Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-18, 13:36
Medlem
Hej, håller på att sätta mej i datorsäkerhet. I går hittade jag ett program som heter Proxifier. som jag förstår de så dirigeras all trafik igenom Tor nätverket när man använder de. Har installerat och de verkar ju fungera fint.

Till min fråga:

Om man använder Proxifier kan man skriva in en annan proxy i mozilla? Och fortfarande dirigera alla trafik igenom Tor?

Med proxy menar jag en sådan här:

https://www.proxynova.com
Citera
2020-05-18, 13:38
Medlem
Kan ta fråga nummer två samma vända:

i mozilla under nätverks inställningar. Kan man skriva in dels proxy på den övre raden men också sock5 i den nedre raden. Detta verkar va olika saker och jag hålla spå att läsa om de nu. Men frågan om båda delar fungerar med Proxifier (Om något gör de dvs)?
Citera
2020-05-18, 15:53
Medlem
Här är proxyfier:

https://www.proxifier.com

Här är Proxy adresser (Ja, dom funkar):

https://www.proxynova.com

Frågan är man kan använda proxyfier och sedan skriva in en Proxy adress från proxynova i webbläsaren. Och om de innebär att alla trafik fortfarande krypteras av Tor?

Jag använder just nu proxyfier och en adress från proxynova som jag använder i webbläsaren och de fungerar fint. Problemment är bara att jag inte vet om trafiken fortfarande går genom Tor.
Citera
2020-05-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allasKelgris
Frågan är man kan använda proxyfier och sedan skriva in en Proxy adress från proxynova i webbläsaren. Och om de innebär att alla trafik fortfarande krypteras av Tor?

Hm, Tor krypterar inte din trafik.

Ska se om jag kan förklara. Via Tor skickas din trafik slumpmässigt ett flertal hopp på noder i Tor-nätverket. Ingen utomstående från denna kedja kan se hur din trafik rört sig, och endast den första länken (noden) i Tor kan se den adress du skickar ifrån (i ditt fall proxy servicen).

Så i slutet blir det väldigt svårt att hitta ursprunget till trafiken. Så Tor anonymiserar alltså trafiken men datan är alltså inte krypterad och skyddad från insyn bara för att den åkt via Tor. Ja, den är krypterad när den förflyttas på Tor-nätverket, men Tor-krypteringen slutar vid sista länken/noden. Den som har "Exit-noden" kan se trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av allasKelgris
Jag använder just nu proxyfier och en adress från proxynova som jag använder i webbläsaren och de fungerar fint. Problemment är bara att jag inte vet om trafiken fortfarande går genom Tor.

Du får konfigurera Tor till att gå genom den proxyn först. Använd endast Socks 5, inget annat.

Här kan du kolla om din trafik gör en exit från Tor: check.torproject.org.

Det är kul att lira med olika setups och lära sig om datasäkerhet, men om du skall använda detta "skarpt" så att säga så tänk igenom ordentligt. Utgå alltid ifrån ditt syfte. Vad försöker du skydda dig ifrån? Vad vill du uppnå? Läs sedan på och välj verktyg utifrån det.

Obs! Det sker alltså ingen automagisk kryptering med denna setup. Surfar du på sajter med HTTPS eller krypterar egna meddelanden så är det lugnt men såväl proxy servicen som personer på Tor kan se din trafik om du inte ser till att den är krypterad först.

Du vet inte vem som sitter och rattar Tor-noderna eller proxy servicen. Och även om en proxy service kallar sig "elit" så räcker det att de gjort 1 misstag i sin konfiguration för att din ursprungliga IP kan skickas med i trafiken.
Senast redigerad av Katjuscha 2020-05-19 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in