Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-07, 19:52
  #25
Medlem
Det är underbart när Joey i Vänner ska lära sig hur man använder citattecken, som jag skrattade
Jag använder dessa tecken ganska ofta för jag tycker att de behövs ofta.
Citera
2020-05-07, 20:42
  #26
Medlem
Utropstecken, frågetecken, trepunkts konstpaus, citationstecken, smileys, versaler, parenteser. Kvinnor använder sig av detta för att lättare kunna uttrycka sig i skrift när ordförrådet inte räcker till. För att lättare kunna förmedla känsla, glädje, frustration osv osv.

Jag illustrerar med ett exempel där jag uttrycker mig med exakt samma ord.

Man beskriver en händelse i skrift: "När jag åkte buss idag hände något stört. En snubbe med downs syndrom drog fram snoppen och masturberade helt öppet och ogenerat! Ingen sade till honom heller, utan alla tittade bara obekvämt på varandra. Så stört!"

Kvinna beskriver samma händelse, med samma ord, i skrift: "När JAG åkte buss(!?!) ;( idag hände något...stört!!! En snubbe(!) med DOWNS SYNDROM drog fram.... SNOPPEN??? :/ och masturberade helt öppet!!! (och ogenerat!?) Ingen sade till honom heller!!! utan ALLA tittade bara obekvämt på varandra???!!!?!?! Så stört!!!!


Kvinnans berättelse blir så mycket bättre, eftersom hon fyller ut ordförrådet och texten med alla dessa extra tecken. Hon beskriver utan att använda ord sin bestörtning, förvåning och tusen andra grejer som inte en man får med. Detta genom att använda precis samma ord. Hon kompenserar för bristfällig beskrivning, begränsat ordförråd som inte mannen kan, detta blir inte alls samma handikapp för henne. Hennes berättande i text blir så mycket mer uttrycksfull och levande än hans på det sättet.
Citera
2020-05-07, 22:36
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Personen som använder citationstecken i något av de exempel du skrev, förstår inte hur man ska använda dem.

Det var det jag ville illustrera. Förstår du?
Citera
2020-05-07, 22:41
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
Jag la den här i relationer eftersom jag tycker det är ett beteende med en könsskillnad.

Jag tycker mig se att kvinnor oftare använder situationstecken. Är det för att kvinnor känner mer?

Låt mig ta några exempel:

1) Jag tror kvinnor använder situationstecken för att de "känner" mer när de skriver.

2) Vi skulle inte ha sex "men det bara blev så."

3) Jag tycker det känns bra om man kan "förstå" den andra.

Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är underbart när Joey i Vänner ska lära sig hur man använder citattecken, som jag skrattade
Jag använder dessa tecken ganska ofta för jag tycker att de behövs ofta.

Om du kollar på mina exempel ovan, kan du se att citationstecken inte behövs då? Man ska inte använda citationstecken ofta för att man tycker "de behövs ofta", man ska använda dem när det är korrekt
Citera
2020-05-08, 09:23
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
Om du kollar på mina exempel ovan, kan du se att citationstecken inte behövs då? Man ska inte använda citationstecken ofta för att man tycker "de behövs ofta", man ska använda dem när det är korrekt

I dina exempel skulle jag ha använt citattecken bara för exempel nr 2 och inte de andra. Jag använder nämligen citattecken när det behövs och inte i onödan. Jag skojade lite när jag skrev att citattecken behövs ofta. Men jag tycker att de tillför något levande om de används på rätt plats.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback