Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kulusevski ska inte spela yttermittfältare förrän han har lärt sig vad det innebär att spela yttermittfältare och det verkar Janne också vara på det klara med nu. Så om han inte platsar som startspelare på topp så ska han sitta på bänken.

I övrigt är jag inte helt mot vad du skriver.
Jansson är ju en känd säkerhetsrisk så att han skulle ha nått speciellt försprång gentemot dom andra halvdåliga mittbackarna är jag inte med på. Och Ekdal har visat många gånger att han är vår bästa innermittfältare, Svanberg/Cajuste kan nog ta över men jag ser ingen anledning att stressa fram det bytet.

EDIT (Inte till Jorban utan allmänt): Och så ska jag återigen slänga in en påminnelse om att det inte är samma sak att spela wingback som att spela ytterback. Det kan mycket väl vara så att bra wingbacks också är bra ytterbackar men det kan också vara så att lysande wingbacks är i det närmaste katastrofer som ytterbackar.

Jag tycker det du säger har mycket substans och logik. Dock är där några sticking points
Grejen är att i Svenska sammanhang är vi så vana vid att "spela in ett lag".
Medans man i andra länder bara slänger in dom bästa/hetaste.
Något mitt emellan hade jag tyckt.

K. Olsson är inte dålig men helt enkelt inte på Cajuste och Svanberg talangnivå
Snart ser vi Svanberg i ett större lag och även Cajuste förmodligen i premier league
Olsson är rotationsspelare i Ryska ligan. Sen är klubbadresser absolut inte allt.

Sen det där med kulusevski, killen har ju lungor.
Men att "lära sig spela som yttermittfältare". Vad innebär det? Att enligt Jannemodell vara en extra ytterback och inte komma över mittlinjen som Seb Larsson i EM?
Citera
2021-08-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
För grön? Han har typ lika mycket internationell rutin som Lewicki. Bara för att någon är ung betyder inte det att denne nödvändigtvis är grön. Lewicki har mer erfarenhet av ligaspel.. I allsvenskan.

Lewicki är väl på väg mot sitt femte EL/CL gruppspel

Cajuste har väl knappast mer erfarenhet i Midtjylland?
Men Cajuste är den bättre spelaren helt klart, dock köper jag att Lewicki är med, sålänge det inte är på bekostnad av Jeppe Karlsson, ut med Sema då isåfall
Citera
2021-08-27, 13:45
Medlem
Om Lewicki kommer med framöver så är det väl kanske på bekostnad av en mittback? Eller? 5 stycken borde inte behövas tycker man ju om man nu inte har en jäkla otur med skador.

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det här laget hade varit riktigt vasst på papper:

------------Isak--------------
-Jeppe. K----Foppa-----Kulusevski
--------Svanberg---Cajuste-----
Augu-----Jansson----Lindelöf---Krafth
---------------Olsen---------------

Tyvärr lär vi få se:

-----------Isak-------Quaison----------
Forsberg----Ekdal----K.Olsson-------Kulan
Augu------Danielsson---Lindelöf---Krafth--
---------------Olsen-------------------

Om vi har TUR.
Antagligen bänkas väl kulusevski igen.

Svanberg och Cajuste ÄR bättre än Ekdal/Olsson
Kan köpa att man spelar Ekdal men S/C bör gå före K. Olsson

En 4-2-3-1 hade gett oss max av vår offensiv, då man får in Jesper Karlsson också

Janne suger

Förstår inte varför en del envisas med att ha Kulusevski som yttermittfältare när man sett hur jävla illa det blev när han spelade där i nations league, såg ni inte hur jävla fuckade vi blev? Och ja folk klagade på Lustig men sorry to say, har man inte en världsklassback som ensam kan stänga sin kant mot lag som t ex Portugal så måste faktiskt yttermittfältaren ta ett defensivt ansvar och hjälpa till med att täppa till bakåt.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2021-08-27 kl. 13:50.
Citera
2021-08-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om Lewicki kommer med framöver så är det väl kanske på bekostnad av en mittback? Eller? 5 stycken borde inte behövas tycker man ju om man nu inte har en jäkla otur med skador.

Förstår inte varför en del envisas med att ha Kulusevski som yttermittfältare när man sett hur jävla illa det blev när han spelade där i nations league, såg ni inte hur jävla fuckade vi blev? Och ja folk klagade på Lustig men sorry to say, har man inte en världsklassback som ensam kan stänga sin kant mot lag som t ex Portugal så måste faktiskt yttermittfältaren ta ett defensivt ansvar och hjälpa till med att täppa till bakåt.

Jo det är sant med det är därför jag hela tiden förespråkat ett annat spelsystem.
Om Janne vill fortsätta med en CM på kanten så blir det fin balans med Svanberg på högerkanten
Claesson blir ett tråkigt jävla val. Få in dom bästa istället, byt System

Sverige hade slaktat i 4-3-3

Kör ekdal i mitten och ut med kidsen cajuste och svanberg på yttercm, cajuste stark defensiv och svanberg 2-vägs skolad i Italien nu

Den offensiva trion med Foppa - Isak - Kulan får det att vattnas i munnen

------foppa --------isak-------------Kulan
------Caj----------Ekdal---------Svanberg
aug----------DIF-flintis-----Lindelöf---Krafth

Helvetes bra lag förutom DIF sopan
Citera
2021-08-27, 15:24
Medlem
Citat:
Jo det är sant med det är därför jag hela tiden förespråkat ett annat spelsystem.
Om Janne vill fortsätta med en CM på kanten så blir det fin balans med Svanberg på högerkanten
Claesson blir ett tråkigt jävla val. Få in dom bästa istället, byt System

Sverige hade slaktat i 4-3-3

Kör ekdal i mitten och ut med kidsen cajuste och svanberg på yttercm, cajuste stark defensiv och svanberg 2-vägs skolad i Italien nu

Den offensiva trion med Foppa - Isak - Kulan får det att vattnas i munnen

------foppa --------isak-------------Kulan
------Caj----------Ekdal---------Svanberg
aug----------DIF-flintis-----Lindelöf---Krafth

Helvetes bra lag förutom DIF sopan

I anfallsspelet har ju Janne typ 4-3-3 redan, där Forsberg har en mer eller mindre helt fri roll bakom 2 anfallare, det är i försvarsspelet laget är organiserat som 4-4-2.

Anfallare
<- Forsberg ->

Problemet med Kulusevski på kanten var att det blev raksträcka bakom honom mot vårt mål, han har gjort sina bästa matcher som anfallare, innan EM sa han ju också att han helst spelar anfallare i landslaget och det är där Janne verkar se honom. Skall Zlatan in också är det tuff konkurrens i anfallet dock, någon kommer få sitta på bänken och det blir nog inte Zlatan. Mot sämre motstånd(t ex ej Spanien) så kan man kanske starta med fler anfallare.
Citera
2021-08-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
I anfallsspelet har ju Janne typ 4-3-3 redan, där Forsberg har en mer eller mindre helt fri roll bakom 2 anfallare, det är i försvarsspelet laget är organiserat som 4-4-2.

Anfallare
<- Forsberg ->

Problemet med Kulusevski på kanten var att det blev raksträcka bakom honom mot vårt mål, han har gjort sina bästa matcher som anfallare, innan EM sa han ju också att han helst spelar anfallare i landslaget och det är där Janne verkar se honom. Skall Zlatan in också är det tuff konkurrens i anfallet dock, någon kommer få sitta på bänken och det blir nog inte Zlatan. Mot sämre motstånd(t ex ej Spanien) så kan man kanske starta med fler anfallare.

Ja men jag håller med, därför tycker jag att Svanberg kunde få platsen till höger på mittfältet, och bli en centralmittfältare i den offensiva fasen i denna 4-3-3 vridning.

Är ju mest siffror, kulan isak och foppa blir en offensiv trio, det gillar vi

Zlatan blir ett problem om han bänkar kulusevski
Citera
2021-08-27, 17:53
Medlem
Readyfreddies avatar
Daniel Sundgren kallas upp till landslaget till mångas stora glädje.
https://www.svenskfotboll.se/nyheter...ren-kallas-in/
Gör det riktigt bra i Grekland efter en tuff start.

Ja, landslagets största problem stavas Danielson. Absolut inte bra nog nu och förstås ingen att bygga vidare på inför framtiden.
Citera
2021-08-27, 18:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag tycker det du säger har mycket substans och logik. Dock är där några sticking points
Grejen är att i Svenska sammanhang är vi så vana vid att "spela in ett lag".
Medans man i andra länder bara slänger in dom bästa/hetaste.
Något mitt emellan hade jag tyckt.

K. Olsson är inte dålig men helt enkelt inte på Cajuste och Svanberg talangnivå
Snart ser vi Svanberg i ett större lag och även Cajuste förmodligen i premier league
Olsson är rotationsspelare i Ryska ligan. Sen är klubbadresser absolut inte allt.

Sen det där med kulusevski, killen har ju lungor.
Men att "lära sig spela som yttermittfältare". Vad innebär det? Att enligt Jannemodell vara en extra ytterback och inte komma över mittlinjen som Seb Larsson i EM?
Olsson sa jag inget om, om han byts ut gör det inte mig nått. Det var Ekdal som jag inte ser nån mening att stressa ur laget. Ekdal har "alltid" varit bra i landslaget (förutom nu under EM, vet inte riktigt vad som hände där..), bättre än Svanberg och Cajuste när dom har fått chansen.

Japp. Kulusevski har lungor. Som han enbart använder för att springa offensivt. Det han måste lära sig är att balansera offensiven och defensiven, inte som Larsson, den typen av spelare blir han aldrig, men varför inte titta på Forsberg på andra sidan? Forsberg är väldigt stark i offensiven men trots det så hjälper han till i defensiven när det behövs. Lustig var det förbannat synd om när Kulusevski hade platsen framför honom, han blev konstant ensam mot två motståndare i defensiven om inte Ekdal eller Olsson rusade ut för att hjälpa till.
En väldigt enkel sak är att titta på hur lagdelarna sitter ihop när motståndarnas backlinje har bollen, Kulusevski låg konstant ett halvt steg högre upp i plan än övriga mittfältare, närmare anfallarna än mittfältarna. Det ställer till det rejält för spelaren bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Ja, landslagets största problem stavas Danielson. Absolut inte bra nog nu och förstås ingen att bygga vidare på inför framtiden.
Nej, Danielsson är inte landslagets största problem. Landslagets största problem är att vi inte har mer än 1 mittback som är märkbart bättre än honom.
Citera
2021-08-27, 18:31
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Kul å höra!
Citat:
Håller jag absolut inte med om, problemet nu rent kortsiktigt lär vara att ersätta dom som lagt av och vad är statusen på Quaison? Lär va han och Isak som startar mot Spanien.

Helander och Danielson är väl mer eller mindre jämnstarka. Debatten dom kommande 10-ish åren kommer va vem som startar bredvid VNL.
Citera
2021-08-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kul å höra!

Håller jag absolut inte med om, problemet nu rent kortsiktigt lär vara att ersätta dom som lagt av och vad är statusen på Quaison? Lär va han och Isak som startar mot Spanien.

Helander och Danielson är väl mer eller mindre jämnstarka. Debatten dom kommande 10-ish åren kommer va vem som startar bredvid VNL.

Är Kulusevski skadad? Jag tror Janne kör vidare med Isak och Kulusevski i anfallet.

Citat:
Ja men jag håller med, därför tycker jag att Svanberg kunde få platsen till höger på mittfältet, och bli en centralmittfältare i den offensiva fasen i denna 4-3-3 vridning.

Är ju mest siffror, kulan isak och foppa blir en offensiv trio, det gillar vi

Zlatan blir ett problem om han bänkar kulusevski

Ja det hade kunnat vara ett alternativ, sedan tycker jag inte direkt att Claesson är slut än även om skadorna kom olyckligt, hittar han formen och kommer tillbaka till den nivå han var på innan han drog korsbandet så är han ju en tillgång.
Citera
2021-08-27, 20:25
Medlem
mishimas avatar
Kanske tagits upp i tråden, men Danielsson är väl avstängd i första kvalmatchen? Då blir det ju Helander.
Citera
2021-08-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kanske tagits upp i tråden, men Danielsson är väl avstängd i första kvalmatchen? Då blir det ju Helander.

Stämmer, rött kort i senaste tävlingsmatchen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in