2020-06-01, 15:56
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du lever upp till ditt namn i alla fall. Du verkar mest argumentera med dig själv. Har du LPT?
Då moderatorerna inte verkar anse att ditt inlägg är OT, så svarar jag med en förklarande text:
"Märk-DNA har inget juridiskt värde per definition", nej - det stämmer. Med enbart märk-DNA så kommer du inte få en fällande dom, det finns heller inte ett rättspraxis bekommande märk-DNA. I bästa fall kan märk-DNA allena ge en dom likt en som du skulle fått om du cyklar på en stulen cykel.
"Per definition så är märk-DNA skapat för att öka det juridiska värdet", alltså för att, i försäkringsjuridiskt syfte kunna skydda egendom som är värt pengar genom att registrera markeringar på objektet som hälaren har svårt att få bort, till skillnad från andra detaljer.

Går det inte ihop för dig? Synd cowboy!
Senast redigerad av psykoshippien 2020-06-01 kl. 15:58.
Citera
2020-06-02, 18:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Då moderatorerna inte verkar anse att ditt inlägg är OT, så svarar jag med en förklarande text:
"Märk-DNA har inget juridiskt värde per definition", nej - det stämmer. Med enbart märk-DNA så kommer du inte få en fällande dom, det finns heller inte ett rättspraxis bekommande märk-DNA. I bästa fall kan märk-DNA allena ge en dom likt en som du skulle fått om du cyklar på en stulen cykel.
"Per definition så är märk-DNA skapat för att öka det juridiska värdet", alltså för att, i försäkringsjuridiskt syfte kunna skydda egendom som är värt pengar genom att registrera markeringar på objektet som hälaren har svårt att få bort, till skillnad från andra detaljer.

Går det inte ihop för dig? Synd cowboy!
Märk-DNA används för att spåra vem ett visst föremål tillhör. Om du inte tar dina mediciner, gör det. Om du tar dina mediciner, byt läkare för du får fel behandling.
Citera
2020-06-02, 19:41
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Märk-DNA används för att spåra vem ett visst föremål tillhör. Om du inte tar dina mediciner, gör det. Om du tar dina mediciner, byt läkare för du får fel behandling.
Jag hade en vag förhoppning att du skulle svara på grundfrågan, vilken "besvikelse". Du hänger kvar i små trastrådar som du själv har skapat. Att folk kastar sig med personangrepp för mitt användarnamn finner jag måttligt underhållande, men då vet jag när en diskussion är över.
Citera
2020-06-02, 23:16
Medlem
Jofs avatar
TS verkar dragit ut på jobb? Tråden har övertagits av grälsjuka som debatterar om annat.
Citera
2020-06-03, 03:00
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
TS verkar dragit ut på jobb? Tråden har övertagits av grälsjuka som debatterar om annat.

Ja, eller så har han tagit "semester".
Citera
2020-06-03, 03:11
Medlem
Varför gör du det?
Citera
2020-06-03, 20:28
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag hade en vag förhoppning att du skulle svara på grundfrågan, vilken "besvikelse". Du hänger kvar i små trastrådar som du själv har skapat. Att folk kastar sig med personangrepp för mitt användarnamn finner jag måttligt underhållande, men då vet jag när en diskussion är över.
Du fattade inte vad märk-DNA är och envisades med att påstå att det är något det inte är. Du förstod inte vad man skulle ha märk-DNA till. Du påstod olika saker som helt och delvis motsade sig själv. Oaktat ditt namn har du uppenbarligen inte alla "hästar hemma" men jag tog mig ändå tiden att försöka förklara för dig vad märk-DNA är så att du i alla fall inte har det problemet också.
Citera
2020-06-03, 21:10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Du fattade inte vad märk-DNA är och envisades med att påstå att det är något det inte är. Du förstod inte vad man skulle ha märk-DNA till. Du påstod olika saker som helt och delvis motsade sig själv. Oaktat ditt namn har du uppenbarligen inte alla "hästar hemma" men jag tog mig ändå tiden att försöka förklara för dig vad märk-DNA är så att du i alla fall inte har det problemet också.
Sakfrågan kvarstår. Reciterar den ifall du glömt bort den:
Citat:
Andrahandsbutiker med exklusivare föremål (guldaffärer) har liksom andra företagare en skyldighet att inte vara hälare, men gör de billiga pengar så spelar det ingen roll, guld som guld.

Märkt enligt anvisningarna? Även om polisen skulle haft DNA-märkningen i systemet så skulle inte en guldaffär exponera varje objekt till polisen, då skulle deras föremål vara borta i minst en månad, vilket skulle innebära en risk för kk, utan enbart vid misstanke om brott - och då köper butiken skiten ändå, för annars går tjuven iväg med klaffet.

Berätta lite mer hur du tänkt.
detta fullkomligt vägrar du, och envisas om och om igen att hoppa på med ad hominem-argumentfel.
Citera
2020-06-03, 21:35
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Sakfrågan kvarstår. Reciterar den ifall du glömt bort den:
detta fullkomligt vägrar du, och envisas om och om igen att hoppa på med ad hominem-argumentfel.
Nej det är sakfrågan du har missuppfattat och vägrar förstå.
Citera
2020-06-03, 21:37
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Nej det är sakfrågan du har missuppfattat och vägrar förstå.
Sakfrågan som håller nivån av TOPIC är enkom varför en guldhandlare skulle skicka iväg guld med märk-DNA på sig till polisen? Han har, även utan detta märk-DNA en skyldighet att skicka iväg stöldgods alt. inte köpa det, så varför skulle en osynlig färg göra skillnad? - det är sakfrågan. Du har inte förklarat detta, har du gjort det så får du recitera dig själv.

Då du över fem gånger gjort argumentationsfel i försök att bemöta mig i frågan, antar jag att du saknar ett giltigt argument. Däremot är jag villig att lyssna, läsa och förstå.
Citera
2020-06-04, 07:59
Medlem
Wegassons avatar
Skulle du gå in i ett hus som har altan dörren öppen en Sommardag?
eller skulle en öppen dörr skrämma dig då folk antagligen är hemma?
Citera
2020-06-04, 13:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Sakfrågan som håller nivån av TOPIC är enkom varför en guldhandlare skulle skicka iväg guld med märk-DNA på sig till polisen? Han har, även utan detta märk-DNA en skyldighet att skicka iväg stöldgods alt. inte köpa det, så varför skulle en osynlig färg göra skillnad? - det är sakfrågan. Du har inte förklarat detta, har du gjort det så får du recitera dig själv.

Då du över fem gånger gjort argumentationsfel i försök att bemöta mig i frågan, antar jag att du saknar ett giltigt argument. Däremot är jag villig att lyssna, läsa och förstå.
Vadå köpa och skicka iväg? Har du tjära i huvudet? Varför skulle guldhandlaren först konstatera att guldet är märkt, sen köpa det för att sedan skicka det till polisen? Att guldet är märkt är signalen till guldhandlaren att det är stulet och därför inte ska köpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in