Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-04, 19:44
  #2485
Medlem
Får väl bumpa liv i denna tråd eftersom jag tycker att hela ämnet förtjänar mer uppmärksamhet.

Numera är det väl en mer eller mindre accepterad sanning att dessa höga herrar var kunder hos Doris Hopp. Palmes tal om att "snus är snus och strunt är strunt, om än i polisiära promemorior" kommer att gå till historien som det yttersta beviset på politikers maktfullkomlighet och möjligheter att sopa saker och ting under mattan.

Någon som har några nya inblickar eller intressanta uppslag i ämnet?
Citera
2019-10-04, 20:39
  #2486
Medlem
Har inte så mycket med bordellhärvan att göra egentligen, men både Shirley MacLaine och Arja Saijonmaa har blivit utpekade som Olof Palmes älskarinnor.
Citera
2020-01-24, 12:51
  #2487
Medlem
FurirRevaers avatar
Vill man förstå bordellaffären bättre, ur ett historiskt perspektiv, rekommenderar jag en läsning av Jan Bergmans bok Sekreterarklubben. Det är en berättelse om den callgirl-verksamhet, av flickorna själva benämnd sekreterarklubben, som svensk underrättelsetjänst byggde upp under beredskapsåren på 40-talet. Högste ansvarig för detta var Teddy Ternberg som fortsatte sin spionverksamhet även efter krigsslutet. Då som mentor till IB-chefen Birger Elmér. Ternberg var aktiv fram till sin död 1970.

Det är högst osannolikt att Ternberg inte byggde vidare på den i hans tycke lyckade verksamheten med svalor. Här kommer bordeller och callgirlverksamhet som Hopps in i bilden.

IB-mannen Donald Forsberg har berättat i olika sammanhang hur han avlyssnat horbesök på bl a Rudamsvägen, där Hopp ägde en liten lägenhet som användes för kundbesök. Som en "händelse" hyrdes grannlägenheten av två amerikaner från USA:s ambassad...

Det var med andra ord rätt mycket som stod på spel när både Palme och Fälldin bestämde sig för att mörklägga hela skiten. Inte bara egna eventuella pinsamheter utan även ett horande i nationens intresse, utpressning och hållhakar på politiska motståndare etc. Dessutom inte bara med vuxna kvinnor utan även småflickor inblandade.

Högst troligt att detta också bidrog till att Palme dog en förtidig död i februari 1986, men det är min personliga åsikt. Skulle ju dock förklara alla krumbukter för att mörklägga och sabotera mordutredningen. Och är det på det viset kommer vi aldrig få veta sanningen om vare sig bordellhärvan eller mordet på Olof Palme.
Citera
2020-04-11, 15:39
  #2488
Medlem
Provokatörs avatar
Nyss sände TV4 ännu ett program om härvan med GW, historien kan tydligen tröskas hur många gånger som helst.

Nåja för den som fortfarande är intresserad så kommer här länken: https://www.tv4play.se/program/leif-gw-om/12506661

Noterbart är att trion, GW, Bratt och Guillou verkar fylla i varandras versioner, GW har tydligen även lyft något slags 'tystnadslöfte' från Bratt efter alla år.

Bratt sa även att han tog över knäcket från Magdalena Ribbing som hade börjat gräva i härvan.

/Provokatör

PS Det har nu gått 13 år sedan jag först postade i tråden.
Citera
2020-10-12, 18:05
  #2489
Medlem
Är det inte dags att sanningen kommer fram nu?
Citera
2021-01-14, 20:17
  #2490
Medlem
Bumpar tråden pga att jag tycker det är märkligt att varenda skribent inte hyser de minsta misstankar om vittnesmålens sanningshalt:
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kan jag genom att säga att människan inte va frisk.
Ulvsunda personalen talar i förhör om Evas ungsdomschizo och enligt andra postare som mytoman,.

Sidan151
Grand Hotell Saltsjöbaden personen utpekad i boken mmm som delaktig i fest med höga herrar som köper sex bland annat Olof Johansson.
Personen i boken känner absolut inte till Östberg och vad han sagt.
Personen har sagt detta ett otal gånger till Deanne Rauscher då Deanne velat ha det som sanning och hotat personen.

Här är det någon som ljuger och fabricerar felaktiga uppgifter.
Sjöstrand utredaren frågade personen om en Luciafest den 13.12 1974, i maj 1976.
Personen bedyrade att absolut inte ha varit med och att personen bodde i Norrland vid tidpunkten och personen arbetade som lärare i barnkunskap och var småbarnssmamma t.o.m. 1/8 1975.
Personen gick tillbaka till Sjöstrand och visade upp sitt arbetsbetyg från Norrland.

Ändå beskrivs detta i boken som sanning då det är fullständig jävla hysteriskt och fullständigt oseriöst.
Så fanns ens festen?

Stackars Olof Johansson säger jag bara och andra oskyldigt utpekade i den här smörjan till bok.

Sidan147 En man pekas ut som kund och då med de polska tjejerna och att mannen kände Teddy Doris fästeman.
Här hotar Deanne Rasucher mannen med att publicera med både namn och bild i boken MMM för att man nekade till att det hela.
Person pekats ut i boken att ha rest till Waszawa, men personen har aldig varit i Waszawa våren 1976, det var under kalla kriget och fodrade visum, det går att kontrollera.
Personen pekas ut att den militära säkerhetstjänsten skulle vara inkopplad på personen. Ren lögn!
Källa: de utpekade personerna

Jag gissar faktiskt att många av de prostituerade helt enkelt var mytomaner. Att de svamlade ihop någonting bara för att det skulle svamlas ihop. För att i slutändan anses vara så pass mycket mytomaner att de kunde få förtidspension på grund av denna diagnos. De hade säkert fler diagnoser, men för att kunna ha ett vanligt arbete så är mytomani ett svårt socialt handikapp, som gör det extremt svårt att behålla ett arbete.
Kom ihåg att dess prostituerade blev vana vid att ljuga, först så måste de lära sig att ljuga gentemot vänner, eftersom prostitution var så stigmatiserat på den tiden. Trots den sexuella frigörelserörelsen i och med det nya P-pillret som kom i början på 1970-talet. Som tolererades bättre av kvinnorna.
Plus att läkarna också kunde tillåtas skriva ut dessa P-piller till yngre kvinnor.
Vilket de inte fick före 1970-talet.
Yngre kvinnor än 15 års ålder fick tex inte P-piller utskrivna, förräns det kom lättnader med de svagare P-pillrena som hade en jämnare effekt på kvinnokroppen.
Sedan var de prostituerade tvungna att ständigt ljuga för sina bordellmammor respektive hallickar.
Speciellt om hur mycket de tjänat eftersom de var tvungna att betala "beskydd" till bordellmamman och/eller hallicken.
Det är välkänt att enligt pensionerade poliser som vi känner idag att i dessa miljöer med sexhandel, knarkhandel mm, mytomanin är utbredd överallt i dessa miljöer.
Och syftet är ofta att fortfarande vara intressant för Polisen
Jag menar vad jag läst igenom om Bordellaffären så finns det inga oberoende vittnesmål som intygar att dessa ministrar och samhällets toppar skulle ha besökt dessa adresser.
Och vilka tfn-samtal kom från regeringskansliet utifrån avlyssningsloggen?
Inga vad jag vet?
Ja de kan ha använt tex tfn-automater, ute på gatan.
På den tiden fanns inga mobiltfner nämligen.
Och Polisen hade civil spaning på adresserna men det verkar inte finnas anteckningar om att departementens tjänstebilar hade trafikerat de adresserna.
Det är det jag menar med att det finns inte mycket till oberoende vittnesmål som bekräftar Doris Hopps utsagor. De enda som bekräftar dessa är hennes anställda som också kan antas vara notoriska mytomaner, med karakteristiska mytomanattribut att de ljuger om sin ålder och sin bakgrund mm.
Bordellaffären har alla tecken på att vara baserat på mytomaners vittnesmål.
Med grova överdrifter osv.
Det är vad jag anser.
Vi har ju i nutid tex hur Thomas Quick/Sture Bergwall som riksmytomanen nr 1 kunde lura skjortan av erfarna poliser, utan att väcka frågetecken.
FKassan hade nog fått order från Polis och åklagare att bevilja någon slags förtidspension annars så skulle de här kvinnorna fortsatt att berätta sina mytomanhistorier, och kosta en massa onödig utredningstid.
Det finns fler som försökt med mytoman-knepet för att erhålla fördelar.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja och Sjöstrand har fått det om bakfoten att Sträng handlade sex.
Det har Leif GW klargjort.
OM det står orgier eller sexköp är inte riktigt kärnan i frågan utan va han inblandad över huvud taget.
Ove Sjöstrand hade inte full koll i fallet och har heller inte presenterar bevis att Sträng
har köpt sex.

Vem köpte han sex av ?
När var detta?

Det är troligen helt tagit ur luften med att Gunnar Sträng skulle vara en sexmissbrukare och hade sexorgier, och varit en sk häradsbetäckare av rang.
Ja Gunnar Sträng var en stor och välväxt man som vuxit upp som lantarbetare som säkert hade ett rejält organ till sitt förfogande
Gunnar Sträng led under lång tid av svåra prostatabesvär. Så svåra att det var kämpigt för Gunnar sträng att ens pinka normalt.
Och ganska mycket försent så gjordes en prostataoperation, som tydligen blev mycket lyckad.
Som tydligen ska ha sagt till bla Olof Palme mfl, att nu pinkar jag rejält i en formidabel parabel.
Med så svåra prostatabesvär så är det helt uteslutet att kunna ha sex med utlösning eftersom det brukar göra så ont att det då är svårt att behålla ståndet. Och då uteblir förstås sexlusten helt.
Finns till och med några artiklar i MSM om Gunnar Strängs prostatabesvär.
Som i sin tur gjorde att prostatabesvär och prostatacancer fick medialt utrymme, från att ha varit en helt bortglömd sjukdom dessförinnan.
På den tiden så var frågor om ministrars medicinska hälsa i regel helt tabu. Men här gjorde de tydligen ett undantag.

Nej, den huvudsakliga anledningen till att Bordellaffären blev så medialt känslig var sannolikt på grund av att de avslöjade för mycket om hur omfattande och stor telefonavlyssningen verkligen var.
Att det slog ned som en bomb bland allmänheten att Polisen hade så mycket resurser att de avlyssnade så många adresser, och tfn-nummer samtidigt.
Förut innan affären exploderade så verkade allmänheten ha obefintliga kunskaper om hur mycket resurser Polisen verkligen hade.
Det var nog många tex journalister och samhällets höjdare som blev riktigt nervösa, och trodde sig vara avlyssnade i samma veva.
Och på den tiden så var narkotika ett mindre problem, så de var egentligen rädda för annat.

Forts ->
Citera
2021-01-14, 20:18
  #2491
Medlem
Forts ->
Citat:
Ursprungligen postat av england666
Palmes tal om att "snus är snus och strunt är strunt, om än i polisiära promemorior" kommer att gå till historien som det yttersta beviset på politikers maktfullkomlighet och möjligheter att sopa saker och ting under mattan.
Det är inte så mycket att göra med en mytomans berättelser, än att sopa under mattan.
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nu har du väl halkat ca 20 år fel, eller kan du utveckla?

/Provokatör
Olof Palme var född år 1927 medans Anna Lindh var född 1957.
Lisbeth och Olof Palme gifte sig 1956.
Omöjligt är det ju inte, men nä, det är ju mycket långsökt tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vill man förstå bordellaffären bättre, ur ett historiskt perspektiv, rekommenderar jag en läsning av Jan Bergmans bok Sekreterarklubben. Det är en berättelse om den callgirl-verksamhet, av flickorna själva benämnd sekreterarklubben, som svensk underrättelsetjänst byggde upp under beredskapsåren på 40-talet. Högste ansvarig för detta var Teddy Ternberg som fortsatte sin spionverksamhet även efter krigsslutet. Då som mentor till IB-chefen Birger Elmér. Ternberg var aktiv fram till sin död 1970.
Det var välkänt på den tiden att östeuropéer var flitiga kunder hos prostituerade och bordellerna. Det berodde på att de östeuropeiska affärsmän och ev östeuropéisk ambassadpersonal inte hade sin familj med sig. Kommunisterna lät nämligen inte familjerna flytta med just för risken med avhopp till Väst.
Så dessa östeuropéer som befann sig i Stockholm på den tiden saknade säkert kvinnligt sällskap, och med en tjänstgöringstid på upp till 18 månader, ibland 36 månader så blev nog längtan stark.
Så det fanns säkert motiv från Sveriges sida att spionera på dessa "kunder".
Flera av Kommunisternas ambassadpersonal hade nog "fasta älskarinnor" i tex Stockholm, istället för att ha "lösnummer" med prostituerade.

Det påstås också att dessa östeuropéiska kommunister var delaktiga att fixa fram kvinnor ifrån Öst, ja då förstås tex Polen, och i vissa fall baltstaterna Estland, Lettland och Litauen. Hur detta gick till lär vi väl aldrig få veta. Många av dessa kvinnor från tex Polen måste nog ha haft backup från Kommunisterna själva, eftersom deras avhopp till Sverige tycks ha gått "friktionsfritt" till.

Och hur människosmugglingen gick till är väl oklart. Eller så gick den helt legalt till, med giltiga pass osv.

Vad jag vill ha sagt med föregående inlägg är att Bordellhärvan har alla karakteristika för en mytomans berättelser.
Det verkar inte finnas mycket annan oberoende bevisning som kopplar ihop Doris Hopps berättelser med andra oberoende vittnesmål.
Har i och för sig inte läst så mycket heller.
Men det allmänna skvallret var att Bordellaffären var grova överdrifter.
Man tycker ju bara att springet i huset måste ha väckt uppmärkksamhet. I synnerhet om det var samhällets höjdare som sprang där.

Nej, den stora chocken var nog själva avlyssningens omfattning. Att i synnerhet journalisterna inte visste att Polisens resurser var så omfattande. Och avlyssningstillståndet hade antagligen getts högt uppifrån. Rentav från Justitieminister Lennart Geijer själv. Då på den tiden så var telefonavlyssning nästan tabu. Jag antar att många journalister , ultrakommunister och ultrahögerfolk blev rejält nervösa. Att det var den stora grejen med Bordellaffären.
Och den som hade lite att tänka med kunde ju snabbt förstå att kunde Polisen avlyssna en bordell så är steget inte långt till att avlyssna mycket annat och andra helt vanliga personer.

Lennart Geijer var storrökare av sällan skådat slag, så att han kan troligen ha haft problem med potensen. Så jag har lite svårt att tänka mig att han skulle åkt på en sunkig bordell då och då.

NB: Ruddammsvägen, Roslagstull, Stockholm, hade mest enrums-lägenheter. Dessa var sköterskebostäder för de sköterskor som arbetade på dåvarande Roslagstulls Sjukhus. Samma typ av bostäder fanns tex vid Sabbatsbergs Sjukhus vid Vasaparken. Ruddammsvägen var ett av de områden med låga hyror som fanns på den tiden.
Om det stämmer att Doris Hopp hade en lägenhet där så kunde hon inte precis ha haft så där jättemånga kunder. Med tanke på att det troligen rörde sig om en enrummare. Eller disponerade hon en typ 6, 8 eller 10-rums lägenhet då?
Citera
2022-01-17, 21:37
  #2492
Medlem
Jag hade Doris Hopp som bankkonto på SEB sent 60-tal. Hon gjorde aldrig några kassaärenden utan besökte bara sitt bankfack där hon sannolikt förvarade sina kontanter.
Vill minnas att hon bodde på Körsbärsvägen.
Hon körde en gul Porsche och hade ozelotpäls och svart färgat hår.
Citera
2022-01-18, 16:47
  #2493
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irobi
Jag hade Doris Hopp som bankkonto på SEB sent 60-tal. Hon gjorde aldrig några kassaärenden utan besökte bara sitt bankfack där hon sannolikt förvarade sina kontanter.
Vill minnas att hon bodde på Körsbärsvägen.
Hon körde en gul Porsche och hade ozelotpäls och svart färgat hår.

Ok, men på den tiden sa man väl inte SEB utan Enskilda banken?

/Provokatör
Citera
2022-01-18, 17:04
  #2494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Ok, men på den tiden sa man väl inte SEB utan Enskilda banken?

/Provokatör
....... .......
Citera
2022-01-19, 11:52
  #2495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Har inte så mycket med bordellhärvan att göra egentligen, men både Shirley MacLaine och Arja Saijonmaa har blivit utpekade som Olof Palmes älskarinnor.
Fö har ju Shirley bekräftat att de träffade då och då ute i världen. Inte att de knullade varje vecka. Men sexhelger hade de. Olof var utpekad men Olof fanns det väl aldrig några bevis va?
Citera
2022-01-19, 12:34
  #2496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Fö har ju Shirley bekräftat att de träffade då och då ute i världen. Inte att de knullade varje vecka. Men sexhelger hade de. Olof var utpekad men Olof fanns det väl aldrig några bevis va?

Om dom nu knullade så tror att dom skötte det snyggt. Palme var ju ändå gift och en ledande politiker i Sverige och hon var en känd hollywoodskådis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback