Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-07, 14:21
  #1
Medlem
Jag vill få ut nätverk till min utebod. Det är ca 30m mellan byggnaderna.

Jag har blivit tipsad om nano beam, det ska visst räcka med en där ute som tar emot wifi från huset (Unifi AP LR).

Nano station, men då krävs 2 vad jag förstår, vilket blir lite dyrare. Sänder någon av dessa ut wifi så jag får förstärkt wifi där ute? Isåfall kan nanostation motivera en lite högre kostnad.

Tredje alternativet är att gräva en kabel.

Finns det andra alternativ? Ska in till Mediamarkt sen, men dom kanske inte har såna produkter på lager?

Har 2st "ethernet over power" adaptrar som funkar bra inne i huset. Som är kopplade på strömuttagen dvs. Som jag förstår så går strömmatningen till boden från huset. Kräver det att det ligger på samma faser då eller hur funkar det? Skulle avståndet funka med den typ av lösning?

Tacksam för alla tips.
Citera
2020-05-07, 14:38
  #2
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har du möjlighet att gräva ned en kabel på rekorderligt vis så skulle jag absolut rekommendera det.
__________________
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-05-07 kl. 15:01.
Citera
2020-05-07, 14:44
  #3
Medlem
Ja, det lutar väl tyvärr åt det. Brorsan är elektriker och kommer att hjälpa mig med arbete och inköpspris på kabel. Kanske är värt att vänta ett tag för att få det riktigt gjort då.
Citera
2020-05-07, 14:59
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Kräver det att det ligger på samma faser då

Ja. Eller att man installerar fasbrygga (som man nog egentligen inte får göra i Sverige, jag är osäker). Men undvik powerline helt.

Kabel (gärna fiber givet risken för potentialskillnader) eller Radiolänk med riktig brygga är det enda jag skulle överväga.
Citera
2020-05-07, 16:19
  #5
Medlem
Brorsan pratade om utomhus cat6 kabel som vi gräver ner 50cm i vp-rör (typ). Kanske klarar sig på mindre än 50? Eller tvingar tjälen upp den då?
Citera
2020-05-07, 17:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Brorsan pratade om utomhus cat6 kabel som vi gräver ner 50cm i vp-rör (typ). Kanske klarar sig på mindre än 50? Eller tvingar tjälen upp den då?

50 är overkill! Räcker med 20-30.
Citera
2020-05-07, 17:37
  #7
Medlem
F.B.Dases avatar
Kör vidare på Unifi. Sätt en utomhus-ap på huset och rikta mot Boden.
Citera
2020-05-07, 22:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Kör vidare på Unifi. Sätt en utomhus-ap på huset och rikta mot Boden.

Räckvidden till boden är inte problemet. Jag har en stationär dator där ute som jag måste ansluta med en kabel. Hur får jag ett fungerande uttag utan att tappa för mycket ping i dom sällsynta fall jag vill spela FPS spel?
Citera
2020-05-07, 22:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
50 är overkill! Räcker med 20-30.

Jag är glad sålänge gräsklipparen är skonsam
Citera
2020-05-08, 09:50
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Homeplug for the win.

Behöver inte vara samma fas.
det blir inte optimal fart med det funkar ju.
En fördel är om du har jordat uttag i boden. För att utnyttja det
behöver du Homeplug med AV2-standard.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback