• 1
  • 2
2020-05-11, 14:30
Medlem
15minFames avatar
För några år sen köpte jag den billigaste Lenovo plattan för att läsa e-böcker främst. Jag la också till lite streamingtjänster men som inte längre fungerar för plattan är för gammal nu. Jag har gjort alla uppdateringar men det gjorde ingen skillnad så jag undrar om det finns något mer man kan göra?
Googlade men fick bara tips på de uppdateringar jag redan gjort.

Tack på förhand
Citera
2020-05-11, 15:34
Medlem
yz44s avatar
Är nog tyvärr inget mer att göra med den.
Kan rekommendera Lenovos platta med kickstand inbyggt vilket gör att den används mer.
Senast redigerad av yz44 2020-05-11 kl. 15:42.
Citera
2020-05-11, 16:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Tack på förhand
Här är en guide hur du lägger in Android 7 själv på den https://www.getdroidtips.com/resurre...-lenovo-a3500/
Citera
2020-05-11, 19:15
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Här är en guide hur du lägger in Android 7 själv på den https://www.getdroidtips.com/resurre...-lenovo-a3500/

Ett allmänt tips när det gäller äldre surfplattor och mobiltelefoner med Android är att googla Custom rom + namnet på enheten. Det finns en hel del att hitta som kan ge nytt liv till en gammal trött androidplatta. Jag har testat det själv på en äldre Samsungplatta som jag flashade med LineageOS, och den blev nästan som ny. Det kan vara lite bökigt att flasha customs roms, men det brukar finnas fina steg-för-steg-guider och folk att rådfråga i forum.
Citera
2020-05-12, 11:25
Medlem
Jag har själv upplevt att surfplattor blir slöa p.g.a. av alla uppdateringar, inte bara operativet utan även alla appar som skall uppdateras. Och sen är det all bloatware i form av appar som inte går att ta bort.
Prova ovanstående eller så roota den och ta bort allt du inte använder.
Citera
2020-05-12, 18:07
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ah tack för länk. Vågar man sig på det där som en oteknisk tjej?

Edit: Läste just: Before doing the methods, I just want to warn you that, By doing this you will loose the warranty and sometime if you don’t read the steps and do something wrong can brick your device.
Kommer garanterat att förstöra plattan lol

Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Ett allmänt tips när det gäller äldre surfplattor och mobiltelefoner med Android är att googla Custom rom + namnet på enheten. Det finns en hel del att hitta som kan ge nytt liv till en gammal trött androidplatta. Jag har testat det själv på en äldre Samsungplatta som jag flashade med LineageOS, och den blev nästan som ny. Det kan vara lite bökigt att flasha customs roms, men det brukar finnas fina steg-för-steg-guider och folk att rådfråga i forum.
Vad menas med 'lite bökigt'? Steg för steg ska jag nog fixa men inte om den bråkar om man måste lösa problem. Har aldrig provat att uppdatera OS förrut så kanske jag krashar min platta?

Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
Jag har själv upplevt att surfplattor blir slöa p.g.a. av alla uppdateringar, inte bara operativet utan även alla appar som skall uppdateras. Och sen är det all bloatware i form av appar som inte går att ta bort.
Prova ovanstående eller så roota den och ta bort allt du inte använder.
Håller med, väldigt många appar som inte går att ta bort och som tar för mycket plats.
Senast redigerad av 15minFame 2020-05-12 kl. 18:13.
Citera
2020-05-12, 18:36
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Vad menas med 'lite bökigt'? Steg för steg ska jag nog fixa men inte om den bråkar om man måste lösa problem. Har aldrig provat att uppdatera OS förrut så kanske jag krashar min platta?

Om jag uttrycker mig så här; att uppdatera telefonen/surfplattan via OTA; dvs uppdateringar som tillverkaren själv skickar ut till enheten som man i princip bara godkänner och installerar har en svårighetsgrad på ett, så är att låsa upp bootloadern och flasha custom roms kanske en sjua. I datorsammanhang kan man jämföra med en total ominstallation eller byta operativsystem till Linux på en PC.

Jag själv följde en steg-för-steg guide på Youtube och det tog några timmar i anspråk, men var definitivt värd det, då surfplattan i dess dåvarande skick enbart låg och samlade damm p.g.a. det långsamma operativsystemet. Jag tror inte att jag hade vågat göra det på en mobil/surfplatta som jag var beroende av och redan använde dagligen, för det finns ju en risk att man "brickar" den (som det kallas om den inte går att starta efter ett misslyckat försök att flasha den). Sedan dess har jag även flashat en äldre mobiltelefon med LineageOS och även den blev snabbare och fick en nyare version av Android. Det viktiga i sammanhanget är att bekanta sig med de olika stegen för att flasha plattan och att vara noggrann att välja rätt ROM som är avsedd för just din modell. Man ska inte heller chansa och välja något slumpmässigt, för då kan det sluta med att man istället sitter med en oanvändbar brevpress.
Citera
2020-05-12, 18:42
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Om jag uttrycker mig så här; att uppdatera telefonen/surfplattan via OTA; dvs uppdateringar som tillverkaren själv skickar ut till enheten som man i princip bara godkänner och installerar har en svårighetsgrad på ett, så är att låsa upp bootloadern och flasha custom roms kanske en sjua. I datorsammanhang kan man jämföra med en total ominstallation eller byta operativsystem till Linux på en PC.
Hmm tack för varningen. Kanske jag ska välja ut en ny platta att köpa först, om jag krashar denna alltså.
Det går fortfarande att läsa e-böcker och kolla på youtube och vet inte om det är värt att köpa en platta för flera tusen bara för att kunna streama när jag kan kan göra det på datorn och tv...
Citera
2020-05-13, 08:45
Medlem
Kan bara hålla med, om man håller på med sånt här måste man räkna med att enheten kan bli brickad (alltså obrukbar).
Det finns mycket information och guider på nätet men framför allt krävs en ängels tålamod och djävulens list. Räkna med många timmar. Själv har jag bara gjort det för skojs skull, hade jag räknat på det hade det varit bättre att jobba över på jobbet dom timmarna och köpa en bra surfplatta.
Citera
2020-05-13, 11:56
Medlem
Citat:
Hmm tack för varningen. Kanske jag ska välja ut en ny platta att köpa först, om jag krashar denna alltså.
Det går fortfarande att läsa e-böcker och kolla på youtube och vet inte om det är värt att köpa en platta för flera tusen bara för att kunna streama när jag kan kan göra det på datorn och tv...

För flera tusen så kan du få en Windows baserad 2 i 1 platta med bra prestanda.

De här två t.ex. för 2 300:- respektive 2700:- inklusive tangentbord och stylus penna.

https://www.chuwi.com/product/items/Chuwi-Hi10-Air.html

https://www.chuwi.com/product/items/Chuwi-Hi10-X.html

En hyffsat modern 10.1 tum 4G Android platta kan man få för en tusenlapp. Om du seriöst letar en ny prisvärd platta, så finns det säkert folk som kan ge en massa förslag.
Citera
2020-05-13, 12:01
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
För flera tusen så kan du få en Windows baserad 2 i 1 platta med bra prestanda.

De här två t.ex. för 2 300:- respektive 2700:- inklusive tangentbord och stylus penna.

https://www.chuwi.com/product/items/Chuwi-Hi10-Air.html

https://www.chuwi.com/product/items/Chuwi-Hi10-X.html

En hyffsat modern 10.1 tum 4G Android platta kan man få för en tusenlapp. Om du seriöst letar en ny prisvärd platta, så finns det säkert folk som kan ge en massa förslag.
Tack för länkarna.
Den jag har kostade bara 500 kr och jag har haft den i flera år så jag har fått valuta för pengarna. Men den fungerar som den ska fortfarande och köpa ny platta för 2300 kr för att kunna streama på den verkar lite onödigt. Samtidigt som jag saknar att kunna streama på den.
Citera
2020-05-13, 12:43
Medlem
Citat:
Tack för länkarna.
Den jag har kostade bara 500 kr och jag har haft den i flera år så jag har fått valuta för pengarna. Men den fungerar som den ska fortfarande och köpa ny platta för 2300 kr för att kunna streama på den verkar lite onödigt. Samtidigt som jag saknar att kunna streama på den.

Det finns betydligt billigare alternativ om man är ute efter en Android platta. Om det var aktuellt för mig att skaffa en ny, då skulle jag eventuellt köpa en från det här företaget. Det blir svårt att hitta billigare LTE plattor på som är Google GMS certifierade.

http://www.teclast.com/en/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in