Har en s-kvadd varmint, med en grs-kolv och std-varmintkolv.
Väger ganska exakt lika mycket som, och balanserar identiskt med, min sako 308 med mh-pipa i varmint-kolv och min t3 .260:an i grs-kolv. Tryckena är, i princip, identiska (diffar kanske 100 gram). LoP är identiska.
Så jag ser inte riktigt bekymret...
--
Det äger naturligtvis sin riktighet att man bör skjuta infernaliskt mycket med det vapen man jagar med - men köper man en fullstor 22-a och har en snarlik klass 1 får man det bästa ur bägge världar.
Man kan ju även diskutera hur pass kul det är att skjuta 300+ hårdladdade 175grainare i .308 under en dag (ja - efter 150 smällar känns det betänkligt i min veka axel) - oaktat skillnaden i kostnad (en dräglig matchkula i .308 kostar ju som 7-8 cci-std) även om man laddar eget.
Finns väl även en påtaglig uppsida med 22-skytte om man eldar på hemma på tomten - grannarna blir snabbt skeptiska om man eldar 308...
Lite enklare med gevär än med pistol, medges - men frågeställningen avsåg såvitt jag förstod jaktvapen.
--
Luftvapen äger ju också sin poäng när det kommer till att träna avtryck - mer oförlåtande vapen är svåra att finna...
Där jag kommer från så har det varit väldigt mkt att alla börjar med .22 för annars kan du aldrig bli en bra skytt.
Sen när du blir "stor" så kan du få köpa ett grovt vapen.
Du ska helst inte skjuta med det mer än nödvändigt..och du får absolut inte tycka om det.
När jag började sikta in mig mer på dynamiskt trots att jag inte var med i en ipsc klubb så började jag uteslutande använda 9mm på min klubbs träningstillfällen.
Det var mycket störande och jobbigt för mina båsgrannar😁
Jag tyckte själv att man stördes av vapen som avlossades i början av min bana, men det är ju något man tränar bort.
Detta var rätt off topic och kanske inte represtativt för resten av skyttesverige
Senast redigerad av devildenied 2020-05-28 kl. 18:45.
Det är klart att det är toppen att mängdträna sitt kulskytte med 22:an. Till och med luftgeväret ger bra övning. Det säger sig självt att det är bättre att få ur sig ett par tusen skott per år med 22:an (eller luftgeväret) än att inte få det. Lika självklart är det att man måste se till att vara kompis med de bössor man ska jaga med.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!