Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Det har jag försökt göra, och misslyckats, visa gärna jämförelser mellan bidrag i SE, DK och DE.
Tog och fräschade upp mina kunskaper eftersom jag ändå var intresserad.
DK är ett djäkla hopkok av alla möjliga bidragskombinationer, men du kan få högst 15,180dkk i "kontanthjälp" plus bostad. Sedan blir det massa avdrag om du t.ex. inte jobbat minst en månad senaste året eller om du inte har minst godkänd gymnasieutbildning. Rätt vettiga regler för att inte folk skall ligga på soffan i flera år och bara röka vattenpipa med polarna.
Tyskland hade lägre än vad jag kom ihåg. Rätt likt Sverige, marginellt bättre. 430eur+boende som ensam. Åt andra sidan kan du dessutom jobba deltid och behålla bidraget.
Sverige 2020. Som ensamstående får du 4130kr+bostad.
Finns mycket info på EUs hemsida.
Kan ju vara värt att nämna (om du aldrig bott i Tyskland) att Sverige är tjuvaktigt dyrt i jämförelse. Till och med en kasse mat är ju nästan halva priset mot Sverige. För att inte nämna t.ex. öl. Dina 4000kr räcker mycket längre där.
Citat:
Ursprungligen postat av
arallaupptagna
Det låter rimligt. Finns det något parti som är för detta?
Det är otroligt märkligt att inte ens "högern" vill ha skattesänkningar. Det verkar vara svammel om värdegrunder och bidrag vilket parti man än kollar på. Det enda som skiljer dem åt är färgen på deras kappa.