2020-05-04, 19:22
Aftonbladet:

Citat:
En pojke i 15-årsåldern är misstänkt för misshandel efter att ha slagit en man i 40-årsåldern på köpcentrumet A6 i Jönköping. Polisen fick larmet om den pågående misshandeln från ordningsvakter på köpcentrumet.

Pojken kördes till vårdnadshavare.
Citera
2020-05-04, 19:28
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Aftonbladet:

[b]

Om man som vuxen blir misshandlad an nån som är under 18 kan man då försvara sig utan att det blir barnmissandel? Jag menar så fort en vuxen bara lägger en hand på nån under 18 så kommer denne att skrika våld mot barn.
Senast redigerad av jbswebeck 2020-05-04 kl. 19:34.
Citera
2020-05-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Om man som vuxen blir misshandlad an nån som är under 18 kan man då försvara sig utan att det blir barnmissandel? Jag menar så fort en vexen bara lägger en hand på nån under 18 så kommer denne att skrika våld mot barn.
Jo, svårt juridiskt läge. Tänker på stackars Gica som blev ihjälslagen av ett gäng barn i Huskvarna för några år sen.

Speaking of which, är ungarna som var inblandade i den händelsen kvar i Jönköpings-trakten? Tyvärr så är ju inte prognosen speciellt god om man redan i tonåren begått ett grovt våldsbrott.
Citera
2020-05-05, 06:15
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Om man som vuxen blir misshandlad an nån som är under 18 kan man då försvara sig utan att det blir barnmissandel? Jag menar så fort en vuxen bara lägger en hand på nån under 18 så kommer denne att skrika våld mot barn.

Ja, det borde man få. Som alltid måste våldet stå i proportion till vad du utsätts för.

Unge börjar slå och försöka misshandla dig på ett köpcenter. Du pressar in ungen i en vägg till väktare eller han hjälp kommer borde vara ok.
Citera
2020-05-05, 06:16
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Jo, svårt juridiskt läge. Tänker på stackars Gica som blev ihjälslagen av ett gäng barn i Huskvarna för några år sen.

Speaking of which, är ungarna som var inblandade i den händelsen kvar i Jönköpings-trakten? Tyvärr så är ju inte prognosen speciellt god om man redan i tonåren begått ett grovt våldsbrott.

För Gicas del hade det väl snarare om att han inte hade det fysiska övertaget och kunde försvara sig? Eller satt han bara passiv och tog emot?
Citera
2020-05-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
För Gicas del hade det väl snarare om att han inte hade det fysiska övertaget och kunde försvara sig? Eller satt han bara passiv och tog emot?
Jag vet faktiskt inte. Men om han hade/kunnat försvara sig hade nog såväl folk som polisen reagerat jävligt annorlunda från hur det faktiskt blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in