Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-23, 11:05
  #1
Medlem
Zaxxons avatar
Det vankas för grillning och jag har bara testat göra "örtig" vinägrett till köttet några gånger, trots att jag är en riktig syrlighetsbög. Har dock blivit smått besviken varje gång. Kan nog ha att göra med att jag kör för mycket olika kryddor, samt att jag bara använt burkkryddor (förutom typ vitlök och fryst persilja). Salladsvinägretterna jag gör är så jävla default och boring. Jag har en mortel btw.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha i koriander eller spiskummin! Persilja och vitlök känns som ett måste. Älskar dock vitlökssmör, med det blir ju tårta på tårta. Timjan (burk) brukar ja krydda köttet med. Kan det va något att testa färskt i mortel istället? Kapris? Sardeller? Ojoj, dräglar redan ...
Citera
2020-05-23, 12:37
  #2
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det vankas för grillning och jag har bara testat göra "örtig" vinägrett till köttet några gånger, trots att jag är en riktig syrlighetsbög. Har dock blivit smått besviken varje gång. Kan nog ha att göra med att jag kör för mycket olika kryddor, samt att jag bara använt burkkryddor (förutom typ vitlök och fryst persilja). Salladsvinägretterna jag gör är så jävla default och boring. Jag har en mortel btw.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha i koriander eller spiskummin! Persilja och vitlök känns som ett måste. Älskar dock vitlökssmör, med det blir ju tårta på tårta. Timjan (burk) brukar ja krydda köttet med. Kan det va något att testa färskt i mortel istället? Kapris? Sardeller? Ojoj, dräglar redan ...

Grunda med Zetas röda balsamico, den plus soja och lite honung så är du med de kryddor du vill ha hemma.
Citera
2020-05-29, 19:51
  #3
Medlem
Lego-Larss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det vankas för grillning och jag har bara testat göra "örtig" vinägrett till köttet några gånger, trots att jag är en riktig syrlighetsbög. Har dock blivit smått besviken varje gång. Kan nog ha att göra med att jag kör för mycket olika kryddor, samt att jag bara använt burkkryddor (förutom typ vitlök och fryst persilja). Salladsvinägretterna jag gör är så jävla default och boring. Jag har en mortel btw.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha i koriander eller spiskummin! Persilja och vitlök känns som ett måste. Älskar dock vitlökssmör, med det blir ju tårta på tårta. Timjan (burk) brukar ja krydda köttet med. Kan det va något att testa färskt i mortel istället? Kapris? Sardeller? Ojoj, dräglar redan ...
Detta recept har jag testat och gjort lite egna varianter på. Tycker resultatet blir oerhört bra!

http://www.smaskens.nu/2012/08/grill...baste.html?m=1
Citera
2020-05-29, 20:29
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lego-Lars
Detta recept har jag testat och gjort lite egna varianter på. Tycker resultatet blir oerhört bra!

http://www.smaskens.nu/2012/08/grill...baste.html?m=1

Det är ju ingen syra att tala om i det receptet.
Läste du trådstarten?
Citera
2020-05-29, 20:36
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det vankas för grillning och jag har bara testat göra "örtig" vinägrett till köttet några gånger, trots att jag är en riktig syrlighetsbög. Har dock blivit smått besviken varje gång. Kan nog ha att göra med att jag kör för mycket olika kryddor, samt att jag bara använt burkkryddor (förutom typ vitlök och fryst persilja). Salladsvinägretterna jag gör är så jävla default och boring. Jag har en mortel btw.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha i koriander eller spiskummin! Persilja och vitlök känns som ett måste. Älskar dock vitlökssmör, med det blir ju tårta på tårta. Timjan (burk) brukar ja krydda köttet med. Kan det va något att testa färskt i mortel istället? Kapris? Sardeller? Ojoj, dräglar redan ...

Testa en senapsvinaigrette.
Börja med ett par rejäla skedar dijonsenap, damma i färska örter - persilja, timjan, libbsticka och basilika.
Mixa örterna, senapen och ett par klyftor vitlök tillsammans med vit vinäger till en smet.
Sen vispar eller mixar du försiktigt i rapsolja, lite som när du gör en bearnaise, tills du får en homogen vinaigrette som inte kommer dela på sig.
Svartpeppar, rosépeppar och ev. salt på slutet.

Väldigt bra och restauranging vinagrette till grillat kött.
Citera
2020-05-29, 20:40
  #6
Medlem
Lego-Larss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är ju ingen syra att tala om i det receptet.
Läste du trådstarten?
En halv deciliter vinäger i basten tycker jag ger en del syra, och mängden kan ju ökas efter behag.
En kock var på mig om att "det där blir alldeles för mycket syra, använd vin istället för vinäger" sa han...
__________________
Senast redigerad av Lego-Lars 2020-05-29 kl. 20:42.
Citera
2020-05-29, 22:39
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lego-Lars
En halv deciliter vinäger i basten tycker jag ger en del syra, och mängden kan ju ökas efter behag.
En kock var på mig om att "det där blir alldeles för mycket syra, använd vin istället för vinäger" sa han...

Det är absolut inte för mycket vinäger för en grillolja/glaze/baste när det är såna mänder soja, worshestershiresås och socker.
Dessutom är detta en glaze som bara ska penslas i små mängder på färdiggrillat kött.
Ingen syra att tala om.

TS efterlyste en vinaigrette att servera till kött, inte en sötsur glaze.
Citera
2020-05-29, 23:02
  #8
Medlem
Lego-Larss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är absolut inte för mycket vinäger för en grillolja/glaze/baste när det är såna mänder soja, worshestershiresås och socker.
Dessutom är detta en glaze som bara ska penslas i små mängder på färdiggrillat kött.
Ingen syra att tala om.

TS efterlyste en vinaigrette att servera till kött, inte en sötsur glaze.
Jag visste faktiskt inte att man serverar vinaigrette till kött när det är anrättat, utan tog för givet att det var något som skulle penslas på under tillagning.

Ditt recept på senapsvinaigrette här ovan skall i alla fall testas. Låter gott!
Citera
2020-05-30, 15:27
  #9
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Testa en senapsvinaigrette.
Börja med ett par rejäla skedar dijonsenap, damma i färska örter - persilja, timjan, libbsticka och basilika.
Mixa örterna, senapen och ett par klyftor vitlök tillsammans med vit vinäger till en smet.
Sen vispar eller mixar du försiktigt i rapsolja, lite som när du gör en bearnaise, tills du får en homogen vinaigrette som inte kommer dela på sig.
Svartpeppar, rosépeppar och ev. salt på slutet.

Väldigt bra och restauranging vinagrette till grillat kött.
Detta gillas, tackar! Blir att testa den vid nationaldagsgrillningen. Har aldrig använt libbsticka och den verkar vara ganska knepig att få tag i. Läste att rotselleri-blad funkar bra som substitut, fast rotsellerin som säljs är ju oftast utan blad. Jag får nog ta och ringa runt lite, för libbstickan skall fan i mig med!!
Citera
2020-05-30, 20:48
  #10
Medlem
Lego-Larss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Detta gillas, tackar! Blir att testa den vid nationaldagsgrillningen. Har aldrig använt libbsticka och den verkar vara ganska knepig att få tag i. Läste att rotselleri-blad funkar bra som substitut, fast rotsellerin som säljs är ju oftast utan blad. Jag får nog ta och ringa runt lite, för libbstickan skall fan i mig med!!
Skaffa libbsticka att odla hemma! Det är ogräs!
Citera
2020-05-30, 22:15
  #11
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det vankas för grillning och jag har bara testat göra "örtig" vinägrett till köttet några gånger, trots att jag är en riktig syrlighetsbög. Har dock blivit smått besviken varje gång. Kan nog ha att göra med att jag kör för mycket olika kryddor, samt att jag bara använt burkkryddor (förutom typ vitlök och fryst persilja). Salladsvinägretterna jag gör är så jävla default och boring. Jag har en mortel btw.

Det enda jag vet är att jag inte vill ha i koriander eller spiskummin! Persilja och vitlök känns som ett måste. Älskar dock vitlökssmör, med det blir ju tårta på tårta. Timjan (burk) brukar ja krydda köttet med. Kan det va något att testa färskt i mortel istället? Kapris? Sardeller? Ojoj, dräglar redan ...
En grillad kotlett som marinerats härligt, kokt färskpotatis och gräddfilssås med gräslök är sommar✨!
En sallad till, med denna dressing och det är fulländning (jag gillar också mkt syra!): 0,75 dl olivolja (helst Markattas extra virgin kallpressade), 1 dl vitvinsvinäger (Zetas är godast), italiensk salladskrydda (häll i duktigt; så den färgar dressingen grön), vitlökspulver (ja, ordentligt av den också) samt citronpeppar.
👅💦
Citera
2020-05-31, 00:34
  #12
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lego-Lars
Skaffa libbsticka att odla hemma! Det är ogräs!
Odlar bara gräs hemma. Ogräs köper jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
En grillad kotlett som marinerats härligt, kokt färskpotatis och gräddfilssås med gräslök är sommar✨!
En sallad till, med denna dressing och det är fulländning (jag gillar också mkt syra!): 0,75 dl olivolja (helst Markattas extra virgin kallpressade), 1 dl vitvinsvinäger (Zetas är godast), italiensk salladskrydda (häll i duktigt; så den färgar dressingen grön), vitlökspulver (ja, ordentligt av den också) samt citronpeppar.
👅💦
Den där är ju så typiskt default kryddburks-salladsdressing som du sedan häller i salladen, och inte på köttet.

Jag får väl skylla mig själv för att inte varit tydlig nog i trådstarten. Men det är så enkelt som:
Har grillat/stekt kött.
Vill göra vinägrett till det.
The End.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback