Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-28, 08:44
  #1
Medlem
KallePiggs avatar
Jag har en laptop som jag haft i 3-4 år och nu har den börjat stängas av helt utan anledning. Jag startar om och då funkar det igen.

Håller batteriet på att ta slut? Är det dags att beställa nytt batteri?

Kan det var något annat som är problemet?
Citera
2020-05-28, 08:51
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePigg
Kan det var något annat som är problemet?

Ja det kan vara en rejäl mängd olika orsaker till detta.

Men hur stängs datorn av? Blir det blåskärm eller klipps allt bara rätt av? Är det när du använder ett speciellt program eller kan det vara när datorn bara står för sig själv utan att du har igång några program?

Det kan vara så enkelt att du för ett tag sedan installerade ett nytt program som du nu regelbundet använder. Låt säga att programmet inte är bra eller blev illa installerat eller har någon konflikt med ett annat program så kan sånt här hända.

Men batteriet borde det inte vara. Har datorn stått under någon längre period helt utan ström (sladd inkopplad)?
Citera
2020-05-28, 09:20
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePigg
Jag har en laptop som jag haft i 3-4 år och nu har den börjat stängas av helt utan anledning. Jag startar om och då funkar det igen.

Håller batteriet på att ta slut? Är det dags att beställa nytt batteri?

Kan det var något annat som är problemet?
Det är inte pga att den överhettas?
Citera
2020-05-28, 09:26
  #4
Medlem
VARJE gång min dator stängts av direkt så har det handlat om att den inte är fulladdad. Min katt älskar att leka med sladdarna. Nu håller jag koll på laddningen.
Citera
2020-05-28, 12:09
  #5
Medlem
Din dator stängs nog av för att den blir för varm, plocka isär, rengör fläkten som blir full av damm - försök inte blåsa datorn ren utan att plocka isär - det är som att måla läppstift på en gris - ta din tid, gör det ordentligt, ta bort CPU:n och lägg på nytt kiselfett - plocka ihop och provkör så är allt löst.
Citera
2020-05-29, 11:16
  #6
Medlem
KallePiggs avatar
Har inte använt laptopen på nästan en månad för jag har suttit med mobil eller surfplatta men den har ju varit avstängd inte påslagen och urladdad.

Den stängs av direkt! Ingen blåskärm eller nåt.

Nej.. inga nya program vad jag vet.

Jag kan för lite om datorer för att våga plocka isär en laptop.
Citera
2020-05-29, 11:27
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePigg
Har inte använt laptopen på nästan en månad för jag har suttit med mobil eller surfplatta men den har ju varit avstängd inte påslagen och urladdad.

Den stängs av direkt! Ingen blåskärm eller nåt.

Nej.. inga nya program vad jag vet.

Jag kan för lite om datorer för att våga plocka isär en laptop.

Kolla tillförlitlighetshistoriken..

via sökfältet så skriver du: visa tillförlitlighetshistorik
När den startas visar den div. problem osv. som i vissa fall har en länk till möjlig lösning
Citera
2020-05-29, 13:09
  #8
Medlem
Sikkans avatar
Förmodligen överhettad. köp en burk tryckluft. skruva bort plastlocket på undersidan och blås sedan vid utblåset för fläkten. Blås sedan från andra hållet så att allt damm försvinner!
Citera
2020-06-11, 16:15
  #9
Medlem
Knivur-273s avatar
Titta i dammsugarpåsen och begrunda vad du ser.

Överför denna syn till din dator.

Den kan tänkas vara full av damm som gör att fläktkylningen inte fungerar.

Jag använder en helt vanlig dammsugare med ett tillbehörs-kit specifikt ämnat för rengöring av datorer, plus långhåriga penslar med styva borst, för att rengöra kylflänsarna ovanpå processorn eller grafikprocessorn. Demontera inte denna kylfläns ovanpå processorn, såvida du inte har en tub ny värmepasta och att du verkligen vet vad du sysslar med.

Kylflänsen kan nämligen sitta ganska hårt fast, som vore den nästan limmad till processorns kapsel. Tar du i med våld på fel sätt, kan du skada moderkortets sockel och benen på processorn.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2020-06-11 kl. 16:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback