Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-03, 23:28
  #1
Medlem
lone stars avatar
Ja, apropå Corona? Pratade med en nära vän som är högt kvalificerad inom teknik.
Jobbat många år. Han hade precis tänkt säga upp sig starta egen firma som konsult inom teknik o byggutredningar. Har väldigt tryggt jobb. Sen kom Corona och de uppdrag som fanns där föll ifrån. Nu driver han detta på sidan om istället o ser vart åt det barkar. Många har ju sagt för övrigt; du ska göra det du tycker är kul annars ska du byta. Byt jobb ofta så höjer du din lön bäst osv. Finns många hoppjerkor som är 2-3 år på samma arbetsplats, sen byter dom för minsta lilla. Nån du har samarbetsproblem med. Inte nöjd vad du får i löneförhöjning osv. Tror ni den typen av lyxbyten kommer att upphöra? Tillbaks till gamla tiders jobbet ger mat på bordet syn. Alltså ifrån jag måste ha ständig utveckling? Inte pga människors attitydändring utan pga att det plötsligt finns massor av arbetslösa med relevant högre bakgrund som gamar efter ditt jobb?
__________________
Senast redigerad av lone star 2020-05-03 kl. 23:31.
Citera
2020-05-03, 23:36
  #2
Medlem
lone stars avatar
Å som i frågeställningen, starta eget blir väldigt otryggt och pressande. Kundbasen finns inte där på ett par år minst. Samt att bankerna är ju väldigt restriktiva till företagskunder just nu, trots att många blöder. De lär vara än mer restriktiva till rena nystartslån.
Citera
2020-05-03, 23:50
  #3
Medlem
Ser inte varför corona skulle ha någon inverkan på detta.
IT-branschen är fortfarande trygg med många möjligheter.
Har fortfarande flera jobberbjudanden varje vecka trots corona.
Citera
2020-05-04, 00:04
  #4
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ja, apropå Corona? Pratade med en nära vän som är högt kvalificerad inom teknik.
Jobbat många år. Han hade precis tänkt säga upp sig starta egen firma som konsult inom teknik o byggutredningar. Har väldigt tryggt jobb. Sen kom Corona och de uppdrag som fanns där föll ifrån. Nu driver han detta på sidan om istället o ser vart åt det barkar. Många har ju sagt för övrigt; du ska göra det du tycker är kul annars ska du byta. Byt jobb ofta så höjer du din lön bäst osv. Finns många hoppjerkor som är 2-3 år på samma arbetsplats, sen byter dom för minsta lilla. Nån du har samarbetsproblem med. Inte nöjd vad du får i löneförhöjning osv. Tror ni den typen av lyxbyten kommer att upphöra? Tillbaks till gamla tiders jobbet ger mat på bordet syn. Alltså ifrån jag måste ha ständig utveckling? Inte pga människors attitydändring utan pga att det plötsligt finns massor av arbetslösa med relevant högre bakgrund som gamar efter ditt jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Å som i frågeställningen, starta eget blir väldigt otryggt och pressande. Kundbasen finns inte där på ett par år minst. Samt att bankerna är ju väldigt restriktiva till företagskunder just nu, trots att många blöder. De lär vara än mer restriktiva till rena nystartslån.

Konsultbranschen lider lite av detta. Det är svårare att ta in nya uppdrag och konsulter på korta uppdrag kan åka ut från kunden.

"Lyxbyten" är här för att stanna. Det är så unga på arbetsmarknaden tänker. Välkommen till 2020. Ena dagen brinner de 100% för utbildningen du precis gett dem nästa dag säger de upp sig för att vandra i Patagonien. Deal with it.

Jag förutsätter att din "vän" har kontakter och en befintlig kundbas han tänkt använda vid uppstarten och att hans nuvarande arbetsgivare är OK med detta. Annars är blir det tufft även i normalt läge.

Vad ska han med banklån till? Behövs det egen utrustning till detta?

Jag skulle inte starta just nu. Speciellt inte om det kräver lån. Men däremot om ett-två år är det säker Ok igen.
Citera
2020-05-04, 00:12
  #5
Medlem
lone stars avatar
Ja, det låter ju Nice för dig(svaret du inom it).Samtidigt får i vart fall jag signaler att det är mer sökande på tjänster. Jag tror hursomhelst Coronaviruset har det positiva i sig att en del människor som trott livet är bara glida fram på en räkmacka, kan få en lite annan inställning. Man har ju sett kommentarer t ex inom restaurang..”jag har bara behövt ringa nån så har jag nytt Jobb. Nu är det stopp.”Dvs jag tror det är väldigt nyttigt att man faktiskt får kavla upp ärmarna och ge lite blod, svett och tårar. I förlängningen ser jag också att det här kan vara nåt som får hela Sverige att leva. Dvs inte bara invandrare blir dumpad på landsbygden av rika storstadskommuner, utan att en hel del svenskar sen generationer söker sig till landsbygdskommuner för att konkurrensen om jobb inte är lika stor där.
Citera
2020-05-04, 00:17
  #6
Medlem
lone stars avatar
Nä, min kompis behöver inget banklån utan det var generellt. Jo, jobbet är ok med detta. Kanske för att de inte vill mista hans kompetens. Så nu kör han ledigt lite för sitt nya.
Vandring i Patagonien.. ja vi får se vilka kostnader resor får o när det släpper. De flesta stater lär väl gå till mer nationalism i vart fall.
Citera
2020-05-04, 13:25
  #7
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Ser inte varför corona skulle ha någon inverkan på detta.
IT-branschen är fortfarande trygg med många möjligheter.
Har fortfarande flera jobberbjudanden varje vecka trots corona.

Är nog olika på olika platser geografiskt. Här där jag bor är det i prinicp tvärtstopp på allt, inkl IT-branchen. Många som sägs upp i brist på arbetsuppgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback