Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2022-01-31, 11:11
  #109
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det är uppenbarligen oklart för mig hur detta kan få ske, så jag önskar att någon vore vänlig och förklarade för mig varför. Tydligt, med lätta ord. Jag blir lätt förvirrad.
Det är en reaktion på all samhällsförstörande desinformation som pumpats ut de senaste åren och som bland annat föranlett attacker mot mobilsändare och vaccinationskliniker.
Jag kan tänka mig att kuppförsöket i USA påverkat lite också.
Helt plötsligt såg man hur sårbar demokratin och infrastrukturen är för desinformationskampanjer.
Citera
2022-01-31, 12:30
  #110
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är en reaktion på all samhällsförstörande desinformation som pumpats ut de senaste åren och som bland annat föranlett attacker mot mobilsändare och vaccinationskliniker.
Jag kan tänka mig att kuppförsöket i USA påverkat lite också.
Helt plötsligt såg man hur sårbar demokratin och infrastrukturen är för desinformationskampanjer.

"Desinformation"? Så "lögner"? Så staten ska få skicka militären på medborgare som ljuger?
Vem avgör vad som är en lögn?

Lögner som "...föranlett attacker..."?
Hur avgjordes det orsakssambandet?

Lögner som lett till kuppförsök i USA?
Vilket kuppförsök?
Vilka lögner?
Hur bevisades det?

"Desinformationskampanjer"?
Är det ett brott att ljuga?
Vem avgör vad som är sanning?

Skyddar vi demokratin när befolkningen straffas om staten säger att de ljuger?
Hur fungerar det?

Vad gör vi med FN och EU då?
Grundlagarna som nu ska ändras, de kommer alltså förbättras menar du?
Varför?

Yttrandefriheten, åsiktsfriheten, informationsfriheten och tryckfriheten har alltid haft behovet att få sina friheter förstatligade?

Jag förstod inte riktigt din förklaring tror jag. Vad försökte du förklara?

Demokratin ska skyddas mot lögner?

Det här blir säkert jättebra. Vad kan gå fel?
Citera
2022-01-31, 13:38
  #111
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
"Desinformation"? Så "lögner"? Så staten ska få skicka militären på medborgare som ljuger?
Det finns ingenting i detta som medger att staten skickar militären på folk.
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Vem avgör vad som är en lögn?
Vwetenskapens nuvarande konsensus.
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
"Desinformationskampanjer"?
Är det ett brott att ljuga?
Nej, men det kan vara samhällsfarligt om lögnen når en bred massa.
Se Scientologerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Skyddar vi demokratin när befolkningen straffas om staten säger att de ljuger?
Ingen kommer att straffas för att ljuga.
Citera
2022-01-31, 13:56
  #112
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asskisser
Den borde döpas till myndigheten för psykologisk manipulation och desinformation. Stasi bleknar i jämförelse. En inkompetent regering som förklarat krig mot sina medborgare. Man försöker vilseleda och dupera oss att sverigebilden regeringen skapat helt på egen hand är fel när den stämmer på pricken. Damberg och Danielsson borde hängas tillsammans med resten av avskrapet till regering.

Vi har alltid haft något liknande. Även vårt friska grannland Finland har det.

Att stärka folkets försvarsvilja och motståndskraft under krig är en självklarhet.

Men nu kommer vi till det bisarra och nyauktoritära i detta: Att "myndigheten för psykologiskt försvar" har rent polisiära befogenheter att signalspana på sina egna medborgare.
Som att låta din psykolog trösta dig och samtidigt sprätta dina brev.

Det skär sig något när någon satt att lugna och stötta samtidigt ges befogenheter förbehållna SÄPO, FRA och polisen.
Åtminstone i demokratier.
Milt sagt en sammanblandning av roller som dragit undan förtroendet för myndigheten redan innan den är sjösatt.
Hur kan de förvänta sig att någon enda medborgare litar på dem eller känner sig tryggare?
Citera
2022-01-31, 14:13
  #113
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns ingenting i detta som medger att staten skickar militären på folk.
Utöver detaljen att psyop-myndigheten är skickad på folk.

Citat:
Vwetenskapens nuvarande konsensus
Haha... Avgöra lögner genom att de tillhörande disciplinen ska rösta om vad som är sant.
Så funkar vetenskap. Allt utöver det majoriteten tror är falsifierat.
Det har ju visat sig fungera perfekt historiskt så det blir bra. Så får interna åsiktsskiftningar lösa sig genom ansökan till staten.

Citat:
Nej, men det kan vara samhällsfarligt om lögnen når en bred massa.
Se Scientologerna.
"Kan vara"?
Hur förutser man framtiden för att straffa lögnare för framtidens skeenden som tack vare straffer inte sker?

Citat:
Ingen kommer att straffas för att ljuga.
Förutom om det som hela den nya spionlagstiftningen definierar.

Dina chansningar är inte övertygande.
Citera
2022-01-31, 14:20
  #114
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Utöver detaljen att psyop-myndigheten är skickad på folk.
Vem har drabbats hittills?
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Haha... Avgöra lögner genom att de tillhörande disciplinen ska rösta om vad som är sant.
Så funkar vetenskap. Allt utöver det majoriteten tror är falsifierat.
Nej, så funkar inte vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
"Kan vara"?
Hur förutser man framtiden för att straffa lögnare för framtidens skeenden som tack vare straffer inte sker?
Groominglagen är ett sådant exempel.
Förberedelsebrott är ett annat.
Citera
2022-01-31, 14:44
  #115
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vem har drabbats hittills?

Nej, så funkar inte vetenskap.

Groominglagen är ett sådant exempel.
Förberedelsebrott är ett annat.

Myndigheten blev aktiv den här månaden, för cs.39 dagar sedan.

Nej precis, så funkar inte vetenskap.
Så frågan kvarstår, hur ska man avgöra vad som är lögner?

Är det jämförbart med att utan uppsåt till brott besitta information som skulle kunna vara ofördelaktiga för sveriges intressen i sammarbete med diverse aktörer?
Staten bestämmer nämligen inte bara vad som är lögn och syftet med lögnen, utan du behöver inte ens veta om att det är lögner eller ha en tanke på att begå något brott.

Det här är början på slutet, sanna mina ord.
Citera
2022-02-08, 07:35
  #116
Medlem
nerdnerds avatar
Myndigheten var med på SvT Aktuellt igår för att tala om en pågående massiv förtalskampanj mot svenska myndigheter samt terrorhot. Många har hotats och hängts ut i sociala media även internationellt.

Nu kommer nog även stora delar av Flashback sluta upp på myndighetens sida! Varför?

Citera
2022-02-08, 09:19
  #117
Medlem
31G350125s avatar
Sossarna har sitt DNA i IB ( T Kontoret ) då man under alla Kalla Kriget spanade på kommunister, på den tiden var det befogat eftersom kommunismen var ett hot emot vår frihet och den fanns i en lede fi i öster som hette Sovjet och det som idag kallas för V hette då VPK. VPK sysslande vid denna tidpunkt terroristdåd t.ex Västtyska Ambassaden , där mördad kommunisterna köttade runt.

Men det farliga idag, att idag kan verkligen göra massövervakning av medborgare. Visst sätt dessa resuser emot subversiva element som Muhammedaner och kommunister det kan det vara rätt.

Men kommer dessa resurser använda emot S meningsmotståndare, då kan det vara farligt.
Citera
2022-02-08, 09:32
  #118
Medlem
gorillaglues avatar
Det är bara ett givet steg i svedalas kontroll av den egna medborgaren. Kontroll av information, precis i linje med vad som uppbyggts av sossarna och övriga partier sedan WW2.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback