2020-05-03, 14:56
Medlem
Någon här som är 10-15 år äldre/yngre än sitt enda syskon? Skulle vara intresserad av att höra om det inneburit några nackdelar, såväl under barndomen som som vuxen (är du ännu inte vuxen går det såklart bra att bara berätta om barndomen).

Även föräldrar med två barn med den åldersskillnaden får gärna berätta om det var några nackdelar.

Stort tack.
Citera
2020-05-03, 14:57
Medlem
Egentligen, när jag tänker efter, är jag intresserad av alla fall där ålderskillnaden mellan två syskon (och där det inte finns fler syskon som är närmare i ålder) är minst 10 år.

Tack igen!
Citera
2020-05-03, 16:26
Medlem
warfighters avatar
Enda nackdelen jag kan komma på är att vi inte har nån som helst kontakt och att vi inte har något att säga varandra om vi ändå skulle råka ses. Och så måste man förstås dela på arv med folk som tycker att de har samma rätt som en själv fast man vet att de bara råkar ha liknande genuppsättning som en själv.
Fördelar? Nä. Men jag kan förstås bara jämföra med att vara ensambarn, har inga andra syskon mellan mig själv och kopiorna.

Edit. Fan vad bitter jag låter. De är inte så illa. De är nollpersoner bara, som gamla grannar, personalen på ica. Folk man inte har något gemensamt med, men man hatar dem inte.
Senast redigerad av warfighter 2020-05-03 kl. 16:28.
Citera
2020-05-03, 19:53
Medlem
Min bror va 16 när jag föddes( samma mamma). Han flytta hemifrån ganska kort därefter. När jag var 9 fick han barn och vi blev grannar. Tror ja hängde mer hos dom än hemma.

När jag var 15 fick ja en lillasyster (samma pappa) Herregud va ja älskar/älskade denna lilla människa. Var barnvakt flera gånger i veckan. Idag är hon 16 o får barnvakta mina barn
Citera
2020-05-03, 21:21
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog
Egentligen, när jag tänker efter, är jag intresserad av alla fall där ålderskillnaden mellan två syskon (och där det inte finns fler syskon som är närmare i ålder) är minst 10 år.

Tack igen!
Jag är en riktig sladdis, min närmaste syster är 9 år äldre än mig.
Nackdelar, jag vet inte. Om mina syskon ber om hjälp så ställer man upp. Vi firar varandras födelsedagar, jul å sån bs ihop fortfarande. Men jag åker väl inte över dit spontant å så.

Men jag vet inte om det har med åldersskillnaden att göra, har som sagt inget närmare syskon än just 9 år, äldsta är 15 år äldre.

Sånt här är relativt svårt, hade våra relationer sett annorlunda ut om man inte var sån sladdis? Kanske. Vet att mina 2 systrar besöker varandra ibland relativt spontant å så.
Edit: Något som hade varit sjukt annorlunda med min uppväxt vs nu. Är att egentligen är jag tvilling. Hen dog efter ett par månader.
Senast redigerad av Loamigad 2020-05-03 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in