2011-07-02, 17:16
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Grymt bra. Gjord för tv så har den unkna känslan som bidrar till en obehagligare känsla. Ganska kontroversiell känns det som för att vara en tv-film från 1974. Ronald är en karaktär som verkligen påverkar en. Var ett tag sedan jag såg den dock.

Har bara läst boken (Stygge Ronald som den vackert heter på svenska) men där kände man ingen sympati för Ronald alls. I alla fall inte jag.
Hur har de skapat hans fantasivärld i filmen? Den beskrivs i detalj i boken.
Citera
2011-07-02, 17:23
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tror att jag har sett den för ett par år sedan om jag minns rätt, gillade den inte heller så mycket minns jag. Eyeball var då i alla fall bättre och hade ett skoj upplägg med turisterna som åker runt i Barcelona, blev lite som en Agatha Christie-roman med att det hela tiden försvinner en och en ur turistgruppen. Morden var väl inte sådär jättebra utförda, lite sämre än vanliga giallo-manéer men en sevärd och godkänd film dock.
Upplägget är likt en gammal deckare ja, kul att du fann den sevärd iaf.

Ser en annan giallo nu, Umberto Bava's Delirium -87. Har sett ganska exakt halva, kan inte ge nåt betyg än men den verkar vara helt okej!
Kul med Serena Grandi i huvudrollen
Citera
2011-07-02, 17:38
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Har bara läst boken (Stygge Ronald som den vackert heter på svenska) men där kände man ingen sympati för Ronald alls. I alla fall inte jag.

Citera
2011-07-02, 17:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Grymt bra. Gjord för tv så har den unkna känslan som bidrar till en obehagligare känsla. Ganska kontroversiell känns det som för att vara en tv-film från 1974. Ronald är en karaktär som verkligen påverkar en. Var ett tag sedan jag såg den dock.

Har hört likadant angående karaktären Ronald så det ska bli kul att se den, gör det antagligen i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Upplägget är likt en gammal deckare ja, kul att du fann den sevärd iaf.

Ser en annan giallo nu, Umberto Bava's Delirium -87. Har sett ganska exakt halva, kan inte ge nåt betyg än men den verkar vara helt okej!
Kul med Serena Grandi i huvudrollen

Du menar inte Lamberto Bava då?

Ta och spana in Macabro utav honom om du ej sett den, var helt okej!
Citera
2011-07-02, 18:23
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Har för mig att filmen hette Elake Ronald (motför boken Stygge Ronald) på svenska, men kan minnas fel. Var skitliten då jag såg denna film hos en kompis, men minns vissa grejjer än idag. Har inte blivit av att se om det dock.
Citera
2011-07-02, 18:49
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har hört likadant angående karaktären Ronald så det ska bli kul att se den, gör det antagligen i morgon.

Du menar inte Lamberto Bava då?

Ta och spana in Macabro utav honom om du ej sett den, var helt okej!
Haha Lamberto* så klart. Såg klart Le foto di Gioia, den var väl sådär alltså, en giallo som inte direkt har något eget att bjuda på, eller utstickande alls.

Macabro har jag sett, den var bra, en av hans bättre av vad jag sett.
Citera
2011-07-02, 18:56
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Haha Lamberto* så klart. Såg klart Le foto di Gioia, den var väl sådär alltså, en giallo som inte direkt har något eget att bjuda på, eller utstickande alls.

Macabro har jag sett, den var bra, en av hans bättre av vad jag sett.

Om du gillar lite "nyare" giallo så kan jag varmt rekommendera Argentos Non ho sonno (2001) med bl.a. Max von Sydow i en av huvudrollerna. Jag håller den som topp 5 när det gäller Argentos filmer och det är en klar återgång till hans tidigare mer artistiska och färggranna filmer.

http://www.imdb.com/title/tt0220827/
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=TPFz-LV6l6U
Citera
2011-07-02, 19:10
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Om du gillar lite "nyare" giallo så kan jag varmt rekommendera Argentos Non ho sonno (2001) med bl.a. Max von Sydow i en av huvudrollerna. Jag håller den som topp 5 när det gäller Argentos filmer och det är en klar återgång till hans tidigare mer artistiska och färggranna filmer.

http://www.imdb.com/title/tt0220827/
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=TPFz-LV6l6U
Non ho sonno har jag sett, kan stolt säga att jag sett allt Argento regisserat. En stor favorit hos mig.

Som du säger en stark Argento film som är nyare. Kul att Von Sydow var med också.
Citera
2011-07-02, 19:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Non ho sonno har jag sett, kan stolt säga att jag sett allt Argento regisserat. En stor favorit hos mig.

Som du säger en stark Argento film som är nyare. Kul att Von Sydow var med också.

Då misstänker jag att du är väl bevandrad inom Giallo med andra ord. Tycker att det är roligt att diskutera genren här på forumet då det är lite av en favorit. Tyvärr delar få denna böjelse.

Har du några egna favoriter om vi bortser ifrån de mest vedertagna filmerna?
Citera
2011-07-02, 19:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Har för mig att filmen hette Elake Ronald (motför boken Stygge Ronald) på svenska, men kan minnas fel. Var skitliten då jag såg denna film hos en kompis, men minns vissa grejjer än idag. Har inte blivit av att se om det dock.

Du ska inte se om den?
Citera
2011-07-02, 19:38
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Då misstänker jag att du är väl bevandrad inom Giallo med andra ord. Tycker att det är roligt att diskutera genren här på forumet då det är lite av en favorit. Tyvärr delar få denna böjelse.

Har du några egna favoriter om vi bortser ifrån de mest vedertagna filmerna?
Diskutera genrer är alltid kul. Har som favorit undergenre till skräck, främst slasher.
Giallo gillar jag också starkt, men har långt ifrån sett så mycket som jag vill .

Några giallo som uppskattas bortom de mest självklara skulle väl vara bl.a.:
Giallo a Disco - Gillar den faktiskt! Något skärande musik för att vara en giallo, men snyggt uppbyggd och Fulci-stilen finns där!

All the Colors of the Dark - Gillar det ockulta temat i denna rullen, samt "organisationskonspirationerna" med tatueringen, påminde vid nåt tillfälle om Fight Club.

Who Saw Her Die? - Musiken "barn-ljuden" gör det krypande att kolla på, men känner igen ljudet från en annan giallo. Tror det är Deep Red, kanske därför. Men skön och dyster stämning.

För övrigt är de väl de mest vanliga som jag gillar, den jag håller som bäst efter Deep Red är nog Murder to the Tune of the Seven Black Notes.

Vilka gillar du själv, behöver faktiskt lite tips och rekommendationer !
Senast redigerad av JoeL431 2011-07-02 kl. 19:42.
Citera
2011-07-02, 20:03
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Diskutera genrer är alltid kul. Har som favorit undergenre till skräck, främst slasher.
Giallo gillar jag också starkt, men har långt ifrån sett så mycket som jag vill .

Några giallo som uppskattas bortom de mest självklara skulle väl vara bl.a.:
Giallo a Disco - Gillar den faktiskt! Något skärande musik för att vara en giallo, men snyggt uppbyggd och Fulci-stilen finns där!

All the Colors of the Dark - Gillar det ockulta temat i denna rullen, samt "organisationskonspirationerna" med tatueringen, påminde vid nåt tillfälle om Fight Club.

Who Saw Her Die? - Musiken "barn-ljuden" gör det krypande att kolla på, men känner igen ljudet från en annan giallo. Tror det är Deep Red, kanske därför. Men skön och dyster stämning.

För övrigt är de väl de mest vanliga som jag gillar, den jag håller som bäst efter Deep Red är nog Murder to the Tune of the Seven Black Notes.

Vilka gillar du själv, behöver faktiskt lite tips och rekommendationer !

Ja just det, vi har ju diskuterat slashers du och jag. Gammal man glömmer så fort.
Intressant. Den första Fulci filmen du nämner har jag faktiskt inte sett. Får definitivt ta och kolla in den. Gillar Fulcis lite mer skitiga och jordnära stil.

De övriga har jag sett där framförallt Who saw Her Die är riktigt bra. Kuslig stämning, fint foto och superb musik av Morricone.

Annars håller jag följande filmer som bäst om vi bortser ifrån Suspiria och Profondo Rosso. I alla fall förtillfället.

The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971). Den ultimata giallon som någon tidigare skribent skrev. En av de vackraste och snyggaste filmerna rent estetiskt. Bra manus och alla kända giallo-skådisar levererar storartat.

The Perfume of the Lady in Black (1974). Visserligen mer skräck än giallo, men den är också riktigt bra med ockulta förtecken. Tillhör också eliten bland giallos när det kommer till cinematografin.

Sedan har en liten skräll tagit sig in på listan just nu.

Mario Bavas Five Dolls for an August Moon (1970) som är kriminellt underskattad. Jag får alltid en sådan härlig svensk känsla av att se filmen. En midsommarafton som går över styr typ. Sedan är det som fallet alltid är med Bava, allt ser otroligt snyggt ut.

Jag tror att det var Alfredo Leone som sa om Bava att han kan få en 100 000 dollars film att se ut som om den kostat en miljon dollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in