Citat:
Måste bra fråga, jag har på lite olika ställen hört uppgifter om att Sovjetunionen mot slutet av kriget hade brist på manskapsreserver eftersom förlusterna var så höga. Är det rimligt att anta att röda armén i längden kunnat fortsätta att växa sig starkare och starkare? Dessutom hade väl axelmakterna en större befolkning än Sovjetunionen när det begav sig 1941 och torde således haft det mer eller mindre fram till slutet av kriget? Om vi för diskussionens skull ponerar att tyskarnas taktiska och strategiska agerande kunnat rendera ännu högre sovjetiska förluster under en längre period än vad som hände i verkligheten, är det inte möjligt att tänka sig att axeln faktiskt skulle kunna om inte vända kriget i öst så i vart fall förhindra fortsatta sovjetiska offensiver väster ut? Särskilt om vi lägger till (vilket kanske är försent 1942 förvisso) tanken om att Hitler skulle försökt alliera sig med antikommunister och diverse etniska grupper som kunde tänkas vilja slåss för något typ av nationellt oberoende från Sovjetunionen och ett framtida Tredje rike (nu vet jag att det hade krävt att Hitler inte var Hitler, men ändå, vi kan ju leka med tanken).
I det långa loppet är ju kriget ändå kört för axeln då de allierade, med eller utan atombomb, är så totalt överlägsna axeln vad gäller typ allt, även om Sovjet skulle kapitulerat eller dragit sig ut med någon typ av separatfred. Det är väl inte ens säkert att den kaukasiska oljan hade räckt för att täcka axelns behov av drivmedel även om Hitler lyckats erövra områdena och på något sätt transportera oljan därifrån i rimliga kvantiteter (som jag förstått det gick transporterna från Kaukasus via järnväg vilket inte är så lyckat i krigstider med fientligt luftherravälde) utan att få fälten sönderbombade av allierat flyg.
I det långa loppet är ju kriget ändå kört för axeln då de allierade, med eller utan atombomb, är så totalt överlägsna axeln vad gäller typ allt, även om Sovjet skulle kapitulerat eller dragit sig ut med någon typ av separatfred. Det är väl inte ens säkert att den kaukasiska oljan hade räckt för att täcka axelns behov av drivmedel även om Hitler lyckats erövra områdena och på något sätt transportera oljan därifrån i rimliga kvantiteter (som jag förstått det gick transporterna från Kaukasus via järnväg vilket inte är så lyckat i krigstider med fientligt luftherravälde) utan att få fälten sönderbombade av allierat flyg.
Det finns inget bra svar på de frågorna, men vad vi vet är att Sovjet vann. Rent hypotetiskt kan man tänka sig att det hade kunnat gå annorlunda, men vi har ingen anledning till att tro att vi, så här 80 år efteråt, kan komma på bättre sätt att slåss på för tyskarna, eller anta att de inte hade motverkats av sovjeterna.
Det är möjligt att resultatet hade varit annorlunda ifall nazisterna hade varit snällare, men det är inte säkert att kommunisterna hade förlorat bara för det.
Det enda vi vet är att ryssarna tålde dessa otroliga skillnader i antalet förlorade förband, och att de slutligen erövrade Berlin.
Hur skall man, så här 80 år senare, kunna skapa ett argument om hur CCCP hade kunnat bli erövrat? Som om tyskarna där och då vet mindre än vad vi vet.