Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-06, 00:26
  #25
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caralho-enrabar
Har väldigt svårt att tro att östtysken klarar av att springa resterande metrar med hjärtattack. Att ens resa sig upp efter det fallet med hjärtattack anser jag vara orimligt.

Var har du fått denna info ifrån?

Var jag fått infon från står i mitt inlägg. Har själv sett någon få en hjärtattack o ramla rakt på ansiktet för att sedan resa sig upp "o ta sig i mål" enkelt uttryckt. Så visst går det.
Citera
2020-05-06, 00:38
  #26
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Var jag fått infon från står i mitt inlägg. Har själv sett någon få en hjärtattack o ramla rakt på ansiktet för att sedan resa sig upp "o ta sig i mål" enkelt uttryckt. Så visst går det.

Det här låter allt mer konstigt. Jag har aldrig hört talas om någon som kollapsat i en hjärtattack och sedan direkt rest sig och sprungit vidare i maxfart. Titta gärna om på OS-målgången. Var det verkligen ett likartat scenario i händelsen du bevittnade?

Jag upprepar: Kan du ha missförstått Dan Glans och att han menade att hjärtproblemen kom direkt efter målgång?

(Narrator: Han missförstod)
__________________
Senast redigerad av vinbra 2020-05-06 kl. 01:26.
Citera
2020-05-06, 01:46
  #27
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratamacue
Lämnar det bara här... https://twitter.com/JonasRosengren/s...53195878879233

Artikeln från 1972 talar om experiment som skett i Sverige med (numera) riktigt klassisk bloddoping och Gärderud berättar hur han ser fram emot att testa det och tror att han då kommer närma sig rekordtider (texten var lite utkletad så det var inte helt lättläst). Det framstår då som ett rätt rimligt antagande att Gärderud 1976 hade hunnit testa bloddoping och rimligen VAR bloddopad 1976.

Sätter ju onekligen saken i ett annat ljus inte bara för Gärderud utan för typ alla svenskar fram till 1986.
Citera
2020-05-06, 01:48
  #28
Avstängd
DeadByDaylights avatar
Alla i världseliten är eller har varit dopade vid någon tidpunkt, annars kommer man aldrig till världseliten, till och med golfspelare dopar sig.
Det vet alla som har mer livserfarenhet än en 20-åring.
Detta gäller naturligtvis även Anders Gärderud.
Citera
2020-05-06, 13:56
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Var jag fått infon från står i mitt inlägg. Har själv sett någon få en hjärtattack o ramla rakt på ansiktet för att sedan resa sig upp "o ta sig i mål" enkelt uttryckt. Så visst går det.

Hur såg det händelseförloppet ut?

Jag misstror dig inte, väljer bara att vara lite kritisk - men jag är ingen läkare så jag vet ej hur kroppen reagerar vid hjärtinfarkt.
Den möjlighet som finns är väl att han fick hjärtattack och av rent adrenalin kunde fortsätta utan att tänka vidare, det säger jag inte är omöjligt.
Men jag tycker det låter väldigt lustigt att ingen annan tycks ha hört detta och att informationen kring detta ej går att hitta någon annanstans än just i din kommentar, därför är jag så klart kritisk - men jag kan ju också ha fel.

Doping gör mycket med kroppen, speciellt gamla grejerna de tryckte i sig utan lagliga konsekvenser då.
Genuint intresserad mest om han fick hjärtattack, låter så sjukt för mig!
Citera
2020-05-06, 14:17
  #30
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Var jag fått infon från står i mitt inlägg. Har själv sett någon få en hjärtattack o ramla rakt på ansiktet för att sedan resa sig upp "o ta sig i mål" enkelt uttryckt. Så visst går det.

Citat:
Ursprungligen postat av caralho-enrabar
Hur såg det händelseförloppet ut?

Jag misstror dig inte, väljer bara att vara lite kritisk - men jag är ingen läkare så jag vet ej hur kroppen reagerar vid hjärtinfarkt.
Den möjlighet som finns är väl att han fick hjärtattack och av rent adrenalin kunde fortsätta utan att tänka vidare, det säger jag inte är omöjligt.
Men jag tycker det låter väldigt lustigt att ingen annan tycks ha hört detta och att informationen kring detta ej går att hitta någon annanstans än just i din kommentar, därför är jag så klart kritisk - men jag kan ju också ha fel.

Doping gör mycket med kroppen, speciellt gamla grejerna de tryckte i sig utan lagliga konsekvenser då.
Genuint intresserad mest om han fick hjärtattack, låter så sjukt för mig!

Det verkar vara känsligt för DeepThroat007 att lämna dörren på glänt för att han kan ha missförstått Dan Glans, så jag går härmed ut med en efterlysning:

Kan någon som känner Dan lite bättre och som läser detta höra efter med honom om vad som egentligen gällde med Baumgartl och den påstådda hjärtattacken i samband med 3000 meter hinder-finalen i OS-1976?
Citera
2020-05-07, 00:43
  #31
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Var jag fått infon från står i mitt inlägg. Har själv sett någon få en hjärtattack o ramla rakt på ansiktet för att sedan resa sig upp "o ta sig i mål" enkelt uttryckt. Så visst går det.

"Skitsamma om jag dör, jag ska i mål!". Det är så vinnare tänker.
Citera
2021-09-19, 20:18
  #32
Medlem
Bland de nära insatta i hans gärning på löparbanorna så har jag fått höra från ”säkra källor” att han var dopad under hela sin karriär men torskade aldrig tack vare kunskap om man hur på den tiden kunde dupera systemet. Sen att han är en arrogant och smått otrevlig person privat är en annan sak. Lex Stefan Holm alltså.
Citera
2021-10-02, 11:34
  #33
Medlem
Hur länge till efter OS 76 höll han sig kvar i världstoppen?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback