagsböter, villkorlig dom och fängelse samt även vissa andra saker såsom kontaktförbud. Det som skiljer lite är hur man gallrar. Hur man gallrar beror också på hur brottsaktiv personen är. Om det tillkommer poster i registret kan det innebära att sådant som normalt skulle gallras får ligga kvar under längre tid. Så den som är brottsaktiv kan ofta ha ganska gamla saker liggande i sitt register.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback