Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-28, 00:50
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
En grej jag funderade över. Har det gjorts nån riktigt bra skräckfilm på 90-talet egentligen? 80-talet har ju några riktigt bra filmer som the shining, terror på elm street osv. 00-talet har ju också några jävligt läskiga filmer (the descent, shutter (japan) ) men 90-talet?

Shutter är kass. Men för att svara på frågan. DET och Sleepy Hollow är ju helt okej.

Toskala
Citera
2008-09-28, 12:21
  #1202
Medlem
The Shapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
En grej jag funderade över. Har det gjorts nån riktigt bra skräckfilm på 90-talet egentligen? 80-talet har ju några riktigt bra filmer som the shining, terror på elm street osv. 00-talet har ju också några jävligt läskiga filmer (the descent, shutter (japan) ) men 90-talet?

Jacob's Ladder http://www.imdb.com/title/tt0099871/ (även känd som Jacob's Inferno) från 1990. Riktigt bra och läskig.

Sixth Sense, The Blair Witch Project och Alien 3 är också bra filmer från 90-talet.
__________________
Senast redigerad av The Shape 2008-09-28 kl. 12:24.
Citera
2008-09-28, 12:37
  #1203
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObeyTheCrab
Blir bara bättre och bättre
Är det någon som sett någon utav filmerna i denna kollektion?
Såg Jättehajen för nått år sedan, urk.. Man hade nog tyckt den var dålig även om man såg den under tidigt 80tal.

Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
En grej jag funderade över. Har det gjorts nån riktigt bra skräckfilm på 90-talet egentligen? 80-talet har ju några riktigt bra filmer som the shining, terror på elm street osv. 00-talet har ju också några jävligt läskiga filmer (the descent, shutter (japan) ) men 90-talet?
Ja det är lite glest. Några jag gillar är:

Event Horizon
Bride of Re-Animator
In the mouth of Madness
Citera
2008-09-28, 12:39
  #1204
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Shape
Jacob's Ladder http://www.imdb.com/title/tt0099871/ (även känd som Jacob's Inferno) från 1990. Riktigt bra och läskig.

Sixth Sense, The Blair Witch Project och Alien 3 är också bra filmer från 90-talet.
Blair witch var ju bara en töntig film, speciellt i slutet den kommer aldrig att bli förlåten och du kallar den bra?
Ärligt talat finns det Inga bra skräckfilmer, Inga läskiga.. däremot obehagliga och äckliga. Människor är mesar som aldrig kan skulle kunna göra en riktigt bra skräckis...
Min svaghet är dock spöken HEhe
Citera
2008-09-28, 14:01
  #1205
Medlem
The Shapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Blair witch var ju bara en töntig film, speciellt i slutet den kommer aldrig att bli förlåten och du kallar den bra?

Japp, men är medveten om att åsikterna om filmen är väldigt delade. Verkar vara en film som man antingen hatar eller älskar. Tror det kan ha att göra med hur pass bra inlevelseförmåga och fantasi tittaren har.
Citera
2008-09-28, 14:07
  #1206
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Blair witch var ju bara en töntig film, speciellt i slutet den kommer aldrig att bli förlåten och du kallar den bra?

Ja, som sagt så har det ju med inlevelse att göra och vilken inställning du har till filmen när du sätter dig för att titta på den. Om du är väldigt skeptisk och har en negativ inställning redan från början så blir filmupplevelsen garanterat sämre än vad den kunde ha blivit.

Jag vet däremot att MYCKET hänger på ljudet i Blair Witch. Man går miste om mycket om man inte har hög volym på när man ser den. När de hör att någon springer runt deras tält under (andra?) natten till exempel, det är näst intill omöjligt att höra det med normalhög volym och då kan det ju verka ganska dåligt gjort när dom säger att de hör något och är jätterädda fast att det inte hörs ett knyst.

Har du sett den svenska skräckfilmen Besökarna, NormaJean? Det kanske vore något för dig?
Citera
2008-09-28, 17:48
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Blair witch var ju bara en töntig film, speciellt i slutet den kommer aldrig att bli förlåten och du kallar den bra?
Ärligt talat finns det Inga bra skräckfilmer, Inga läskiga.. däremot obehagliga och äckliga. Människor är mesar som aldrig kan skulle kunna göra en riktigt bra skräckis...
Min svaghet är dock spöken HEhe

Är benägen att hålla med dig, köpte filmen såfort den kom på vhs och jävlar vad besviken jag blev...men det är nog som Exabyte sa mycket hänger på stämningen, såg den totalt nerrökt en gång och det var stor skillnad men man ska ju inte behöva röka ner sig för att bli rädd för den...

Dock har jag för mig att uppföljaren som var filmat på "normalt" vis var jävligt kass men den kunde skrämma till lite ibland, dock inget minne av vad fan som händer i den filmen...
Citera
2008-09-28, 18:59
  #1208
Medlem
ObeyTheCrabs avatar
Finns det någon bra skräckfilm som kommer dom närmaste veckorna/månaderna som man kan se fram emot?
Citera
2008-09-28, 19:01
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObeyTheCrab
Finns det någon bra skräckfilm som kommer dom närmaste veckorna/månaderna som man kan se fram emot?

Ja mirrors kom väl nyligen den var dock inget att hurra för...
Citera
2008-09-28, 19:05
  #1210
Medlem
ObeyTheCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
Ja mirrors kom väl nyligen den var dock inget att hurra för...
Jo, har hört att den ska suga ett par kilo... lite synd då jag gillar Kiefer Sutherland och Aja's The Hills Have Eyes...
Citera
2008-09-28, 19:20
  #1211
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObeyTheCrab
Finns det någon bra skräckfilm som kommer dom närmaste veckorna/månaderna som man kan se fram emot?

Gå ut och köpa nya numret av Fangoria, tanka Bloody Disgustings podcast och läs på BD´s hemsida.
Citera
2008-09-28, 22:36
  #1212
Medlem
Tomte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObeyTheCrab
Jo, har hört att den ska suga ett par kilo... lite synd då jag gillar Kiefer Sutherland och Aja's The Hills Have Eyes...

Fan vad trist , har sett fram emot mirrors en längre tid nu.

Föressten alla gubbar här i tråden, vad tycker ni om Takashi Miike i överlag och nu främst hans rulle Audition, som jag såg igår natt? Jag tyckte att den var riktigt bra, om än lite väl spårad mot slutet där det (som alltid i japs rullar verkar det som) blev lite väl osammanhängande och flummigt.

Men skön var den, Miike imponerade med drama biten och visade att han är mer än bara våld och gore, och sen gillade jag det brutala slutet

"Kiri kiri kiri, kiri kiri kiri"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback