Citat:
Ursprungligen postat av rounder
Hej! Sökte lite och hittade ingen direkt liknande tråd. Vet inte heller riktigt om den passar in här, annars får ni (mod) gärna flytta på den.
Jag tänkte att här kunde man skriva något ordspråk, talesätt eller citat (etc) och fråga andra vad dom tror det betyder eller handlar om?
T.ex så skulle jag vilja veta fler åsikter om citatet "Good is a point of view" (Taget från en konversation mellan Kejsaren och Anakin i Revenge of the Sith, Star Wars för er som vill veta de)
Är det så som det låter och kanske lite direkt översatt men att godhet är en sak som kan ses ur olika vinklar? Vad tycker ni? Jag vet inte riktigt.
Enjoy och spruta ut er saker att fundera över.
Personligen läser jag det som min egen åsikt i ämnet gott vs ont. Det finns inte, allt som finns är motiv.
Jag läser in detta i det då kejsaren klart framtonar sith som ett neutralt snarare än ett ont alternativ till Jedi som han heller inte målar ut som onda eller goda.
Om jag inte helt har glömt bort handlingen i filmen, kan inte påstå att jag var speciellt intresserad.

Det enda citatet ifrån star wars som hade någon "impact" på mig var drottning amidala's kommentar om demokratins slut, det var verkligen storartat i min mening då det stämmer så otroligt in på verkligheten.
Kommer med ett par egna Nietzsche citat som jag hittade och undrar över, kan vara engelskan som strular till det för mig men jag vill inte sitta och rota i mina svenska utgåvor för att hitta dem och sedan finna att det inte var språket så jag frågar helt enkelt här direkt.
"Perhaps man will rise ever higher as soon as he ceases to flow out into a god."
- Menar han helt enkelt att om vi slutar förlita oss på gud(ar) så kan vi bli bättre eller menar han (översättningen) något annat med "..flow out into.."?
"Anyone who despises himself will still respect himself as a despiser."
- Det här är bara ett rätt och slätt "Va?" för min del, det är inte det att jag inte förstår vad som menas med mening, bara vad han vill ha sagt.
"Liberalism is the transformation of mankind into cattle."
- Bara allmänt undrar hans tankegång i detta, låter intressant.