Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-31, 00:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Vad jag menar är alltså, kan man växla en del av sina sparpengar till Euro, och spara i Euro?
Alltså i en svensk bank i Sverige? Eller är enda möjligheten att ha pengar i Euro, är på ett utländskt bankkonto?

Jag skulle vilja ha ett Eurokonto, finns det någon bank inom , i Sverige, som har det erbjudandet?
Kolla med Nordnet de har valutakonton
Citera
2020-05-31, 00:31
  #14
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2020-05-31, 06:39
  #15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Nordnet har valutakonto.

https://www.nordnet.se/faq/364-vad-f...-foer-funktion

Sen är frågan varför du skulle vilja ha ett eurokonto? Lätt är kanske att köpa några stabila aktier som är noterade i Euro eller nån fond med låg risk.

Frågan är snarare varför inte? Självklart vill man ha lite pengar utanför svenska bananvalutan, dels som backup men även som reskassa. Jag har alltid ett par hundra euro minst hos Revolut. En del av de jag har där är växlade för runt 9.5 om jag minns rätt - där har du ytterligare en anledning.

Ankdammen sverige med SEK är liten..
Citera
2020-05-31, 08:29
  #16
Medlem
Duerfs avatar
Vad menar du med spara? Menar du ett räntebärande konto i annan valuta? Det är sällsynt.

Det finns valutafickor där du kan ha ett transaktionskonto i annan valuta men normalt sett krävs det ett legitimt behov, d v s att du har regelbundna insättningar och betalningar i den valutan, innan banken vill öppna en sådan. De kommer inte öppna en valutaficka bara för du tycker det vore smidigt med ett Eurokonto.
Citera
2020-05-31, 10:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
SEB har euro konto, men de är extremt begränsade.
Alla storbanker har Euro-konton men det är precis som du säger extremt begränsade och inget som man bara kan skaffa från kökssoffan. Förstår mig inte riktigt på varför bankerna ska vara så restriktiva mot det.

Misstänker att rätt många får lön och andra ersättningar i Euro och sedan villa bränna pengarna utomlands. In Euro, ut euro, då vill man ju inte råka ut för växlingsavgifter. Hur svårt ska det vara att kunna öppna ett konto där man sätter in Euro och sedan betalar med ett kreditkort i Euro....
Citera
2020-05-31, 10:52
  #18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
De kommer inte öppna en valutaficka bara för du tycker det vore smidigt med ett Eurokonto.

Egentligen en helt oacceptabel inställning men så är det nog ja och därmed lämnar storbankerna i sverige walk-over till revolut, n.26, ferratum bank, bunq mfl neobanker.

Iof bara en positiv utveckling, alla borde ha ett eget eurokonto med eget IBAN!
Citera
2020-05-31, 11:47
  #19
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Frågan är snarare varför inte? Självklart vill man ha lite pengar utanför svenska bananvalutan, dels som backup men även som reskassa. Jag har alltid ett par hundra euro minst hos Revolut. En del av de jag har där är växlade för runt 9.5 om jag minns rätt - där har du ytterligare en anledning.

Ankdammen sverige med SEK är liten..
För att resekassan är ganska liten del av ekonomin? De flesta har svenskar har ett sparande på en par hundratusen, och om man är någorlunda klok så är har man spridit de riskerna på flera marknader. Ett sparande som är mycket mer volatilt än vad valutor är.

Att då ha 10 000 eller 20 000 på ett eurokonto gör en marginell skillnad. Valutor rör sig i väldigt lite och går upp och ned med några procent per år mot en annan valuta.
Citera
2020-05-31, 11:55
  #20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För att resekassan är ganska liten del av ekonomin? De flesta har svenskar har ett sparande på en par hundratusen, och om man är någorlunda klok så är har man spridit de riskerna på flera marknader. Ett sparande som är mycket mer volatilt än vad valutor är.

Att då ha 10 000 eller 20 000 på ett eurokonto gör en marginell skillnad. Valutor rör sig i väldigt lite och går upp och ned med några procent per år mot en annan valuta.

Jag ser det visserligen även som en säkerhetsgrej genom spridning över olika länder, varför ha ALLA pengar stående i sek när man lika gärna kan ha en liten del i EUR?

Man skall aldrig ha alla ägg i en korg, det gäller även länders valutor. Dessutom handlar folk mer och mer från andra länder, då är det oftast EUR som gäller. Själv har jag nästan helt slutat handla prylar i sverige, både utbud och priser är bättre i andra länder i europa.
Citera
2020-06-06, 15:19
  #21
Medlem
Absolutinte800s avatar
Också intresserad av att diversifiera mitt sparande i diverse valutor. Euro förstås intressant eftersom den verkar vara mindre volatil än många valutor men skulle även vilja ha en del i asiatiska samt usd. Är det verkligen omöjligt som privatperson?

Revolut har jag hört talas om men det var något som störde mig där, hur låg det till med insättningsgaranti?

Vad anser ni räcker det med utländska aktier som diversifiering?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback