Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-29, 03:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsee
Hej!

Lite upprörd och arg idag. Fick veta att restid och milersättning från jobbet, för tidigare resor, inte kommer betalas ut. Nekas, och det sägs bero på skattetekniska skäl samt budget för företaget.

Kärnfrågan är om jag har laglig rätt att få ut ersättningen i efterhand från arbetsgivaren, och i så fall hur jag bör gå vidare för att få rätt?

Lite bakgrund: är fast anställd sen 2 år, vi får ersättning för restid samt km-ersättning för egen bil i tjänsten. Detta har fungerat utan problem efter lämnat in underlag efter varje månad. Under 2020 & 2019 har det betalas ut till mig.

Men, sista halvåret 2018 (påbörjade anställningen det halvåret), där, av olika anledningar lämnade jag inte in ersättningsunderlag, utan det gjorde jag först nu. Jag vet att det inte var klokt gjort, beror på delvis på nytt jobb och mycket att komma in i. Oväsentligt i sakfrågan just nu.

Kan detta ses som en löneskuld som arbetsgivaren har till mig? Hur lång tid kan gå innan det inte behöver regleras?
Har jag rätt till mina pengar? Hur går jag vidare?

Arbetsgivaren är en stor koncern, lite pengar för arbetsgivaren, mycket för mig som löneslav.

Så Flashback, jag vet att jag borde ha reglerat detta då. Men hur ser lag och regler ut i denna fråga?

Det är inte reglerat i lag utan beror på vad som är avtalat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback