Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-10, 05:51
  #1
Medlem
För flera år sedan blev jag bjuden på käk av en polare och hans familj. Jag minns då att jag blev serverad en sås som hette något i stil med KAYPE, KAJPE (Ingen aning om stavning). Är det någon matkunnig som har koll?
Citera
2020-05-10, 05:59
  #2
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Cajunsås kanske. Baserat på dina gissningar.

Det hjälper nog om du beskriver lite. Smak, färg, konsistens, slät et cetera.
Citera
2020-05-10, 06:20
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coach-le-mat
För flera år sedan blev jag bjuden på käk av en polare och hans familj. Jag minns då att jag blev serverad en sås som hette något i stil med KAYPE, KAJPE (Ingen aning om stavning). Är det någon matkunnig som har koll?

Caj P har många olika såser och marinader. Omöjligt att säga exakt vilken du fick naturligtvis.

https://www.cajp.se/
Citera
2020-05-10, 06:26
  #4
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Kajp är en lökväxt. Vad åt du till såsen? Kajpsoppa är t ex vanligt på Gotland.
Citera
2020-05-10, 07:43
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coach-le-mat
För flera år sedan blev jag bjuden på käk av en polare och hans familj. Jag minns då att jag blev serverad en sås som hette något i stil med KAYPE, KAJPE (Ingen aning om stavning). Är det någon matkunnig som har koll?
Kan du hinta lite mer, som smak, utseende, vad den serverades till och kanske möjligt ursprung?
Citera
2020-05-10, 07:59
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Caj P har många olika såser och marinader. Omöjligt att säga exakt vilken du fick naturligtvis.

https://www.cajp.se/

Haha, det måste ju vara Caj P!
Citera
2020-05-10, 12:34
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Haha, det måste ju vara Caj P!

Ja, självklart.

Märkligt att förslag på annat ens kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback