Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-16, 10:23
  #25
Medlem
Redivivuss avatar
Om kontraktstiden gått ut vet jag inte hur TS skulle vinna en eventuell tvist, med eller utan medlemskap i HGF, då det bos där på blott muntlig "nåder". Det är väl bara att följa hyresvärdens anmodan som gäller, gissar jag. Men det borde ges tre månader minst för att hitta nytt ställe.
Citera
2020-05-16, 10:46
  #26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Om inte.
Hyresgästföreningen hjälper folk bara med problem som uppstod under medlemskapet, inte före.

Det kan vara bra att ta ett snack med en advokat (första timman brukar vara gratis)

Visst att ta den där första timmen men på den hinns ändå inte mycket med. Att betala pengar för en advokat i det här läget är inget jag skulle rekommendera. Det är inte ekonomiskt motiverat.
Citera
2020-05-16, 10:52
  #27
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligtjeej
Hej allihopa där ute, hoppas ni har en trevlig kväll!
Nu ska ni få höra vad som hände idag...


(Jag bor i ett kollektiv, med plats för tre personer. Det bor en annan kille där, och min flickvän är hos mig större delen av tiden, men hon bor i annan stad så hon är hemma iaf 50% av tiden.)

Min hyresvärd knackar på dörren och ber om att få komma in, jag släpper in henne och hon är redan uppjagad innan hon ens har sagt ett ord, men hon börjar gorma och skrika, om att jag brutet mot kontraktens regler, vilket hon menade med att min flickvän med hennes ord "jag är ju inte dum i huvudet, jag fattar att hon bor här" sen att vi skulle "tagit över dem gemensamma utrymmen i huset", med förklaringen att i vardags rummet står min elscooter parkerade i ett hörn, och min flickvän har sitt nagel kit. Vi förklarade att varken vi eller han andra killen använder vardagsrummet, och vi förstår inte varför vi som bor där inte skulle få ha dessa två saker där. Sen tredje anledningen för att vi skulle ha vanvårdat hennes möbler", vilket jag svarade på vad är det vi tagit sönder? Hon svarar "om du inte ens vet det bevisar bara ytterligare min poäng", jag känner mig oskyldigt anklagad och ber hennes visa vad som är vanvårdat. Och då visar han att det finns en fläck på matbordet, och en fläck på vardagsrumsbordet. Detta är fläckar som är ca 3x5cm stora och andra en missfärgning på 10x10 för att något har spillts ut där. Och vad jag förstår så att efter ha bott där i över 2,5 år så måste detta gå som helt normalt slitage. Och som om det inte räcker, (vi har hela tiden pratat i lugn och samlad ton, framför oss moget för att vi vill ju givetvis inte vara på felfot med ens hyresvärd) så erbjuder vi iallafall att om vi har förstört hennes bord så kan vi givetvis betala för det, och hon utbrister "Vet ni vad det här bordet kostar?! Det har inte ni råd med iaf" Vi tittar på varandra kan knappt tro våran öron..

(ytterligare kommentar "Hon ska ta en städfirma dit som vi ska betala" )
Huset städas minst en gång varannan månad, det var inte överdrivet rent när hon kom över men verkligen inte så smutsigt att det skulle påpekas.

Det slutar med att hon säger "Jag vill inte att ni bor kvar bland mina möbler, ni har en månads uppsägningstid"


När jag flyttade in där så fick jag ett 1 års kontrakt, men sen dess så har jag inte fått något nytt.
Har betalat min hyra varje månad.

Kan dem vräka oss? Hur bör vi gå tillväga? Bör vi söka juridiskrådgivning?

Bästa hälsningar från oss!


Hoppas ni är med i hyresgästföreningen dom hjälper kostnadsfritt till att medla och hjälpa till med era rättigheter, det finns lagar för hur man ska vräka någon även om det är privat.
Citera
2020-05-16, 11:26
  #28
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
TS bör vända sig till juridikforumet här på flashback om TS vill ha juridiska råd enligt gällande rätt.

Vill TS istälet få höra förolämpningar och random nissars politiska åsikter så går det bra att fortsätta tråden.
Citera
2020-05-16, 13:50
  #29
Medlem
Hemligtjeejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Gå med Hyresgästföreningen. Fråga deras jurister. Ni kanske har besittningsrätt eller inte. Men det nåt som stör mig i vad du skriver. Svårt att sätta korn på det. Hela storyn låter lite konstig. Vad är det du döljer. Vad har ni gjort så hyresvärden blir skogstokig.

Haha jag förstår dig helt, detta agerade är på riktigt det sjukaste jag varit med om.
Men om vi söker råd för att eventuellt gå vidare till juridisk rådgivning så givetvis att vi är ärliga.
Jag och min tjej har spekulerat vadd hennes beteende grundat sig på, men vi är 23 respektive 19, vi är hemma för att titta på film och spela dator spel, annars jobbar vi eller är på gymmet. Dom gången vi sprungit på varandra så har vi hälsat.

Den enda logiska slutsaten jag har att hon var extremt fäst vid sina möbler, för hon skrek helt hysteriskt gällande dem två fläckarna som vi erbjöd betala om det inte gick bort, och samma i vardagsrummet hade vi flyttat en bordslampa till rummet, och den skrek hon ut "HÄR INNE SKA DETTA DET STÅ EN SVART LAMPA MED GULDIGA STJÄRNOR PÅ" så jag hämtade den och frågade menar du den här? Så fick vi bara ett tyst ja...

Haha vet inte vad mer jag kan säga men vi kan inte komma på någon bakomliggande anledning till de hela.
Citera
2020-05-16, 13:59
  #30
Medlem
Hemligtjeejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Var ska man ha elscooters? Vad gör dom för skada i ett rum? Jag har ett par vänner som har såna och dom har dom i hallen, dom är fällbara och tar inte mycket plats och dom lär ju stå på laddning.
Precis så vi tänkte med. Själva vardagsrummet har inget varit i en ända gång så länge jag bott här så den stör ingen. Självklart hade jag flyttat den om den var i vägen för någon.
Citera
2020-05-17, 18:19
  #31
Medlem
killawifes avatar
Om ni inte har specifika regler för hur ofta det ska städas så kan inte hyresvärden använde det som ett argument för vräkning. Man får i princip städa hur ofta eller sällan man vill och ha det hur skitigt man vill i en lägenhet man hyr utan att det kan leda till att man vräks. det är endast om det skadar lägenheten som det kan användas som ett argument för vräkning.

Angående att din flickvän bor hos dig så är det dock annorlunda och du kan bli vräkt för att ha brutit mot hyresreglerna. Besök får man ha men om hon bor hos dig så mycket som du beskriver så räknas det som inneboende.

Nog enklare att hitta annat boende än att bråka om detta. Annars så är det rätt svårt att vräka folk som inte vill flytta så vill du bråka så går det givetvis.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback