Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-06, 14:03
  #25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Om du aldrig bytt hjullager tidigare, byt inte själv utan lämna till verkstad!
Värsta fall havererar det nya hjullagret och du tappar hjulet, kanske i hög fart!
Har under 40 år stött på lager som varit antingen för hårt åtdragna eller för löst dragna!

Nu pratar du koniska rullager? Det har jag inte sett sen på en bil från 1962.
Vilka bilar har sånt idag?

https://www.remlagret.se/products/30...RoC4eYQAvD_BwE
Citera
2020-05-06, 14:20
  #26
Medlem
oskichs avatar
Bytte just framlager på min Volvo - Köpte pressverktyg på blocket för en tusenlapp, sålde för samma pris efter bytet. Tog runt 3 timmar för bägge lager, utan att demontera något förutom bromsar och drivaxeln. Finns tusen Youtube-videos om hur man ska gå till väga steg för steg...
Citera
2020-05-06, 16:48
  #27
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Jouni
Å sen mötte du Lassie..

https://youtu.be/R_gLSctbfdA
Citera
2020-05-09, 09:34
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAS001
Har under en längre haft ett "cyklande" oljud i höger bakvagn. Alltså ett ljud som kommer repetivt och ökar takten i relation med min hastighet. Men idag när jag svängde till vänster uppstod det ett mycket högre och distinkt ljud i samma karaktär. Trodde först det va däcket som skrapade lite då jag har en låg bil . Fast efter att ha inspekterat alla däcken kan jag konstatera att de inte skrapat emot hjulhuset (dessutom var ljudet nog för metalliskt för att vara däcken). Iallafall så misstänker jag att det är något eller några hjullager som börjar bli dags att byta, de är ju ändå 16 år gammal och har rullat 19000 mil så det känns ju inte helt orimligt. Jag ska ta mig en noggrannare titt innan jag börjar byta ut saker.

Frågan är dock om man kan byta hjulager själv eller om det är för komplicerat för en hobbymeckare som jag. Kommer behöva spendera runt 2000kr på verktyg för att bytet ska vara möjligt. Behöver först dra ut drivaxeln med en avdragarklo, sedan rycka av navet med en glidhammare och till sist dra ut de gammla lagret. Sen är det bara att att installera det nya. Verkar inte alls komplicerat om jag nu har de rätta verktygen.

Så vad tror ni? Kan jag göra det själv och ska jag införskaffa mig verktyg som kommer stå för 75% av kostnaden? Eller ska jag lägga nån tusenlap till för att få det gjort på en verkstad?
För det första vad för bil är det? En 4 hjulsdriven? Varför ska du dra ur drivaxeln för att byta hjullager? Det sitter ju längst ut på den? På något sätt genom att drivaxeln sitter igenom de osv. Är det pressat? Bak skrev du att det var.
Citera
2020-05-09, 10:24
  #29
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
För det första vad för bil är det? En 4 hjulsdriven? Varför ska du dra ur drivaxeln för att byta hjullager? Det sitter ju längst ut på den? På något sätt genom att drivaxeln sitter igenom de osv. Är det pressat? Bak skrev du att det var.
Tror han menar att man lär trycka ur drivaxeln ur lagret med en avdragare. Jag har bara bytt framhjulslager och då räcker det att lossa länkarmen och banka på med en liten slägga.
Citera
2020-05-09, 10:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Tror han menar att man lär trycka ur drivaxeln ur lagret med en avdragare. Jag har bara bytt framhjulslager och då räcker det att lossa länkarmen och banka på med en liten slägga.
Aha. Ja. Ett don kan man använda som inte skadar drivaxeln då och bonka med
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback