Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-13, 19:00
  #13
Medlem
Är det bara en statistik sida så uträknas det nog bara på grundlönen som facket har förhandlat fram.
(Grundlönen för en bransch får du fram genom att bara ringa till fackförbund för just den branschen menar jag)

Är det statlig verksamhet eller banken så kollar dom på din årsinkomst. Där i räknas allt med.
Citera
2020-05-13, 21:10
  #14
Medlem
killawifes avatar
Om man söker A-kassa eller ersättning från en försäkring för förlorad arbetsinkomst så baseras det mycket riktigt på årsinkomsten. Men när man räknar ut snittlönen för ett yrke så används endast grundlönen. Och det stämmer att det kan bli otroligt missvisande. Jag har själv en grundlön på 24800:- men min månadslön inkl OB är 31000:-. Väldigt stor skillnad.

Detta kan även ställa till det om man söker ett jobb inom en bransch där Helgarbete och kvällsarbete är normalt men företaget använder en annan lönemodell. Man kan förlora mycket pengar på det. Jag bytte en gång jobb från ett heltidsjobb med fast månadslön på 18500:- mot ett likadant jobb fast 75% med timlön enl. avtal där lönen blev 26800:- med OB. Jag var helt säker på att företaget hade blåst mig men enligt facket gick de bara under att annat avtal och min löneform var annorlunda så då var det ok att sno 8000 i månaden i 6 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback