• 1
  • 2
2020-05-02, 13:26
Medlem
Hej!

Är det läge att investera i olja för 2-3 års horisont? Själv så tror jag att pandemin är över om 1-2 år och år 3 kommer det gå bra för börserna. Tror ni att oljan kommer tappa mer eller har vi nått en botten? Själv tror jag att botten är nådd, olje länderna kommer minska produktionen så att efterfrågan blir större.

Hur investerar man på olja? Ska man köpa BULL OLJA X1 N1 för att köpa olja? Eller Bear WTI X4 AVA 3?

Tar gärna emot tips var man kan köpa olja.
Citera
2020-05-02, 13:37
Medlem
Tror att det kommer vara överflöd på olja väldigt lång tid framöver och frågan är om den någonsin kommer gå över 35 dollar igen. När väl allt rullar igång igen kommer folk fortsätta jobba hemifrån och resa mindre. Oljan kommer även fasas ut mot andra miljövänligare alternativ. Risken är överhängande att oljan är ute ur matchen inom några år.

Visst lite olja kommer säkert alltid behövas men de volymerna kommer inte i närheten av så det var före CV pandemin.
Citera
2020-05-02, 15:11
Bannlyst
Bull/bear och olja sen spår du framtiden, ptja! Fullkomlig idiot. Jag tror du har rätt i allt du säger.
Citera
2020-05-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Bull/bear och olja sen spår du framtiden, ptja! Fullkomlig idiot. Jag tror du har rätt i allt du säger.
Är inte så erfarande inom aktier, har dock följt nyheterna i ekonomin över runt ett år. Är 18 år och vill gärna kolla med lite mer erfarna. Förstår inte hur du menar, är det dumt eller klokt att investera i oljan i din perspektiv?
Citera
2020-05-02, 16:09
Medlem
up2yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Tror att det kommer vara överflöd på olja väldigt lång tid framöver och frågan är om den någonsin kommer gå över 35 dollar igen. När väl allt rullar igång igen kommer folk fortsätta jobba hemifrån och resa mindre. Oljan kommer även fasas ut mot andra miljövänligare alternativ. Risken är överhängande att oljan är ute ur matchen inom några år.

Visst lite olja kommer säkert alltid behövas men de volymerna kommer inte i närheten av så det var före CV pandemin.

Håller helt med. Det ligger hundratals fulla tankers ute och väntar på att få lossa olja, alla pipelines är fulla och det finns knappt utrymme att lagra oljan någonstans.
Och som jag fattat det så har de Amerikanska oljebolagen endast överlevt såhär länge pga finansieringsstöd (QE) under några årtionden

Risky business att investera i olja nu
Citera
2020-05-02, 17:22
Medlem
Evil_Santas avatar
Om du vill investera i olja med lång tidshorisont (2-3) som du säger så är bull/bear certifikat med hävstång en otroligt dålig idé på grund av urgröpningseffekten med hävstångsprodukter, dessa produkter är designade för att spekulera i oljepriset kortsiktigt under dagen eller max några dagar.

Du har i princip 3/4 alternativ:
- Köp oljebolag, sprid risken lite, köp något mellanöstern, något ryskt, något svenskt/norskt och något amerikanskt(men undvik shale-oil bolag)
- Om du tvunget måste investera i oljepriset direkt kan du köpa OLJA AVA eller OLJA AVA S då får du exponering mot priset på Brent olja och inte WTI.
- Köp en vanlig fond med inriktning på olja/energi.
- Köp en börshandlad fond(även kallad ETF) med oljeinriktning. Typ iSharesOil&Gas Exploration&Prod UCITS ETF USD(Acc) eller iShares STOXX Europe 600 Oil & Gas UCITS ETF, den senare är bara europeiska oljebolag.
Senast redigerad av Evil_Santa 2020-05-02 kl. 17:45.
Citera
2020-05-02, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Är inte så erfarande inom aktier, har dock följt nyheterna i ekonomin över runt ett år. Är 18 år och vill gärna kolla med lite mer erfarna. Förstår inte hur du menar, är det dumt eller klokt att investera i oljan i din perspektiv?
Dumt att investera i något man inte har en aning om vad det är. Blir lätt urholkning och kvar står du utan en spänn i fickan
Citera
2020-05-02, 17:56
Medlem
What-the-hecks avatar
Jag hade en bekant i USA, han satsade allt han ägde och hade i olja. Förra veckan dog han, men enligt familjen verkar det inte vara pga corona. Det fick mig att tänka att det berodde på oljeraset. Det kan ha berott på stress och skapat hjärtfel. Han var visserligen överviktig, men det är ju numera normalt.

Så, nej satsa inte på olja. Det är en marknad som ingen har kontroll över, dessutom starkt manipulerad. Det kan gå precis hur som helst.
Citera
2020-05-02, 21:52
Medlem
Sven2s avatar
del
Senast redigerad av Sven2 2020-05-02 kl. 21:56.
Citera
2020-05-07, 18:04
Medlem
Skulle inte varit dumt att investera på olja, WTI oljan är uppe 70% på en vecka. Borde gått in..

(Skulle såklart cashat ut och inte väntat 2-3 år)
Citera
2020-05-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn

Vad menar du med väldigt lång tid? 6 månader?
Citera
2020-05-07, 22:31
Medlem
TheRiddle-s avatar
Om Flashback avråder dig från att göra något ska du absolut göra det.
Det råder jag dig. På Flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in