Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-03-31, 07:36
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vadå för uppskov?


Om du ser att din kvarskatt kommer att bli mer än 30 000 kronor behöver du göra två inbetalningar för att undvika kostnadsränta.

Gör en inbetalning som är bokförd senast den 12 februari året efter beskattningsåret på den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor.
Gör en inbetalning som är bokförd senast den 3 maj året efter beskattningsåret på resterande 30 000 kronor.



Alltså kan jag skriva in nu att jag kommer att omsätta säg 50 000 men då jag egentligen omsätter 200 000 tusen och sedan betalar jag inte "resten" i februari

I min deklaration stod det 0.kr så jag inte brutit mot någon lag . En sak om jag inte betalade in något alls och brutit mot förfallodatum.
Citera
2023-03-31, 14:50
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Om du ser att din kvarskatt kommer att bli mer än 30 000 kronor behöver du göra två inbetalningar för att undvika kostnadsränta.

Gör en inbetalning som är bokförd senast den 12 februari året efter beskattningsåret på den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor.
Gör en inbetalning som är bokförd senast den 3 maj året efter beskattningsåret på resterande 30 000 kronor.



Alltså kan jag skriva in nu att jag kommer att omsätta säg 50 000 men då jag egentligen omsätter 200 000 tusen och sedan betalar jag inte "resten" i februari

I min deklaration stod det 0.kr så jag inte brutit mot någon lag . En sak om jag inte betalade in något alls och brutit mot förfallodatum.

Och vari ligger uppskovet?
Citera
2023-03-31, 15:00
  #51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
En sådan där sak som jag inte kan hitta någon direkt förklaring till. "Det är så det svenska skattesystemet funkar" säger skatteverket... jaha, okej.

Vore det inte mycket enklare/mer logiskt att betala skatt i EFTERHAND? All byråkrati det innabär att gissa/uppsatta vad skatten blir, sen justera till korrekt nivå med in- eller utbetalningar en gång om året är ju ganska märkligt.

Vad är poängen? Jag förstår inte. Välfärden kan ju finnansieras med föregående år, det har ju ingen betydelse.
Jag undrar hur många som skulle bränna pengarna och sedan inte ha råd att betala skatten och bli skuldsatta om man inte drog preliminärskatt. Kronkalle skulle nog få nyanställa mycket.
Citera
2023-04-27, 10:08
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag undrar hur många som skulle bränna pengarna och sedan inte ha råd att betala skatten och bli skuldsatta om man inte drog preliminärskatt. Kronkalle skulle nog få nyanställa mycket.

Har ringt skatteverket och det var ok att få betala retroaktivt eftersom det stod 0 kr i preliminär skatt . De rekommenderade mig dock att påbörja att skriva in vad jag skall skatta dock, jag kan betala in extra skatt i februari 2024. Därmed så kan jag i princip om jag vill betala in all preliminärskatt nästa år men självklart skall jag påbörja att betala den.

Detta är förutsätt att jag måste beräkna hur mycket jag kan ha i handen och så vidare. Så om jag vet att jag kan ta ut 50 000 tar jag bara ut 40 000 för att vara på den säkra sidan.
Citera
2023-05-02, 21:18
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ingen som har något exempel på hur det hanteras med löneskatt i andra länder?

I Norge är det typ samma som i Sverige.
Citera
2023-05-02, 21:43
  #54
Medlem
Vore ju väldigt jobbigt om man lagom till semestern fick en faktura på 100 000 att betala i skatt, bättre då att få 8500 kr i månaden att betala.
För de flesta så stämmer den preliminära skatten rätt hyffsat inom en felmarginal på kanske 20 000 kr. Även om det inte är helt perfekt så är det ändå mångdubbelt bättre än att få en faktura på hundra tusen kronor.

Om man ser att den preliminära skatten kommer avvika från den slutgiltiga så kan man alltid göra en egen fyllnadsinbetalning alternativt ansöka om jämkning.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback