Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 13:35
  #1
Medlem
2560ps avatar
...då det förra korgades pga för diffus trådstart.

Jag skulle vilja diskutera SI6-motorn (främst N/A) ur ett allmänt perspektiv, med folk som har erfarenhet av den. Antingen som ägare, eller som mek e.dy. Saker att diskutera är t.ex. tillförlitlighet, prestanda, vanliga fel, bränsleförbrukning etc. Vilka erfarenheter av motortypen har du?

Jag vet nämligen ingenting om den, efter det att den väl började säljas. Sålde den bra? Gjordes det några större förändringar på den under dess livstid?
Citera
2020-05-16, 08:42
  #2
Medlem
Tja jag har haft en XC70 3.2 AWD som företagsbil, den rullade väl runt 4000-5000 mil på tre år. Absolut problemfri, och jag har flera bekanta som kört betydligt längre med likadana.
Det verkar som den motortypen inte har några direkta typfel utan bara lite mindre bra bränsleeffektivitet. Med turbomatning kanske det kom lite fler fel, men jag kan inte påminna mig att det var motorrelaterat eller allvarligt.
Silkeslen gång, törstig på bränsle och ganska trött. På landväg är var den förvånansvärt snål, men i blandad eller stadskörning så drack den som en finländsk charterturist..

Dick
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback