• 1
  • 2
2020-05-16, 13:02
Medlem
Hallå där. Jag undrar hur det funkar att ha bitar från eget äppleträd vid sidan om i kolgrillen för röksmak etc.

Det har stått ett par meter från en normalt trafikerad 50-väg, är den giftfylld?

Hur länge måste trät ligga innan jag kan stoppa ner det i grillen?

Någon som använt sitt egna istället för något svindyrt amerikanskt whiskyekalsuperrökhejhejextra-trä...?

Några tips?
Citera
2020-05-16, 13:27
Bannlyst
Veden är inte giftfylld.
Citera
2020-05-16, 13:30
Medlem
akutaccents avatar
Jag har använt sånt där "whiskyekalsuperrökhejhejextra-trä" och tror ärligt talat att skillnaden mellan den och ditt är försumbar.
Citera
2020-05-16, 13:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det funkar väldigt bra med äpple-ved. Jag brukar spara lite grövre grenar när jag beskär äppleträden, hugga det med yxan i lite "flisor" & låta torka någon vecka.
Citera
2020-05-16, 13:48
Medlem
Har använt mej av alla sorters egen ved från fruktträden även en men har då grillat me locket stängt. Inbillar mej att det smaka olika rökt och det räcker för mej.
Citera
2020-05-16, 13:48
Medlem
Brukar slänga på ett par nävar tallkottar, funkar utmärkt.
Citera
2020-05-16, 16:51
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag gör ganska ofta egen grillkol, till att både grilla med och röka.

Fruktträd fungerar utmärkt, lika så en del andra lövträd, men undvik ek.

Jag brukar elda i ett avsågat oljefat, och sedan när det glöder så öser jag på det på grillen.
På så vis kan jag hela tiden elda fram ny kol medan jag grillar.
För jag vill inte ha lågor i själva grillen, bara glöder.

Rullkragen
Citera
2020-05-29, 21:53
Medlem
Lego-Larss avatar
Jag kör med allt från enris till björk. Visst ger det smak och olika trädslag ger olika smak. Tycker det höjer hela upplevelsen!
Citera
2021-03-10, 11:16
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Brukar slänga på ett par nävar tallkottar, funkar utmärkt.

Barrträd ska man inte använda för matlagning då de innehåller terpentiner. Det bildas säkert rök av kottar men för mycket av tallrök kan ge maten en bitter och otrevlig smak av giftiga ämnen. Att använda färska lövträd går däremot alldeles utmärkt
Citera
2021-03-11, 21:37
Medlem
Sladdarens avatar
Klart det funkar

Citat:
Använd dina egna fruktträd
Det gär utmärkt att använda egen rökved från trädgården.När du beskär dina fruktträd så spara grenarna och såga upp dom i lagom stora bitar. Du bör torka grenarna i minst ett år innan du använder dem. De flesta träslag går att använda, dock inte barr träd som kan skapa en giftig rök som skadar din mat. Undantaget är enris som går mycket bra ihop med fisk och fläskkött. Prova gärna med några kvistar med rosmarin eller timjan på glöden när du tillagar lamm. Detta ger en härlig doft och en lätt kryddig röksmak åt ditt kött. Prova även att spara kärnor när du äter frukt tex. plommon, körsbär eller persikokärnor. De ger en finfin röksmak åt din mat.

https://www.erokt.se/bocker-tips-om-...nks-pellets-mm
Senast redigerad av Sladdaren 2021-03-11 kl. 21:41.
Citera
2021-03-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsarenstefan
Hallå där. Jag undrar hur det funkar att ha bitar från eget äppleträd vid sidan om i kolgrillen för röksmak etc.

Det har stått ett par meter från en normalt trafikerad 50-väg, är den giftfylld?

Hur länge måste trät ligga innan jag kan stoppa ner det i grillen?

Någon som använt sitt egna istället för något svindyrt amerikanskt whiskyekalsuperrökhejhejextra-trä...?

Några tips?

Kör kol och ved på, behöver inte ligga och torka.

(en blandning av storstad och Österlen kommer förgylla din karré)
Citera
2021-03-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Barrträd ska man inte använda för matlagning då de innehåller terpentiner. Det bildas säkert rök av kottar men för mycket av tallrök kan ge maten en bitter och otrevlig smak av giftiga ämnen. Att använda färska lövträd går däremot alldeles utmärkt

Allt är giftigt i tillräckliga mängder, även färska lövträd. Hade jag föreslagit att det skulle hängas i en masugn hade ditt inlägg haft en liten, men verklig, poäng.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2021-03-13 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in