2020-05-12, 10:52
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag har googlat utan någon större framgång, så kanske någon från det verkliga livet kan hjälpa mig?

Måste man ha varit folkbokförd i Norge i 3år för att få pension därifrån?
Behöver man ha arbetat heltid?

Citat från Sverige-norge sidan:
"Den tid du arbetat och bott i Sverige skall räknas som tid i Norge. (art. 45)"

Öhh .. va?

Så mitt sommarjobb i Norge för 10år sedan kan buntas ihop med tiden jag bott i Sverige, och nu kan jag räkna med pension från Norge! Whoho!

Givetvis inte, men hur fan menar dom?
Citera
2020-05-12, 11:29
Medlem
GormDenGamles avatar
3 års jobb gäller, ja.
Citera
2020-05-12, 14:05
Medlem
Komm ihåg att när du skriver dig tillbaka TILL Sverige hoppar pengarna över till valfritt pentionsbolag.

Du får alltså inte dubbelt tyvärr.
Citera
2020-05-13, 00:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Komm ihåg att när du skriver dig tillbaka TILL Sverige hoppar pengarna över till valfritt pentionsbolag.

Oj behöver man inte konkta någon myndighet i Norge så att de vet att de måste föra över pengarna också? Har bara anmält pterflutt till Sverige, ej från Norge.
Citera
2020-05-13, 04:03
Medlem
Citat:

Hmm, jag har jobbat i Norge i 15 år varav dom sista 11 åren bott i Sverige. Vad menar du med att ”pengarna hoppar över till valfritt pensionsbolag” i Sverige?

Jag har tjänstepensionen kvar i norska fonder. Har inte hört nåt om att pengarna automatiskt flyttas över till Sverige.
Citera
2020-05-13, 04:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Hmm, jag har jobbat i Norge i 15 år varav dom sista 11 åren bott i Sverige. Vad menar du med att ”pengarna hoppar över till valfritt pensionsbolag” i Sverige?

Jag har tjänstepensionen kvar i norska fonder. Har inte hört nåt om att pengarna automatiskt flyttas över till Sverige.

Precis. Det stämmer inte.
Citera
2020-05-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Precis. Det stämmer inte.

Man måste alltså flytta över själv?
Vet folk som fick brev om att välja nytt från Storbrand och Kpl när dem flyttade tillbaka.

Men du har alltså 3 års sparande kvar i Norge?
Citera
2020-08-18, 17:28
Medlem
Om man har jobbat i minst tre år i Norge har man rätt till "minstepesjon". Den som har jobbat i 40 år har rätt till minst "minstepensjon" som är omkring 200 000 NOK/år. Om man har jobbat i bara tre år har man rätt till 3/40 (tre fyrtiodelar) av full minstepensjon vilket då motsvarar ca. 15 000 NOK/år eller ca. 1 250 NOK/månad. Ungefär samma system som den svenska garantipensionen alltså.
Citera
2024-03-11, 23:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightowl445
Om man har jobbat i minst tre år i Norge har man rätt till "minstepesjon". Den som har jobbat i 40 år har rätt till minst "minstepensjon" som är omkring 200 000 NOK/år. Om man har jobbat i bara tre år har man rätt till 3/40 (tre fyrtiodelar) av full minstepensjon vilket då motsvarar ca. 15 000 NOK/år eller ca. 1 250 NOK/månad. Ungefär samma system som den svenska garantipensionen alltså.

Borde bli högre belopp än 3/40 av minstepensjon(garantipension), ifall man har en hög lön på ca 550-700 000 nok under 3 års arbete i Norge. ca 2300-2500 kr/mån kanske+tjänstepension 500 kr/mån.

Garantipensionen i Norge för 2024 är nu uppe i 257.040 NOK/år.
Garantipensionen i Sverige för 2024 är 139 000 kr/år.

Man får nästan dubbelt så hög pensionsutbetalning ifall man jobbar i Norge i minst 3 år, och de räcker med en skitlön för uppnå 3/40 delar av norsk garantipension.
Senast redigerad av slemhog 2024-03-11 kl. 23:41.
Citera
2024-03-12, 00:41
Medlem
Gäller det även om man har arbetat med D-nummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in