Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Det är dags att betala min årspremie och som vanligt har försäkringsbolaget IF höjt premien. Redan förra året klagade jag när de höjt premien från 5286 till 6286 kr per år. Nu i år vill de ha 7211 kr för villa- och hemförsäkring med drulle. Utöver detta tillkommer kostnaden för de övriga försäkringarna liv, bil och barn hos dem med ca 6000 kr som även de långsamt blir dyrare för varje år, även om det inte går i samma takt som villaförsäkringen.
Redan förra året försökte jag förhandla ned premierna, men de var orubbliga. Nu vill jag därför förverkliga mitt hot och byta försäkringsbolag så att jag åter kan få de premier jag betalade de första åren. Vilket är det billigaste alternativet för villaförsäkring, om man som jag i princip aldrig använder försäkringen med mindre än att huset brinner ned?
Jag tar gärna emot förslag vad gäller de övriga försäkringarna också.
Hur ofta ni kommer att använda er av försäkringen vet givetvis ingen i det ögonblick den tecknas.
Enda sättet att avgöra om nivån på premien är rimlig är att kontrollera pris på fler håll, att fråga vad andra betalar ger tyvärr inget eftersom det är många parametrar som styr premien.
Kontroll av priset hos andra kan också bli svårt enär rabatter ofta ges vid flera försäkringar. Sedan gäller det att bedöma skillnaderna i omfattning samt även skillnader i självrisker.
På sikt bör de flesta försäkringar samlas i samma bolag även om det inte går att göra omgående pga olika förfallodagar.