• 1
  • 2
2020-06-03, 21:58
Medlem
hashs avatar
Bra fråga.
Ett förhållande i 25 år, nyligen gift...och aldrig haft en diskussion om vem som betalar vad.
Det kan väl kallas för delad ekonomi.
Vi har haft perioder i livet, där den en tjänar mer än den andre och tvärtom.
Som nu i covid-19 tider så har jag betalat det mesta när det gäller utgifter, fick frågan idag av min fru om hon behöver swisha över pengar till mitt konto.
Detta visar ganska tydligt att vi har en gemensam ekonomi.
Citera
2020-06-04, 08:43
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Drar en vild gissning och drar paralleller med kvinnor som sitter fram i bilen även är de kvinnor som bestämmer ekonomin i hushållet

On topic
Då jag drar in lejonparten av inkomsten är det även jag som står får dito utgifter. Alla inköp över 500 kr (?) sanktioneras genom mig. Till det hör att jag är den bättre halvan beträffande mikro- och macroekonomi såväl som mattematik.
Citera
2020-06-07, 01:31
Medlem
Ni som har gemensam ekonomi - går ni på toa ihop också?
Citera
2020-06-07, 20:07
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Ni som har gemensam ekonomi - går ni på toa ihop också?

Rätt OT men vi låter dörren vara öppen förutom när vi bajsar. Ibland pissar en medan den andra står brevid och väntar, borstar tänderna, whatever. Trodde det var standard i seriösa förhållanden
Citera
2020-06-08, 07:32
Medlem
miqqqas avatar
Gemensam ekonomi, ingen har direkt bättre koll än den andra. Han är noggrannare med att ha rätt elavtal och låg ränta medan han är lite mer slösa än jag, men liknande värderingar i grunden.
Citera
2020-06-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Drar en vild gissning och drar paralleller med kvinnor som sitter fram i bilen även är de kvinnor som bestämmer ekonomin i hushållet

On topic
Då jag drar in lejonparten av inkomsten är det även jag som står får dito utgifter. Alla inköp över 500 kr (?) sanktioneras genom mig. Till det hör att jag är den bättre halvan beträffande mikro- och macroekonomi såväl som mattematik.

Intressant att du varken kan stava till matematik eller makroekonomi dock. Men frun kanske är den bättre halvan beträffande det svenska språket.

Vad är det för fel med att sitta fram nu då? Själv sitter jag fram till vänster. Är jag inte tillräckligt feminin då eller?

Som svar på ts. Sambo sedan närmare 20 år utan barn, separat ekonomi så var och en bestämmer över sina pengar. Dock delar vi lika på utgifterna.
Citera
2020-06-09, 04:28
Medlem
frozendragons avatar
Gift I 3 år. Vi har gensamt konto för allt förutom investerings kontot, det är mest lathet att vi inte skrivit in mitt namn på det men har login till det ändå så spelar inte så stor roll. Sköter själv allt med ekonomin men frugan kommer ibland med ideer om vilka aktier vi ska investera i. Men å andra sidan är jag den enda person med jobb. Frugan försöker att få egen företag att rulla (men inte lönsamt än) samt agera hemmafru.
Citera
2020-06-09, 05:48
Medlem
Det gör och har alltid vi två vuxna gjort gemensamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in