Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-04, 10:09
  #25
Avstängd
YP4XQs avatar
Amorteringsfriheten är väl till just för att rädda bankerna så de behåller sina utlånade pengar utlånade och således kreditbubblan kan räddas?

Min enkla analys av amorteringsfriheten och varför den finns. Den är inte för låntagarnas säkerhet och väl.
Citera
2020-05-04, 11:33
  #26
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Amorteringsfriheten är väl till just för att rädda bankerna så de behåller sina utlånade pengar utlånade och således kreditbubblan kan räddas?

Min enkla analys av amorteringsfriheten och varför den finns. Den är inte för låntagarnas säkerhet och väl.

Håller med men folk är i gemen för "korkade" och kortsiktiga i sitt tänk för att förstå det.

Eller så är de smarta och spelar bara spelet så länge det går och räknar med att bli utbailade när det kraschar. I Sverige är det allmänt känt och inpräntat hos alla individer sedan 50-talet och folkhemsbyggandet att staten tar hand om sina medborgare, hur dumt de än har agerat.

// CC
Citera
2020-05-04, 15:37
  #27
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Helt korrekt. Det finns ingen chans att man skulle tillåta en storbank att konka. Även om banken själv ville det. Man skulle storma huvudkontoret med militär och låta FI eller riksbanken ta över.

Håller med (om än inte i den sista meningen). Absolut de här små olika uppstickarna som kommit på senare år, där skulle jag inte vilja ha några jättesummor även om de troligtvis inte heller skulle gå i kk, men i de fallen hade jag ändå förstått oron. Däremot förstår jag inte alls vad folk i den här tråden yrar om. Nordea och Swedbank har ju bevisligen redan blivit räddade flera gånger i närtid, och man skulle aldrig tillåta någon av de stora aktörerna att gå i kk.
Citera
2020-05-04, 18:46
  #28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller med (om än inte i den sista meningen). Absolut de här små olika uppstickarna som kommit på senare år, där skulle jag inte vilja ha några jättesummor även om de troligtvis inte heller skulle gå i kk, men i de fallen hade jag ändå förstått oron. Däremot förstår jag inte alls vad folk i den här tråden yrar om. Nordea och Swedbank har ju bevisligen redan blivit räddade flera gånger i närtid, och man skulle aldrig tillåta någon av de stora aktörerna att gå i kk.

Bail in är en större risk i de banker som identifierats som systemkritiska så de små uppstickarna borde faktiskt vara säkrare, vill minnas att det är nordea och swedbank i sverige som identifieras som systemkritiska. Efter konfiskationen på cypern borde alla förstå att man inte kan lita på politikerna och att bankgarantier etc endast syftar till att lura "blåögda".

Bästa bankgarantin är riskspridning dvs inte lita på en enskild aktör, minst 2 banker i sverige och minst 1 konto i bank utanför sverige, i annan valuta än SEK. Dels bra för semesterkassan, men även som backup..
__________________
Senast redigerad av sucuk 2020-05-04 kl. 18:48.
Citera
2020-05-04, 19:34
  #29
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bail in är en större risk i de banker som identifierats som systemkritiska så de små uppstickarna borde faktiskt vara säkrare, vill minnas att det är nordea och swedbank i sverige som identifieras som systemkritiska. Efter konfiskationen på cypern borde alla förstå att man inte kan lita på politikerna och att bankgarantier etc endast syftar till att lura "blåögda".

Bästa bankgarantin är riskspridning dvs inte lita på en enskild aktör, minst 2 banker i sverige och minst 1 konto i bank utanför sverige, i annan valuta än SEK. Dels bra för semesterkassan, men även som backup..

Alla 4 stora är systemkritiska och får inte gå i kk. Efter det som hände med LB 08/09 lär även typ Avanza och Nordnet räknas dit också. Men allra minst de 4 stora.

Håller däremot med om att man bör sprida riskerna om man har mycket pengar! Har man bara typ 100k eller så kanske det räcker med 2 i Sverige eller så dock.
Citera
2020-05-04, 19:40
  #30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Alla 4 stora är systemkritiska och får inte gå i kk. Efter det som hände med LB 08/09 lär även typ Avanza och Nordnet räknas dit också. Men allra minst de 4 stora.

Håller däremot med om att man bör sprida riskerna om man har mycket pengar! Har man bara typ 100k eller så kanske det räcker med 2 i Sverige eller så dock.

Nja, enligt riksgälden kanske men inte enligt EU. Jag hade fel, det var bara Nordea som räknas in där https://sv.wikipedia.org/wiki/Systemkritisk_bank

Jag anser faktiskt att man bör sprida risken oavsett belopp och viktigt att ha konto i annat land än sverige, i annan valuta - belopp tenderar att stiga med åren och då har man lagt grunden till sund diversifiering tidigt
Citera
2020-05-04, 19:55
  #31
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Det är bara ren myt. Speciellt efter Lehman Brothers -08/-09 lär man inte låta någon bank av minsta värde, någonstans i världen, gå i konkurs.
Att någon av våra svenska större banker skulle gå i konkurs finns inte på kartan. Då skulle hela banksystemet bryta samman. Det skulle man aldrig, aldrig låta ske.
Och bara för att bevisa ovanstående (om nu inte någon tror mig): Swedbank och Nordea har varit riktigt illa ute flera gånger under 1900-talet, men står fortfarande starka. Staten har räddat dessa varje gång. Det skulle ske även i framtiden, för att följderna skulle bli så totalt katastrofala om man inte gjorde det.

Plus: Insättningsgarantin. 950 000 kr per institut är alltid säkrat för oss småsparare!
Som sagt lehman-brothers gick ju omkull, och en av Sveriges största banker gick omkull på 90-talet. Så det får nog hända igen.
Citera
2020-05-04, 19:58
  #32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nja, enligt riksgälden kanske men inte enligt EU. Jag hade fel, det var bara Nordea som räknas in där https://sv.wikipedia.org/wiki/Systemkritisk_bank

Jag anser faktiskt att man bör sprida risken oavsett belopp och viktigt att ha konto i annat land än sverige, i annan valuta - belopp tenderar att stiga med åren och då har man lagt grunden till sund diversifiering tidigt

Åtminstone när jag skrev en seminarieuppgift på ämnet häromåret menade föreläsaren att man i praktiken aldrig skulle låta någon av våra 4 stora gå i kk.

Okej, jag köper ditt resonemang faktiskt!
Citera
2020-05-04, 19:59
  #33
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nja, enligt riksgälden kanske men inte enligt EU. Jag hade fel, det var bara Nordea som räknas in där https://sv.wikipedia.org/wiki/Systemkritisk_bank

Jag anser faktiskt att man bör sprida risken oavsett belopp och viktigt att ha konto i annat land än sverige, i annan valuta - belopp tenderar att stiga med åren och då har man lagt grunden till sund diversifiering tidigt
Tar vi och kollar på verkligheten så ser vi att de fyra storbankerna i Sverige inte tillåts gå omkull.
Citera
2020-05-04, 20:02
  #34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Åtminstone när jag skrev en seminarieuppgift på ämnet häromåret menade föreläsaren att man i praktiken aldrig skulle låta någon av våra 4 stora gå i kk.

Okej, jag köper ditt resonemang faktiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Tar vi och kollar på verkligheten så ser vi att de fyra storbankerna i Sverige inte tillåts gå omkull.

Man skall aldrig säga aldrig, ingen trodde staten skulle låta carnegie gå under, men det lät man ske.

Det som skulle kunna hända är väl bankakut 2.0, att staten tar över ägande av banker. Vi skattebetalare fick rätt hyfsat betalt för Nordea om jag inte missminner mig, lite plåster på såren efter 90-talets räddning.
Citera
2020-05-04, 21:13
  #35
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Helt korrekt. Det finns ingen chans att man skulle tillåta en storbank att konka. Även om banken själv ville det. Man skulle storma huvudkontoret med militär och låta FI eller riksbanken ta över.

Vad exakt skulle hända om det inte gjorde det?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback