Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-22, 14:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Det var meningen att jag skulle kombinera Fluoxetin med Voxra först, men den funkade inte så bra fast jag gick upp i höga doser.

Paroxetin funkar mycket bättre, blåst ut mycket utav ångesten på 20 mg. Men den biter inte alls mot depressionen, snarare tvärtom. Hade kunnat sova bort alla dagar och inget känns roligt.

Därav Voxran, som skall ge den utlovade dopaminökningen tack vare cyp2d6.

Om 20 mg Paroxetin är högt eller lågt låter jag vara osagd. Jag brukar alltid få käka maxdos och det var meningen att jag skulle göra det även med Paroxetin det vill säga 50 mg. Så just nu käkar jag mindre än hälften av maxdosen.

Vi får se vad som händer, jag kan uppdatera ifall det finns intresse. Än så länge så har jag inte märkt så mycket av det förutom insomnia och honeymoon effekt i en halvdag. Förhoppningsvis så hjälper den mig att sluta röka i alla fall.

Paroxetin är en av de mesta sederande ssri så det är inte lustigt du blir trött och avtrubbad. Den fyller sitt syfte typ. Jag minns den funkade bra mot min ångestproblematik förr men biverkningarna är vidriga redan i doser på 20 mg.

Hade jag sovit 13 h nu hade jag varit överlycklig. Försökte mig på paroxetin nyligen men får sån brutal ångest och restless legs av det.

Sertralin kanske hade passat dig bättre annars om du vill få bättre effekt mot depression och mer energi.
Citera
2020-05-22, 16:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Paroxetin är en av de mesta sederande ssri så det är inte lustigt du blir trött och avtrubbad. Den fyller sitt syfte typ. Jag minns den funkade bra mot min ångestproblematik förr men biverkningarna är vidriga redan i doser på 20 mg.

Hade jag sovit 13 h nu hade jag varit överlycklig. Försökte mig på paroxetin nyligen men får sån brutal ångest och restless legs av det.

Sertralin kanske hade passat dig bättre annars om du vill få bättre effekt mot depression och mer energi.

Hur lyckades du sätta ut Paroxetin? Verkar ju vara bland de värsta att sätta ut
Citera
2020-05-22, 16:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Hur lyckades du sätta ut Paroxetin? Verkar ju vara bland de värsta att sätta ut

Säg det. Gick först ner till 10 från 20 ganska snabbt utan problem sedan trappade jag ut den på några veckor därifrån utan biverkningar.
Jag befann mig i en nyförälskelse-fas och mådde allmänt bra just då. Kan ha bidragit.
Hade även en låg dos mirtazapin samtidigt.
Citera
2020-05-22, 16:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Säg det. Gick först ner till 10 från 20 ganska snabbt utan problem sedan trappade jag ut den på några veckor därifrån utan biverkningar.
Jag befann mig i en nyförälskelse-fas och mådde allmänt bra just då. Kan ha bidragit.
Hade även en låg dos mirtazapin samtidigt.

Aha okej. Skönt att du slapp det. Hur mår du idag?
Citera
2020-05-22, 17:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Aha okej. Skönt att du slapp det. Hur mår du idag?

Idag är ett fenomen för sig. För komplicerat för att ens förklara men kort sagt.
Gick från ett skitliv med antidepressiva till ett normalt liv med jobb och flickvän och normal sömn. Sedan gick jag in i väggen av traumatisk konstant stress jag inte orkar gå in på. Idag har jag en rad fysiska och psykiska problem och hittar ingen bra lösning på eländet.
Försökt gå tillbaka till paroxetin som funkade förr men det funkar som sagt inte. Min kropp protesterar. Mitt största problem är min sömn, jag vaknar jämt. Rastlösa ben, små ryckningar i armar. Brutal trötthet.
Rädd jag har fått någon form av hjärnskada.
Citera
2020-05-22, 17:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Idag är ett fenomen för sig. För komplicerat för att ens förklara men kort sagt.
Gick från ett skitliv med antidepressiva till ett normalt liv med jobb och flickvän och normal sömn. Sedan gick jag in i väggen av traumatisk konstant stress jag inte orkar gå in på. Idag har jag en rad fysiska och psykiska problem och hittar ingen bra lösning på eländet.
Försökt gå tillbaka till paroxetin som funkade förr men det funkar som sagt inte. Min kropp protesterar. Mitt största problem är min sömn, jag vaknar jämt. Rastlösa ben, små ryckningar i armar. Brutal trötthet.
Rädd jag har fått någon form av hjärnskada.

Tråkigt att höra. Antar att du har gjort blodprov och röntgen?
Citera
2020-05-22, 17:15
  #19
Medlem
Det är läskigt vad stress kan påverka kroppen och jag önskar jag hade haft förmågan att stänga av hjärnan och skyddat mig. Var bättre på det förr.
Om man känner att det barkar iväg måste man se till att isolera sig helt från negativa tankar och mönster. Byta miljö.
Citera
2020-05-22, 17:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Tråkigt att höra. Antar att du har gjort blodprov och röntgen?

Blodprover ja, röntgen nekas jag men ska ligga på om en omfattande utredning om jag orkar. Har börjat ge upp livet.
I Sverige kan man ju inte bra fysisk sjuk om man har psykiska problem. De tänker aldrig steget längre.
Citera
2020-05-22, 17:34
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Blodprover ja, röntgen nekas jag men ska ligga på om en omfattande utredning om jag orkar. Har börjat ge upp livet.
I Sverige kan man ju inte bra fysisk sjuk om man har psykiska problem. De tänker aldrig steget längre.

Vet hur det känns att slåss mot vården i Sverige, tragiskt att man inte får den hjälp man behöver
Citera
2020-05-22, 17:46
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Vet hur det känns att slåss mot vården i Sverige, tragiskt att man inte får den hjälp man behöver

Tycker alla jag pratar med säger samma och det är tråkigt. Många åker utomlands och söker vård. Ska man verkligen behöva det i ett i-land.
Jag tycker läkare idag är otroligt okunniga och ovilliga att hjälpa. Om man utbildat sig till läkare måste man ju verkligen brinna för yrket och vilja hjälpa sina patienter. Alla känns trötta på sina yrken.
Citera
2020-05-22, 18:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tycker alla jag pratar med säger samma och det är tråkigt. Många åker utomlands och söker vård. Ska man verkligen behöva det i ett i-land.
Jag tycker läkare idag är otroligt okunniga och ovilliga att hjälpa. Om man utbildat sig till läkare måste man ju verkligen brinna för yrket och vilja hjälpa sina patienter. Alla känns trötta på sina yrken.

Så är det, önskar läkare hade utbildat sig mer om de äldre läkemedlen
Citera
2020-05-22, 18:14
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Så är det, önskar läkare hade utbildat sig mer om de äldre läkemedlen

Och jag önskar man såg kroppen som en helhet och utredda bakomliggande orsaker istället för att bara behandla symptom. Att man även var påläst kring dieter och alternativmedicin. Där är man låååångt efter i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback