Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-09, 10:17
  #1
Medlem
visceral89s avatar
Hejsan grabbar.

Jag har sedan några år tillbaka jobbat med hemmaservrar och har i dagsläget en ganska enkel hemmaserver med bara ett fåtal VM's som jag använder som media server och backup.
Men jag drömmer om att ta mig an ett mer invecklat projekt och ja såg följande setup på youtube.

https://imgur.com/vAM8Or5

I korta drag är det en XEN server som via en VM agerar som Modem/MediaServer/Hypervisor för andra VM's.
När jag funderade på att bygga en sådanhär så kom jag på att jag har ComHem hemma och dom använder satelitkablar där jag bor. Jag är tyvärr låst här då värden endast erbjuder ComHem.

Så min fråga är, skulle detta vara möjligt att åstakomma ifall jag skulle hitta en NIC med denna koppling? Eller finns det någon annan lösning?
Och isåfall vart får man tag på en sådan NIC?
Citera
2020-05-09, 11:15
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Så min fråga är, skulle detta vara möjligt att åstakomma ifall jag skulle hitta en NIC med denna koppling? Eller finns det någon annan lösning?
Och isåfall vart får man tag på en sådan NIC?

Nej. Du kan inte bygga ett eget DOCSIS-modem. Du får köra comhem modemet i bryggat läge.
Citera
2020-05-09, 15:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Så min fråga är, skulle detta vara möjligt att åstakomma ifall jag skulle hitta en NIC med denna koppling? Eller finns det någon annan lösning?
Och isåfall vart får man tag på en sådan NIC?

Som EckiEcki skrev, brygga utrustningen från Com Hem och montera ett till nätverkskort i servern.

Alternativt så går det att lösa med enbart ett nätverkskort och använda sig av VLAN. Detta kräver en nätversswitch som har stöd för VLAN. Jag använder själv den lösningen på en miniserver som bara har ett nätverkskort.
Citera
2020-05-10, 10:14
  #4
Medlem
visceral89s avatar
Toppen, då vet ja! Tack för svaren.
Citera
2020-05-10, 11:35
  #5
Medlem
The_Aces avatar
Jag kör ComHem och ett Compal ch7486e i bryggat läge och det fungerar utmärkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback