Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-26, 23:48
  #1
Medlem
Hej!

Jag är intresserad av att arbeta inom industrin men märkt att det är svårt att få jobb utan utbildning och kontakter då många söker och speciellt i dessa tider. Vilken utbildning är mest lönsam att gå inom industrin och leder lättast till jobb?

Processoperatörutbildningen sker på distans här där jag bor och är 2 år.

Cnc-operatör är ca 1 år och klassrumsstudier.

Uppfattar dessa yrken som snarlika men utbildningstiderna väldigt olika. Vad är egentligen skillnaden på dessa yrken och vad rekommenderar ni?

Kan en cnc-operatör även få jobb som processoperatör?

Hoppas någon kan svara på mina funderingar!
Tack på förhand
Citera
2020-05-26, 23:59
  #2
Moderator
yz44s avatar
Uppriktigt sagt så är det inte speciellt svårt att googla sig till svaret.
Men ok, en processoperatör sysslar med övervakning av processer inom industrin.
Det innebär för det mesta i praktiken att sitta i ett kontrollrum och övervaka/styra.

En CNC-operatör kontrollerar en CNC-maskin som utför olika arbetsmoment på något material.
Kan t.ex. vara att svarva, fräsa, gänga osv.

Det är mer som skiljer dessa arbetsuppgifter än vad som är gemensamt.
Citera
2020-05-27, 07:06
  #3
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Cnc-operatör kan vara väldigt pilligt, med mycket små toleranser på arbetsstyckena, så är man något av en slarver ska man nog söka en annan typ av jobb.
Visserligen är det inte manuell bearbetning, men det ska mätas, ställas in och uträknas.
__________________
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-05-27 kl. 07:08.
Citera
2020-05-27, 15:18
  #4
Medlem
katastrofernas avatar
Som tidigare skrivit så är det inte mycket som är likt med dessa två yrken mer än att det heter "operatör" och att båda finns finns på tunga industrier. Jobbar själv som processoperatör vid avbarkning och flishuggning på ett massabruk och stormtrivs. I det stora hela så är det oftast väldigt lugnt och man sitter och lyssnar på musik och håller kolla på alla skärmar.
När det väl händer något så kan det dock vara väldigt tungarbetat.

Processoperatörsutbildning brukar sällan vara ett krav, vi har bara någon enstaka på hela fabriken som har det. Vi lär upp på plats ett par månader tillsammans med den man ska ersätta men om man däremot ska in på vissa avdelningar så brukar det vara traineetjänst (betald utbildning på företaget) ett år innan man blir anställd på riktigt som gäller.

Annars brukar gymnasieutbildningar som automation och teknik vara meriterande då man oftast har lite grundläggande förståelse.
Citera
2020-05-27, 15:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Uppriktigt sagt så är det inte speciellt svårt att googla sig till svaret.
Men ok, en processoperatör sysslar med övervakning av processer inom industrin.
Det innebär för det mesta i praktiken att sitta i ett kontrollrum och övervaka/styra.

En CNC-operatör kontrollerar en CNC-maskin som utför olika arbetsmoment på något material.
Kan t.ex. vara att svarva, fräsa, gänga osv.

Det är mer som skiljer dessa arbetsuppgifter än vad som är gemensamt.

Jo så bra koll har jag! Det är olika arbetsuppgifter men det är fortfarande tekniska yrken båda två och utbildningarna är väldigt olika långa. Vad är löneskillnaderna och vilket yrke klassas mer attraktivt?
Citera
2020-05-27, 15:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
Som tidigare skrivit så är det inte mycket som är likt med dessa två yrken mer än att det heter "operatör" och att båda finns finns på tunga industrier. Jobbar själv som processoperatör vid avbarkning och flishuggning på ett massabruk och stormtrivs. I det stora hela så är det oftast väldigt lugnt och man sitter och lyssnar på musik och håller kolla på alla skärmar.
När det väl händer något så kan det dock vara väldigt tungarbetat.

Processoperatörsutbildning brukar sällan vara ett krav, vi har bara någon enstaka på hela fabriken som har det. Vi lär upp på plats ett par månader tillsammans med den man ska ersätta men om man däremot ska in på vissa avdelningar så brukar det vara traineetjänst (betald utbildning på företaget) ett år innan man blir anställd på riktigt som gäller.

Annars brukar gymnasieutbildningar som automation och teknik vara meriterande då man oftast har lite grundläggande förståelse.

Tack för ditt svar!

Ja, jag har också hört att processoperatör ej kräver utbildning sedan innan men brukar väl samtidigt vara lite knepigt att få jobbet om man ej har kontakter tänker jag..? Tänker att en utbildning kan göra att man ”får in en fot” och får visa hur bra man jobbar för att sedan ha större chans att få jobbet? När jag sökte jobbet var det över 300 sökande tror jag.. eller vad säger du?

CNC operatör borde väl troligtvis inte behöva utbildning heller egentligen då.
Citera
2020-06-01, 14:10
  #7
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Tack för ditt svar!

Ja, jag har också hört att processoperatör ej kräver utbildning sedan innan men brukar väl samtidigt vara lite knepigt att få jobbet om man ej har kontakter tänker jag..? Tänker att en utbildning kan göra att man ”får in en fot” och får visa hur bra man jobbar för att sedan ha större chans att få jobbet? När jag sökte jobbet var det över 300 sökande tror jag.. eller vad säger du?

CNC operatör borde väl troligtvis inte behöva utbildning heller egentligen då.
Jo det brukar vara rätt många som söker de här jobben, troligtvis dels beroende på att det är relativt bra betalt. Självklart kan det vara bra att ha en utbildning sedan tidigare, sen beror det säkert lite på inom vilken bransch man tänker sig att man vill jobba. Inom pappers så vet jag att många bruk hellre vill lära upp personalen själva via trainee då man kan lära upp direkt från start hur det funkar på just den fabriken då det kan skilja sig ganska mycket åt.

Hur det fungerar med utbildningar osv med CNC har jag faktiskt ingen aning om men där tänker jag att man borde ha gått typ TPS eller liknande på gymnasiet eller fått erfarenhet på annat vis då det säkert kräver en hel del övning innan man blir en duktig CNC operatör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback