Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-10, 04:10
  #1
Medlem
Hej

Jag vet inte hur jag ska börja utan att låta konstig men jag har svårt att släppa taget om människor. Jag kan minns alltid tillbaka till en specifik händelse och det var att min syster en gång kom hem för semester och när hon väl skulle ge sig av grät jag i en vecka senare. På senare år har jag även börjat intressera mig i kriminilogi vilket även resulterar i att jag i flera dagar i sträcker ägna mig åt att läsa om olika artiklar i världen och Sverige om människo öden. Detta har även fått mig att må dåligt. Dåligt för jag utan att känna offren känner en sorg så som att det vore någon jag kände. Samtidigt som jag vill sluta läsa kan jag inte det för jag är beronde av nyheter. Jag kan inte gå en kvart utan att verken läsa internationella samt svenska nyhetsbolag. Hur ska jag bara sluta bry mig och inte binda en känsla till varje fall jag kommer åt för håller på att tappa mig själv ???
Citera
2020-05-10, 04:34
  #2
Medlem
Trilskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenti
Hej

Jag vet inte hur jag ska börja utan att låta konstig men jag har svårt att släppa taget om människor. Jag kan minns alltid tillbaka till en specifik händelse och det var att min syster en gång kom hem för semester och när hon väl skulle ge sig av grät jag i en vecka senare. På senare år har jag även börjat intressera mig i kriminilogi vilket även resulterar i att jag i flera dagar i sträcker ägna mig åt att läsa om olika artiklar i världen och Sverige om människo öden. Detta har även fått mig att må dåligt. Dåligt för jag utan att känna offren känner en sorg så som att det vore någon jag kände. Samtidigt som jag vill sluta läsa kan jag inte det för jag är beronde av nyheter. Jag kan inte gå en kvart utan att verken läsa internationella samt svenska nyhetsbolag. Hur ska jag bara sluta bry mig och inte binda en känsla till varje fall jag kommer åt för håller på att tappa mig själv ???

Att inte kunna släppa människo öden man läser om, kallas att vara en person med stort empati. Och det är bra. Även om det är jobbigt ibland. Jag måste regelbundet pausa mina nyhetsflöden för att inte bli deprimerad. Och jag vet många andra som också behöver göra det. Vi måste lära oss att hitta balans, det är allt. Och det är något som måste tränas på att göras gång på gång. Men jag hade mått ännu dåligare av att vara en person som sket i alla andra. Det där med att fästa sig för mycket vid nära och kära, hur hade du velat ha er relation om du fick välja?
Citera
2020-05-10, 04:52
  #3
Medlem
Just henne har jag svåra att prata med. Hon är betydligt mycket äldre än mig, har barn samt egna problem att ta hand. Sista gången jag pratade med henne var 2017 även om hon är min syster har jag aldrig delat mina problem med henne eller djupa ämnen. Jag pratar med 4 personer ur min familj och även om jag önska att jag pratat med mina kusiner känns det som att dom redan fått en bild av mig som väldigt ignorant själv upptagen även jag älskar att umgås med dom. Men ibland känner jag bara det är försent att bygga en relation där man redan fått en uppfattning om en där jag i flera år inte pratat med någon
Citera
2020-05-10, 05:09
  #4
Medlem
Trilskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenti
Just henne har jag svåra att prata med. Hon är betydligt mycket äldre än mig, har barn samt egna problem att ta hand. Sista gången jag pratade med henne var 2017 även om hon är min syster har jag aldrig delat mina problem med henne eller djupa ämnen. Jag pratar med 4 personer ur min familj och även om jag önska att jag pratat med mina kusiner känns det som att dom redan fått en bild av mig som väldigt ignorant själv upptagen även jag älskar att umgås med dom. Men ibland känner jag bara det är försent att bygga en relation där man redan fått en uppfattning om en där jag i flera år inte pratat med någon

Eftersom du fortfarande tänker på det trycker jag nog att du bör göra ett försök. Människor förändras med tiden. Kanske sitter din storasyster just nu och saknar sin lillebror eller syster. (vet inte vilket du är) Det är vad vi aldrig gjorde, vi kommer ångra när vi dör. Vad är det värsta som kan hända om du tar kontakt?
Citera
2020-05-10, 05:19
  #5
Medlem
Tack så mycket. Ska faktiskt tänka på det
Citera
2020-05-10, 05:38
  #6
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Testa att läsa lite solskenshistoria också mellan varven av krim och elände. Det kanske även är lättare för dig att dela andras lycka.

Kan vara värt ett försök i alla fall.
Citera
2020-05-10, 06:28
  #7
Medlem
Trilskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenti
Tack så mycket. Ska faktiskt tänka på det

Det gläder mig. Och att börja tänka i andra banor är en väldigt bra början på en förändring som mest troligt leder till någonting bättre. 😉
Citera
2020-05-10, 09:11
  #8
Medlem
Retcon26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trilskan
Jag måste regelbundet pausa mina nyhetsflöden för att inte bli deprimerad. Och jag vet många andra som också behöver göra det.

Det är inte avsett att människor ska vara medvetna om grymheterna som pågår utanför deras direkta samhälle. Vår hjärna är fortfarande rätt primitiv och har inte hunnit evolvera ikapp med den teknologiska utvecklingen för att kunna hantera det. Det är inte så konstigt att du blir deprimerad.

TS, orsaken till att du inte kan/vill sluta läsa saker som väcker starka känslor är för att du är uttråkad i ditt liv och letar efter en flykt från din vardag. Du är desperat efter att känna något - vad som helst - och empati aktiverar en respons som får dig att vicariously fantisera om hur det hade varit att genomgå vad dessa människor gjorde. Hur rädda de var, vad de tänkte på i deras sista stunder, vad du hade velat göra annorlunda i deras sits…du kan helt enkelt få dig själv till att snabbt känna en massa känslor du aldrig hade gjort annars, utan någon risk eller ansträngning.

Nu vet du. Dags att sluta. Skaffa en hobby.
Citera
2020-05-10, 10:30
  #9
Medlem
johanjosefssons avatar
Du är överkänslig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback