• 1
  • 2
2020-05-25, 09:26
Medlem
Puffes avatar
Hade en diskussion med en jägare imorse angående träning med .22Lr

Min utgångspunkt var att det blir billigare med mängdträning med en .22Lr
Hans utgångspunkt var att man ska enbart träna med de vapen man ska jaga mest med och att det enbart blir förvirrade att träna med andra vapen.
Jag förstår definitivt detta argument.

Hur ställer ni er till detta?

Med tanke på att jag inte enbart kommer jaga storvilt utan skjuta mycket på mål och jaga småvilt och skogsfågel.

Fick också höra samma argument angående hagelgevär.
Jag vill ha en hagelbock att skjuta lerduvor och fågel med och en hagelauto för vildsvin.
Detta blir i hans argumentation då fel.
Självklart skulle jag kunna ha auton även till allt detta men är det trångt på lerduveskyttet åker patroner ur på den som står bredvid 😬

Hur tänker ni?
Citera
2020-05-25, 09:44
Medlem
Tarrous avatar
Det går bra att träna avfyrnings teknik och andra teknikövningar med en 22:a.
Samtidigt är jag förespråkare av att bli kompis med sitt/sina jaktvapen vilket kräver övning -,dessutom är det inte överdrivet dyrt att skjuta med en 308:a eller 8x57:a.
Jagar man emellanåt med en 375:a blir situationen en annan.
Citera
2020-05-26, 13:06
Medlem
scoremaxs avatar
Faktiskt en lite svår fråga, pga att ens utveckling tenderar att gå i "cirklar" dvs, man kanske tränar på en sak, och snöar in på det, men så på grund av det så öppnas ögonen för någonting annat, så tränar man på det, efter ett tag så håller man på med flera olika saker, och så blir det man borde öva mest på lite lidande.
Jag VILL exempelvis gilla Hagelgevär, men när man håller på med det så blir tillkortakommandena för uppenbara.

Jag flyter ofta ut i "För stort/för många"- inriktningar, och får koncentrera mig lite på att hålla mig till kärnverksamheterna, det som egentligen är viktigast.

Jag löser det delvis på det sättet att jag håller mig till Fullskaliga kalibrar som jag ändå kan Handladda/köpa billig ammunition till.

jag har helt enkelt inte tid och råd att hålla på med för mycket.

sålunda har jag lite lämnat .22lr faktiskt, och koncentrerar mig på ETT Gevär, och EN pistol för tillfället.
Geväret använder jag sålunda till både kråkor, vildsvin, Rådjur och papptavla..(6,5x55)
Pistol skjutes med .22LR på 0-50 meter i rent precisionssyfte, allt annat skjutes med Softairgun.
Mycket mer realistisk.

Om du kan tolka mitt svammel är alltså det korta svaret att jag håller med om
"Fear the man with only one gun"
Senast redigerad av scoremax 2020-05-26 kl. 13:09.
Citera
2020-05-26, 14:21
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Om du kan tolka mitt svammel är alltså det korta svaret att jag håller med om
"Fear the man with only one gun"
Helt korrekt.
Den som har mellan 1 till 6 olika vapen o förmodligen i olika kalibrar, dvs de flesta av oss jägare, kan nog inte vara en ypperlig skytt med alla vapen, vapenslag el kalibrar.
Även om det är 22an, hagel o studsaren man ägnar mest faktisk tid åt, så skulle jag påstå att det är med min hagel/kula kombi som jag är mest 'potent'.
Inte för att jag mängdskjuter med den, utan snarare för att jag skjutit tillräckligt med den att veta hur den träffar med hagel respektive kula, att kolven är som skräddarsydd efter min anatomi o 'allt' liksom bara sitter i ryggmärgen med den.
Skulle kunna vakna yrvaken o med kombin inom en armlängds avstånd, ändå hinna sätta antingen hagelsvärm el kula i en *förbispringande vadsomhelst*.
En annan skytt kanske är kapabel till detsamma men med en helt annan typ av vapen alt flera.
Citera
2020-05-26, 19:38
Medlem
Håller i stort med din jägarvän med.
För MIG var anledningen att jag körde mkt .22 pistolskytte en kostnadsfråga samt att man tvingades börja med en sådan.

Det var ju inte så att efter mina tusentals .22 avfyrningar så var jag nån skyttekung på 9mm när jag väl fick tillåtelse att köpa första groven😁
Senast redigerad av devildenied 2020-05-26 kl. 19:40.
Citera
2020-05-26, 19:38
Medlem
Hur går talessättet..train as you fight??
Citera
2020-05-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Håller i stort med din jägarvän med.
För MIG var anledningen att jag körde mkt .22 pistolskytte en kostnadsfråga samt att man tvingades börja med en sådan.

Det var ju inte så att efter mina tusentals .22 avfyrningar så var jag nån skyttekung på 9mm när jag väl fick tillåtelse att köpa första groven😁

Jag har löst det på ett annat sätt som jag tycker funka, jag har ställt in trycket på en av mina 22: or till 1.4kg som jag har på nian och försökt att härma de båda i trycket och det funkar bra, anledningen är att det är lite mer förlåtande att skjuta 22:a hemma på tomten istället för 9:a.
Senast redigerad av JockeJon 2020-05-26 kl. 20:47.
Citera
2020-05-27, 23:43
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Jag flyter ofta ut i "För stort/för många"- inriktningar, och får koncentrera mig lite på att hålla mig till kärnverksamheterna, det som egentligen är viktigast.

Inne på samma linje som Scoremax, fast kanske från lite annat perspektiv.

För det fundamentala som skjutställning, andning, avtryck etc går det till det mesta använda vad som helst, och här är .22a hur bra som helst. Sedan får man använda resp vapen för det som relaterar för just det vapnet. Till sist kommer tex rekylrelaterat som bekräftelse på sin träning, dvs träna med .22a inför skytte med .375HH kommer inte ge så mycket.

Hur man än vänder på det så kommer mängdträning med .22a alltid ge bättre utväxling än obefintligt tränande med stor kaliber.
Citera
2020-05-28, 00:39
Medlem
Blommetupps avatar
Enligt mig är 22lr ett väldigt bra sätt att träna på. Givetvis skulle det bästa vara att öva med vapnet du ska jaga med men ofta sätter ekonomin stopp.
Tex får 5000st 22lr cci standard för 3200 och 20 444 Marlin för 800 det blir alltså 80 skott mot 5000 för samma peng.

22lr övar jag upp snabbhet, uppmärksamhet och framförhållning med. Jag har också valt att ha relativt lika vapen såsom repetermekanism, vikt och längd.

En annan fördel med 22lr att det blir lättillgängligt att öva. Många kan göra det på tomten. Vissa skjutbanor har vissa dagar och tider med skytte förbjudet utöver 22lr.
Citera
2020-05-28, 02:07
Medlem
chromacors avatar
Jag älskar att skjuta .22lr, både gevär och pistol. Billigt, relativt tyst och låg rekyl. Perfekt mängdträning och som redan skrivits här så kan man ju återanvända andning, avfyringsteknik även när man skjuter andra kalibrar.

Jag brukar alltid börja med lite .22lr när jag är på gevärsbanan innan jag skjuter grövre (i mitt fall 308). Visst finns det en vits med att träna med det vapen man faktiskt skall använda vid jakt, men att bygga en grund med .22lr kan aldrig vara fel.
Citera
2020-05-28, 06:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Enligt mig är 22lr ett väldigt bra sätt att träna på. Givetvis skulle det bästa vara att öva med vapnet du ska jaga med men ofta sätter ekonomin stopp.
Tex får 5000st 22lr cci standard för 3200 och 20 444 Marlin för 800 det blir alltså 80 skott mot 5000 för samma peng.

22lr övar jag upp snabbhet, uppmärksamhet och framförhållning med. Jag har också valt att ha relativt lika vapen såsom repetermekanism, vikt och längd.

En annan fördel med 22lr att det blir lättillgängligt att öva. Många kan göra det på tomten. Vissa skjutbanor har vissa dagar och tider med skytte förbjudet utöver 22lr.

Fy fan
Handladda. 😊
Citera
2020-05-28, 08:50
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Fy fan
Handladda. 😊

Haha jo det står högt upp på to do list spec som jag har 30-30 och 45-70 också. Då springer ammunitionspriserna snabbt iväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in