Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 17:22
  #31441
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meatplow
Vilka andra Italienska zombie-filmer har du sett? Nightmare City och Burial Ground är i samma stil som Fulcis filmer. Finns hur många som helst om man gräver lite. Men dom filmerna är dom som ploppar upp i skallen först.

Jag har faktiskt inte sett speciellt mycket italienskt förutom just Fulci, Argento och en del giallo. Jag ska kolla upp Burial Ground och Nightmare City. Kul att det är Umberto Lenzi som gjort den sistnämnda, har främst sett hans giallo (hmm ser nu att han dog för bara några dagar sedan, 19 okt, RIP). Jag får väl börja där iallafall, tack för tipsen, kommer du på några fler får du gärna nämna de i tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Gillar man italiensk skräck så borde man se Demons 1-2. Klassiker i min mening.
Humor och skräck på hög nivå.

Demons 1 & 2 har jag länge velat se men aldrig blivit av, tack för påminelsen!
Citera
2017-10-26, 19:53
  #31442
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag fick ett ryck och såg nyligen om The Beyond, City of the Living Dead och Zombi 2. Lucio Fulci är mästaren, MÄSTAREN säger jag på de levande döda! De filmerna måste nog vara Fulci-tre-enigheten? Jag kan inte riktigt bestämma mig vilken som ska vara på topp, men The Beyond får nog stanna där längst uppe fast jag är fasligt svag för City of the Living Dead alltså. Fulci visste exakt hur jag vill ha de levande döda, här snackar vi inga tjackade, speedade zombies inte! Vi pratar långsamma, väkta från de döda av en hängd präst, öppnandet av porten till helvetet demoniska, voodoo häxkonster zombies! Vilka andra filmer tycker ni har den där Fulci-eska känslan när det kommer till de levande döda?!

City of the Living Dead har några riktigt bra scener, särskilt när innanmätet lämnar kroppen ur munnen på folk medan spöket efter den döda prästen bara står och stirrar. Men, sista akten är rätt tam och när de springer runt i tunnlarna går andan ur filmen, för mig då. Ändå, den gör gore exakt så som jag vill ha det från Italien.

Bonus, någon som gjort en musikvideon med klipp från filmen, roligare om man gillar Samhain som en annan gör. https://www.youtube.com/watch?v=VIK0VJJ4HrM
__________________
Senast redigerad av Black.Lips 2017-10-26 kl. 19:57.
Citera
2017-10-26, 23:23
  #31443
Medlem
LovableGoofballs avatar
Enda problemet med Fulci (utöver kass pacing i majoriteten av hans filmer) är att han lät kameran filma specialeffekterna liiiite för länge, så att de går från äckliga och imponerande till uppenbart fejk och plastiga.
Citera
2017-10-27, 11:45
  #31444
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag fick ett ryck och såg nyligen om The Beyond, City of the Living Dead och Zombi 2. Lucio Fulci är mästaren, MÄSTAREN säger jag på de levande döda! ...

Nu talar du rakt in i mitt hjärta! Finns dock inget att säga om dessa filmer som inte redan sagts förut, är jag rädd.

Av någon anledning så har jag aldrig blivit så förtjust i The Beyond. City of the Living Dead är dock, med alla dess problem, smått fantastik i min mening.
Många i arbetslaget var inte så värst nöjda under inspelningen och det sägs att hela teamet behandlade filmen ganska kyligt. Ingen var speciellt motiverad och väldigt lite passion gick in i skapandet av The City of the Living Dead. Oavsett så är det en favorit och en perfekt film att se på tillsammans under Halloween.

Har du sett Manhattan Baby?
__________________
Senast redigerad av Kalender-mannen 2017-10-27 kl. 11:48.
Citera
2017-10-27, 14:32
  #31445
Medlem
Har fastnat för skräckfilmer den senaste tiden.. Jag gillade Annabelle,, The conjuring, Insidious och även Paranormal Activity filmern.. Håller på att leta efter liknande filmer.
Citera
2017-10-27, 15:23
  #31446
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
Har fastnat för skräckfilmer den senaste tiden.. Jag gillade Annabelle,, The conjuring, Insidious och även Paranormal Activity filmern.. Håller på att leta efter liknande filmer.

Nu må jag bara gilla The Conjuring av de du nämner, men det finns en hel uppsjö av filmer för dig där ute om de har fallit dig i smaken. Kolla upp James Wan som varit med och gjort några av filmerna du nämner, jag tror även Sinister kan vara något för dig.
Citera
2017-10-27, 16:56
  #31447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Nu må jag bara gilla The Conjuring av de du nämner, men det finns en hel uppsjö av filmer för dig där ute om de har fallit dig i smaken. Kolla upp James Wan som varit med och gjort några av filmerna du nämner, jag tror även Sinister kan vara något för dig.
Tack ska kolla upp han.. Har sett Sinister var helt ok
Citera
2017-10-27, 17:00
  #31448
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
Tack ska kolla upp han.. Har sett Sinister var helt ok

Tänkte på att filmerna du nämner även använder sig en del av jumpscares, den här listan kanske kan erbjuda något då: http://www.imdb.com/list/ls076172156/
Citera
2017-10-27, 19:46
  #31449
Medlem
drfreudsteins avatar
Såg just 'Leatherface'. Inte i närheten så urusel som senaste 'Texas Chainsaw... 3D' men rätt meningslös och kasst skriven och spelad. Nästa film att se i dessa Halloween-tider blir 'Cult of Chucky'.
Citera
2017-10-28, 01:04
  #31450
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Nu talar du rakt in i mitt hjärta! Finns dock inget att säga om dessa filmer som inte redan sagts förut, är jag rädd.

Av någon anledning så har jag aldrig blivit så förtjust i The Beyond. City of the Living Dead är dock, med alla dess problem, smått fantastik i min mening.
Många i arbetslaget var inte så värst nöjda under inspelningen och det sägs att hela teamet behandlade filmen ganska kyligt. Ingen var speciellt motiverad och väldigt lite passion gick in i skapandet av The City of the Living Dead. Oavsett så är det en favorit och en perfekt film att se på tillsammans under Halloween.

Har du sett Manhattan Baby?

Ah det visste jag inte, trist att de tydligen inte hade kul under inspelningen men som tur är märks det inte för den är som du säger smått fantastisk! Nej jag har faktiskt inte sett Manhattan Baby, tack för påminnelsen, jag antar du tyckte den var rätt skön?

Funderar också på att se om The House by the Cemetery, såg den för många år sedan men minns att jag tyckte den där ungen var så jävla störande mest hela tiden. Tror att jag såg dubben (jag antar det var en dubb för de pratade engelska hehe), om det var något med rösten kanske som irriterade mig, vet inte riktigt men något var det, får väl bli en omtitt framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
City of the Living Dead har några riktigt bra scener, särskilt när innanmätet lämnar kroppen ur munnen på folk medan spöket efter den döda prästen bara står och stirrar. Men, sista akten är rätt tam och när de springer runt i tunnlarna går andan ur filmen, för mig då. Ändå, den gör gore exakt så som jag vill ha det från Italien.

Bonus, någon som gjort en musikvideon med klipp från filmen, roligare om man gillar Samhain som en annan gör. https://www.youtube.com/watch?v=VIK0VJJ4HrM

Ja Father Thomas är riktigt festlig, han är inte mycket för dösnack heller!

Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Enda problemet med Fulci (utöver kass pacing i majoriteten av hans filmer) är att han lät kameran filma specialeffekterna liiiite för länge, så att de går från äckliga och imponerande till uppenbart fejk och plastiga.

För mig är effekterna en del av charmen, de är ju ofta ackompanjerade av ett urhärligt soundtrack också, bara njuta!
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2017-10-28 kl. 01:59.
Citera
2017-10-28, 10:44
  #31451
Medlem
Black.Lipss avatar
Jag såg om Carl Th. Dreyers Vampyr nyligen. Jag måste säga att det verkligen är en visuellt slående film. Mannen med lien i början i filmen borde vara nästan lika ikonisk som Greve Orloks skugga i Nosferatu. Även den sista dödscenen i filmen känns fortfarande ångestframkallande.
Citera
2017-10-28, 13:10
  #31452
Medlem
Såg "We Are.Still Here" och jag blev Jag blev positivt övveraskad,, mycket blodigare än vad jag hade förväntat mig,,,,, Så HELT OK 3/5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback