Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-19, 12:35
  #32617
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Har någon sett The Little Stranger? https://www.imdb.com/title/tt6859762/

Ja!

Funderade på att lämna en recension här men kom fram till att den inte alls passade. Det är absolut inte en skräckfilm utan ett drama. Har inte sett trailern men om den på något vis skulle lägga fram filmen som att den handlar om spökerier så är det lite orättvist. Det är en ytterst liten del av filmen och det är aldrig obehagligt (och det verkar aldrig ha varit syftet att det ska vara det heller).

Skådespelarna är duktiga men filmen var lite tråkig måste jag tyvärr säga. Den tar liksom aldrig riktigt fart och det känns lite oklart vad syftet med den egentligen är. Jag skulle nog inte rekommendera den och det säger jag som ett fan timeperiod dramas också.

Om du bestämmer dig för att se den så håll förväntningarna låga
Citera
2018-11-19, 13:24
  #32618
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ja!

Funderade på att lämna en recension här men kom fram till att den inte alls passade. Det är absolut inte en skräckfilm utan ett drama. Har inte sett trailern men om den på något vis skulle lägga fram filmen som att den handlar om spökerier så är det lite orättvist. Det är en ytterst liten del av filmen och det är aldrig obehagligt (och det verkar aldrig ha varit syftet att det ska vara det heller).

Skådespelarna är duktiga men filmen var lite tråkig måste jag tyvärr säga. Den tar liksom aldrig riktigt fart och det känns lite oklart vad syftet med den egentligen är. Jag skulle nog inte rekommendera den och det säger jag som ett fan timeperiod dramas också.

Om du bestämmer dig för att se den så håll förväntningarna låga

Tack för recensionen, har funderat på att se den mest för att regissören är rätt intressant, Adam & Paul (2004) var en riktigt underhållande och samtidigt fruktansvärt tragisk film. Men kanske väntar ett tag med det, finns ju ingen brist på film att se om man säger så hehe.
Citera
2018-11-19, 13:31
  #32619
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Tack för recensionen, har funderat på att se den mest för att regissören är rätt intressant, Adam & Paul (2004) var en riktigt underhållande och samtidigt fruktansvärt tragisk film. Men kanske väntar ett tag med det, finns ju ingen brist på film att se om man säger så hehe.
Jag har inte sett något annat av regissören tror jag men lite tragisk var den här också (iofs baserad på en bok jag ej läst så vet inte hur mycket regissörens tidigare verk spelade in).

Den är ju inte kass på något vis. Både foto och ljud är riktigt, riktigt bra, så även "storyn". Men den saknar något, djup tror jag. Den manlige huvudkaraktären framstår också som extremt obehaglig men det är svårt att förstå om det är medvetet eller om det bara följer "tidsandan". Överlag så händer det väldigt, väldigt lite genom hela filmen. Tror den hade mått bra av att vara kortare och då är den ändå inte lång.

Sen en minigrej jag störde mig på filmen igenom var castingen av Ruth Wilson. Hon gjorde ett skitbra jobb, framförallt i sättet hon pratade och förde sig på, men hon är ju ändå vacker. Jag har som sagt inte läst boken så jag kan inte säga säkert, men med tanke på hur folk pratade/reagerade osv så tror jag det skulle framstå som att hon förvisso var intelligent, men ful och icke åtråvärd som hustru. Det klingade bara lite falskt när de pratade om henne på det viset. Men som sagt ingen skugga över Wilsons insats, den var fenomenal
Citera
2018-11-19, 21:53
  #32620
Medlem
st0ckiss avatar
Akta er för filmen Fly On The Wall! https://www.imdb.com/title/tt5086308/

Manuset låter sådär halvbra, det skulle kunna blivit en hyfsad rulle med rätt regissör, åtminstone halvbra skådisar och bättre manus.
Men nu har de verkligen inte lyckats med någonting! Skådisarna är totalt urdåliga, ingen som helst känsla i sin utövning. Tjej som blir våldtagen gör knappt ett läte ifrån sig, en annan dumbrud som sitter fånge i en källare ger knappt några känslouttryck alls, trots sin prekära situation, skådisarna som spelar snutar är beter sig som robotar, speciellt idioten i slutet på filmen som står i vattnet med pikadollen i högsta hugg, av nån skum anledning.

Den får verkligen 0/10. Både för kameraarbetet, den sjukt dåliga skådespelarinsatsen och regissören får fan en smäll på käften för att ha gjort en så dålig film!

Skådisarna i Braindead och Meet The Feebles förtjänar Oscarstatyer, alla kategorier, i jämförelse.

Citera
2018-11-20, 15:09
  #32621
Medlem
Hwals avatar
Skall på förpremiär på Suspiria imorgon kväll. Kommer tillbaka med ett utlåtande antingen onsdag natt eller torsdag morgon. Hoppas verkligen att den är bra.
Citera
2018-11-20, 18:15
  #32622
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Skall på förpremiär på Suspiria imorgon kväll. Kommer tillbaka med ett utlåtande antingen onsdag natt eller torsdag morgon. Hoppas verkligen att den är bra.

Se på fan, det börjar alltså bli dags för Suspiria nu. Jag är verkligen ingen biomänniska, många herrans år sedan sist, men denna kanske jag gör ett undantag för. Ser fram emot utlåtandet!
Citera
2018-11-21, 13:43
  #32623
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Skall på förpremiär på Suspiria imorgon kväll. Kommer tillbaka med ett utlåtande antingen onsdag natt eller torsdag morgon. Hoppas verkligen att den är bra.

Ser fram emot ditt utlåtande! Scrollade runt på Twitter igår och såg någon mindre svensk recensent skriva ett kort utlåtande om den, där summan av kardemumman går att sammanfatta med att det är style over substance. Är försiktigt optimistisk själv inför filmen, hoppas så klart på att den kommer leverera, vill inte bli besviken men den risken finns som sagt alltid.
Citera
2018-11-21, 18:19
  #32624
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ser fram emot ditt utlåtande! Scrollade runt på Twitter igår och såg någon mindre svensk recensent skriva ett kort utlåtande om den, där summan av kardemumman går att sammanfatta med att det är style over substance. Är försiktigt optimistisk själv inför filmen, hoppas så klart på att den kommer leverera, vill inte bli besviken men den risken finns som sagt alltid.

Som du säkert vet så är style over substance ofta min grej, så det gjorde mig inte mindre nyfiken på filmen. Älskade The Neon Demon som många klagade på att den var just det.
Citera
2018-11-21, 21:48
  #32625
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Som du säkert vet så är style over substance ofta min grej, så det gjorde mig inte mindre nyfiken på filmen. Älskade The Neon Demon som många klagade på att den var just det.

Jag kan också uppskatta style over substance och jag nästintill dyrkar The Neon Demon. Det är väl därför jag nästan hatar första Suspiria, Argento fixar inte style over substance. Inte för fem öre.
Citera
2018-11-21, 22:49
  #32626
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag kan också uppskatta style over substance och jag nästintill dyrkar The Neon Demon. Det är väl därför jag nästan hatar första Suspiria, Argento fixar inte style over substance. Inte för fem öre.

Grejen med Argento är att han kör Känsla, ren känsla, inte alltid det är så mycket till innehåll, men känsla fixar han, och inte nödvändigtvis stil heller, men känsla, sa jag känsla... Nej jag antar vi kommer inte komma överens om Suspiria men din uppfattning stämmer ofta överens med min om filmer du kommenterar, därför måste jag se om The Neon Demon, jag kan inte förstå varför jag inte uppskattade den när jag såg den när den kom, helt obegripligt. Jag borde älskat den, jag vet att jag egentligen gör det. Lägger den på torrent nu!

Edit: Med känsla menar jag nog egentligen stämning.
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2018-11-21 kl. 23:24.
Citera
2018-11-22, 07:37
  #32627
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag kan också uppskatta style over substance och jag nästintill dyrkar The Neon Demon. Det är väl därför jag nästan hatar första Suspiria, Argento fixar inte style over substance. Inte för fem öre.

Hans Giallos har ju stil om något tycker då jag. Suspiria (originalet) är ett mästerverk enligt mig, fantastisk.
Citera
2018-11-22, 07:49
  #32628
Medlem
Moffins avatar
The cloverfield paradox (2018)

Inte så mycket att säga om denna egentligen, den är ju mer action än skräck. Däremot efter allt negativt jag hört/läst om den måste jag säga att jag ändå blev positivt överraskad, den var inte alls så dålig som jag befarat. Tyckte faktiskt den fick fullt godkänt som low effort underhållning för en kväll!

Det jag egentligen ville säga var att jag tycker det är otroligt häftigt hur de gjort tre filmer, alla i olika stil, som utspelar sig samtidigt. Första filmen hade väl inte riktigt det i åtanke men jag tycker ändå att de byggt på det ganska bra.

Filmerna är ju inte perfekta men jag hade önskat att det här formatet eller vad man ska kalla det användes lite oftare! Däremot finns det en nackdel och det är egentligen mitt största problem med både första och andra filmen, att man hemskt gärna vill se vad som händer sen. Det känns liksom som att båda av de filmerna slutade lite mitt i, eller snarare i början av något.

Kommer det en till film i serien hade jag gärna sett en sorts uppföljning där vi får se hur det gick för karaktärerna i de två senaste filmerna, skulle vara ganska häftigt om deras storylines dessutom knöts ihop då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback