Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2008-09-06, 18:13
  #73
Medlem
miklons avatar
Även tv-serieversionen av Madicken har ju visats rätt nyligen, på SVT. Jag har för mig att samma sekvens (nakenhoppandet i sängen) visades även då.

Man kan alltså konstatera att trådskaparen hade fel i sina påståenden.
Citera
2008-09-08, 10:56
  #74
Medlem
Ettan^s avatar
Jag minns den svenska filmen Sanning eller konsekvens som gick på bio/tv för ett flertal år sen, då var det en 13-åring som stod naken i duschen minns jag. Har inte sett madicken faktiskt, så jag vet inte hur nakenscenerna i den ser ut.
Citera
2008-09-08, 11:09
  #75
Avstängd
STORÄCKLETs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Jag minns den svenska filmen Sanning eller konsekvens som gick på bio/tv för ett flertal år sen, då var det en 13-åring som stod naken i duschen minns jag. Har inte sett madicken faktiskt, så jag vet inte hur nakenscenerna i den ser ut.

Det kan omöjligt finnas kvar, jag minns den filmen mycket väl och jag kommer då inte ihåg någon duschscen? :O
Citera
2008-09-09, 19:40
  #76
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORÄCKLET
Det kan omöjligt finnas kvar, jag minns den filmen mycket väl och jag kommer då inte ihåg någon duschscen? :O
På DVD-utgåvan är iaf duschscenen med (typ i början efter fotbollsmatchen).

Dessutom: i extramaterialet intervjuas skådespelerskan typ 3-4 år efter inspelningen om hur det var att vara naken på film - allt med en porrig sängkammarröst av den kvinnliga regissören.
Citera
2008-09-09, 20:56
  #77
Medlem
Ettan^s avatar
Den går till och med att ladda ner såg jag nu, undrar om det klassas som spridning av barnsexuellt material eller något I och för sig är det väl inte menat som sexuellt. Och i och för sig handlade den här tråden om Madicken. Typ.
Citera
2008-09-09, 21:17
  #78
Medlem
Nadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungborg
Kan inte svära på det. Däremot är jag 99% säker på att om Madicken skulle visas idag på TV skulle ovan nämnda episoder klippas bort för att "skydda" allmänheten från hemska barnkroppar.

ronja rövardotter gick också på tv för inte så länge sedan men då var hon där naken. Tycker den "scenen" är väldigt trist till och med för barnfilm.
Samma dom där jävla kråkorna och vårskrik så tjatit. Hatar ronja rövardotter
Citera
2008-09-09, 21:48
  #79
Avstängd
Deceptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Även tv-serieversionen av Madicken har ju visats rätt nyligen, på SVT. Jag har för mig att samma sekvens (nakenhoppandet i sängen) visades även då.

Man kan alltså konstatera att trådskaparen hade fel i sina påståenden.

Det finns en annan scen där Madicken och hennes syster springer nakna på en äng. Man ser deras små fittor tydligt. Det var ingen då som tänkte att det skulle tolkas som pedofili ett par decennier senare. Idag är man väl pedofil om man ens tilltalar en unge, åtminstone om man är man.
Citera
2008-09-14, 05:22
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Du behöver inte gå tillbaka några år (vilket du här verkar mena) utan endast några veckor tillbaka, då TV4 visade Madicken-filmen, där hon hoppandes i sängen spritt språngande naken, exponerar ett hårlöst kön i åtskilliga sekunder.

Ah, var nog den episoden jag tänkte på =)

Att tänka på sådana scener sexuellt och vilja censurera är ju bara sjukt. Inget erotiskt med det alls.
Citera
2008-09-15, 16:20
  #81
Medlem
DoubleWoods avatar
Djävla tur för Beppe att han inte lever längre..
Citera
2017-08-26, 19:19
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Det skulle man inte alls göra för filmen är skyddat enligt upphovsmannarättslagen, och ingen kanal får gå in och klippa bort delar. Däremot så kan jag hålla med om att det låter pedofilhysteri i sverige och att man förmodlingen aldrig skulle ha filmat scenen så idag.
Att klippa bort scener har väl inte med upphovsrättslagen att göra?

Det har väl snarare om att man skall ge pengar till de som har rättigheterna till filmen.

Men om man har skickat sin film till TV som skall sända det, så har de väl rätten att klippa bort scener som klassas olämpliga, utan att ställa förfrågan om det är okej.

Det borde i alla fall inte ha med upphovsrätten att göra egentligen, angående om att man inte får klippa bort visa scener som klassas olämpliga.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback