Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2008-11-16, 23:24
  #73
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av operator
Finansmarknaden avreglerades 1990, innan detta var det inte tillåtet att flytta pengar hur som helst, men idag är det inga problem. Du kan utan vidare springa runt med en miljard på fickan om du vill, samt flyga var du vill utan problem, såvida pengarna är vita.

Pengarna är inte vita. Det är liksom det som är tanken.

Citat:
Om tullen skulle upptäcka att du har en massa pengar på dig kan ju givetvis misstanke väckas om det föreligger något brott i hur pengarna införskaffats, men det är inget brott i sig att ha stora summor pengar.

Givetvis!
Men nu är det ju inte vita pengar.

Citat:
Det mest intressanta här är väl huruvida tullen har rutiner för sådana händelser, där de då kontaktar polis och/eller skattemyndigheten, vilka i sin tur initierar en revision - tyvärr känner jag inte till deras rutiner, men jag skulle gissa på att det hänger rätt mycket på hur du beter dig då de ställer den enkla frågan vad det är för pengar. Helt säkert finns det vissa saker som kan hinta skattemyndigheten om vilka personer/företag de skall granska, där större överföringar mellan banker kan tänkas vara en fälla.

Hur exakt menar du med bete sig?


Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Man har en skyldighet att anmäla om motsvarande minst 15 000 Euro förs över gränsen inom EU.

http://www.europarl.europa.eu/sides/...DOC+XML+V0//SV

Sedan kommer pengarna i mitt fall med stor säkerhet att komma utifrån EU eller något europeiskt skatteparadis. Har du några tips att dela med dig av?
Citera
2008-12-13, 16:11
  #74
Medlem
moderatswings avatar
Någon som vet hur det ligger till?
Citera
2008-12-13, 20:55
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Jag har för mig att det är 70.000kr, men jag är väldigt osäker.

Vad jag dock inte förstår är varför ska du sätta in dom på svenskt konto öht? Så fort dom är här, eller har varit här, kan ju SKM ta reda på det på en sekund. Svenska bankerna och SKM har ett mycket långtgående samarbete där alla konton regelbundet lämnas uppgifter på så fort SKM frågar.

Res dit, ta ut pengarna kontant och flyg hem med dom. Alternativt koppla ett kontokort till det och använd kortet här.

Använd INTE kortet här om du inte vill ha problem.
Smuggla inte heller pengar.
Citera
2008-12-15, 03:36
  #76
Medlem
snatchers avatar
Be dem sätta in 60 till exhange å 60 till forex så tar du ut dem i euro, Om någon undrar så säger du bara bilköp tyskland för den summan rapporteras inte in. Så växlar du bara in euro när du behöver
Citera
2009-01-04, 18:13
  #77
Medlem
Ska man anmälla till fi före eller efter man tar in pengarana?
Hur vill de att man skall bevisa att det är vita pengar.
Citera
2011-04-26, 12:42
  #78
Medlem
Tourbillions avatar
Att resa ut/in ur EU med kontanta medel.
10 000€ är gränsvärdet.

http://www.tullverket.se/innehallao/...280001065.html

http://ec.europa.eu/taxation_customs...s/index_en.htm

Lagstadgad gräns för indentitetshandlingskontroll för växlingsbyrå.
110 000SEK alt. 15 000€
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800015002.html

Gränsvärde för bank att rapportera till Skatteverket.
150 000SEK

http://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/mc1/mb/mblib.nsf/a-w/FC4E4DEB4994AF32C12573600051815A/$FILE/A465b.pdf
Citera
2011-04-27, 11:39
  #79
Medlem
Anabellas avatar
Vet någon vad som gäller när man ska flytta pengarna från Ryssland till Sverige? Alltså ett land utanför EU.
Citera
2011-04-27, 12:21
  #80
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Vet någon vad som gäller när man ska flytta pengarna från Ryssland till Sverige? Alltså ett land utanför EU.
Det är väl de svenska reglerna plus reglerna (om de nu följer några regler öht) i Ryssland. Om du överför dina pengar via banken /SWIFT borde det inte vara några problem alls. SKV eller banken kanske vill veta varifrån dina pengar kommer ifrån, men utöver det är knappast något problem.

Däremot om du är begränsat skatteskyldig (=bor utomlands), lär skatteverket strunta i dina utlandsöverföringar.
Citera
2011-04-27, 13:24
  #81
Medlem
Anabellas avatar
Tack för svaret!

Mera konkret:

Jag ärvde nyligen en avliden släkting i Ryssland. Jag har både ryskt och svenskt medborgarskap, äger bostad i Ryssland där jag är numera skriven, men är permanent bosatt i Sverige.

Jag har sålt ett värdeföremål till en privat samlare för ca 25 000 dollar. Inga kvitton finns. Jag får föra ut max 10 000 dollar ur Ryssland cash utan att deklarera dem. Det blir väl inget problem att föra in de i Sverige, eller?

Vad gäller resten av pengarna tänkte jag sätta hälften på ett Visa-kort registrerat i Ryssland som jag kan använda internationell och överföra andra hälften till eget bankkonto i Sverige. Låter det vettigt?

Om nu Skatteverket eller Riksbanken eller vem det nu är ska undra var pengarna kommer ifrån, räcker det att jag förklarar som det är: att jag har sålt en värdesak utan kvitto, vilket är inte alls unikt i Ryssland.
Problemet är att jag kommer att sälja minst ett föremål till i samma prisklass innan året är slut...

Tacksam för alla kloka råd!
__________________
Senast redigerad av Anabella 2011-04-27 kl. 13:27.
Citera
2011-04-27, 15:48
  #82
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella

Jag har sålt ett värdeföremål till en privat samlare för ca 25 000 dollar. Inga kvitton finns. Jag får föra ut max 10 000 dollar ur Ryssland cash utan att deklarera dem. Det blir väl inget problem att föra in de i Sverige, eller?
Du får ta med dig 10 000 euro till EU, utan att anmäla till tullen. Att ta ut hela beloppet till Sverige borde inte vara något problem, se till bara att anmäla det skriftligt. Sen får du antagligen bevisa (med något dokument) att du faktiskt ärvt pengarna. Tar man med sig mera pengar, och blir upptäckt, då kommer tullen att beslagta pengarna.

Citat:
Vad gäller resten av pengarna tänkte jag sätta hälften på ett Visa-kort registrerat i Ryssland som jag kan använda internationellt och överföra andra hälften till eget bankkonto i Sverige. Låter det vettigt?
Låter någorlunda vettigt. Men om du har ett visa-debit kontokort, gäller det att se upp. Att ha 7500 dollar i ett kontokort i Ryssland låter inte särskilt säkert i mina öron.

Citat:
Om nu Skatteverket eller Riksbanken eller vem det nu är ska undra var pengarna kommer ifrån, räcker det att jag förklarar som det är: att jag har sålt en värdesak utan kvitto, vilket är inte alls unikt i Ryssland.
Problemet är att jag kommer att sälja minst ett föremål till i samma prisklass innan året är slut...
Sannolikt vill de ha något bevis på pengarnas ursprung. För oss är Ryssland = knarkhandel och utpressning. Alltså det räcker inte nödvändigtvis att säga att du ärvt pengarna, de (banken och möjligtvis SKV) vill oftast ha något ordentligt dokument som visar att du faktiskt ärvt pengarna.

edit: Du blir sannolikt tvungen att betala skatt på sakerna, som du sålt (om du följer reglerna). I Sverige är endast "vinster upp till 50 000 kr per år" skattefria.
__________________
Senast redigerad av kjp 2011-04-27 kl. 15:55.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback