Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 12:08
  #27433
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Av spelarna i U21-landslaget finns det nästan ingen som skulle ta en plats i en a-landslagstrupp idag. Tibbling och Fransson skulle väl kunna peta Hiljemark, men det är tveksamt i dagsläget. Från laget 2015 är Lindelöf, Krafth, Helander, Augustinsson, Hiljemark, Guidetti och Sam Larsson ordinarie i truppen och Carlgren, Lewicki och Kiese Thelin har varit med till och från. Detta säger väl dels att årets U21-lag var en svag upplaga och dels att a-landslaget mår bättre nu än 2015–2016. Man ska inte kvotera in U21-spelare för sakens skull.

Konstig slutsats. Om 2 år kan vi jämföra det här laget med laget från 2015. Det var väl bara Thelin, Guidetti och Hiljemark som varit uttagen någon gång i A-landslaget innan u21-em 2015?
Citera
2017-06-23, 12:21
  #27434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Konstig slutsats. Om 2 år kan vi jämföra det här laget med laget från 2015. Det var väl bara Thelin, Guidetti och Hiljemark som varit uttagen någon gång i A-landslaget innan u21-em 2015?
Förvisso, men vad spelar det för roll vilka som var uttagna innan U21-EM? Det var ju inget som diskuterades. Jag medger att det blir konstigt att kolla nu, men att kolla ett år framåt tycker jag funkar bra. Ett år efter U21-EM 2015 hade Carlgren, Guidetti, Hiljemark, Lewicki och Lindelöf blivit uttagna i EM. Till det hade Milošević, Khalili, Kiese Thelin, Helander och Krafth hade varit med och nosat på det "riktiga" landslaget. Jag tror inte vi kommer se samma resultat om ett år i ett eventuellt VM 2018. Starkare a-landslag, svagare U21-generation.
Citera
2017-06-23, 13:24
  #27435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Av spelarna i U21-landslaget finns det nästan ingen som skulle ta en plats i en a-landslagstrupp idag. Tibbling och Fransson skulle väl kunna peta Hiljemark, men det är tveksamt i dagsläget. Från laget 2015 är Lindelöf, Krafth, Helander, Augustinsson, Hiljemark, Guidetti och Sam Larsson ordinarie i truppen och Carlgren, Lewicki och Kiese Thelin har varit med till och från. Detta säger väl dels att årets U21-lag var en svag upplaga och dels att a-landslaget mår bättre nu än 2015–2016. Man ska inte kvotera in U21-spelare för sakens skull.
För två år sen var vi ju iofs i större behov av en generationsväxling, så är inte fallet längre och vi har fyllt på där vi behöver i form av 2015-kullen.

Men med det sagt så finns det ju knappt någon jag vill se i a-landslaget från årets U21. Fransson som du nämner ligger väl bäst till, Tibbling tycker jag snarare stagnerat(?) jämfört med 2 år sen?

Finns såklart spelare med potential men de behöver någon säsong till i sig åtminstone innan det är aktuellt med a-landslaget
Citera
2017-06-23, 13:51
  #27436
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Förvisso, men vad spelar det för roll vilka som var uttagna innan U21-EM?

Ja om man ska jämföra lagen måste man antingen vänta 2 år eller jämföra nuvarande lag mot vad spelarna från 2015-laget hade för meriter 2015. Utan att ha gjort någon närmare granskning så är väl dessa ganska likvärdiga?

Man kan argumentera för att VNL, Augustinsson och Krafth tillhör den här generationen också.
Citera
2017-06-23, 14:42
  #27437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Ja om man ska jämföra lagen måste man antingen vänta 2 år eller jämföra nuvarande lag mot vad spelarna från 2015-laget hade för meriter 2015. Utan att ha gjort någon närmare granskning så är väl dessa ganska likvärdiga?

Man kan argumentera för att VNL, Augustinsson och Krafth tillhör den här generationen också.
Ja, vi får såklart utvärdera den här generation om något år, men som jag har sagt nu: Jag tror inte att många i det här laget kommer slå sig in i a-landslaget inom en snar framtid. VNL, Ludde och Krafth tillhör som du säger den här generationen, men inte EM-laget (vilket var det som diskuterades).
Citera
2017-06-25, 10:55
  #27438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Ja, vi får såklart utvärdera den här generation om något år, men som jag har sagt nu: Jag tror inte att många i det här laget kommer slå sig in i a-landslaget inom en snar framtid. VNL, Ludde och Krafth tillhör som du säger den här generationen, men inte EM-laget (vilket var det som diskuterades).

Medhåll.Spelare för spelare så fanns det bättre att tillgå för två år sedan.
Dagens landslag har satt sig på ett bra sätt och det är svårare att nu ta plats där jämfört med när Hamren körde enmanslandslag.
Citera
2017-06-26, 14:16
  #27439
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Av spelarna från U21 landslaget så är det inte många som jag ser slussas in i A-landslaget en nära framtid.

Den som känns hetast är Carlos Strandberg, men då måste han få fart på karriären och sluta göra konstiga val.

Efter honom är det bara Simon Tibbling och Cajtoft som jag ser som möjliga spelare.

sedan är det nattsvart.

Har hållt Cibicki högt, men, han är uppenbarligen lite för ojämn i dagsläget. Kanske om några år? vem vet.
Citera
2017-06-26, 15:37
  #27440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Ja om man ska jämföra lagen måste man antingen vänta 2 år eller jämföra nuvarande lag mot vad spelarna från 2015-laget hade för meriter 2015. Utan att ha gjort någon närmare granskning så är väl dessa ganska likvärdiga?

Man kan argumentera för att VNL, Augustinsson och Krafth tillhör den här generationen också.
Bra ide! Sagt och gjort:

Målvakter

2015
Patrik Carlgren v Anton Cajtoft. Carlgren var en etablerad allsvensk målvakt i ett topplag, befann sig väl i en likartad sits som Cajtoft gör idag gällande potential med undantag för att Carlgren hade mer erfarenhet från allsvenskt spel.

Försvarare
Victor Lindelöf-Nilsson v Linus Wahlqvist. Två spelare som på förhand gick in i respektive turnering som väldigt lovande spelare. VNL spelade mestadels i Benfica B och Wahlqvist får sin ringa ålder till trots ses som en etablerad allsvensk högerback med redan nu väldigt många matcher i bagaget för Peking. Återigen väldigt tajt.

Alex Milosevic v Jacob Une Larsson. Tydlig fördel 2015. Milosevic var långt innan EM en etablerad och skicklig mittback och blev klar för Besiktas innan EM. Une har först nu i DIF börjat komma i närheten av vad Alex presterade.

Filip Helander v Filip Dagerstål. Precis som ovan så är även fallet här att 2015 hade en mer etablerad allsvensk mittback än 2017. Helander etablerade sig ungefär samtidigt som Milosevic om jag inte minns fel, vilket var ett par år innan EM.

Ludwig Augustinsson v Adam Lundqvist. Lundqvist, en etablerad och duktig ytterback i Elfsborg men en bra bit ifrån August som 2015 hade slagit sig in i FCKs startelva, utöver då rutin från allsvenskan.

Mittfältare
Simon Tibbling v Simon Tibbling. Första gången som 2017 får överhanden här i mitt tycke. En i sammanhanget mycket rutinerad ung herre som imponerade långt innan EM och spelade till sig en övergång till Groeningen innan EM 2015. Har väl mer eller mindre varit helt ordinarie i Holland sedan övergången. Men även om man inför årets EM hade kunnat förvänta sig mer från en spelare som är äldre och visare än 2015-upplagan så var han betydligt hetare 2015 än i år.

Oscar Lewicki v Melker Hallberg. Relativt jämbördigt här. Lewicki ansågs då som en het talang och duktig allsvensk fotbollsspelare som precis köpts loss av Malmö. Hallberg har även han en hel del erfarenhet från allsvenskan plus ett (misslyckat) utlandsäventyr. Påminner lite om Tibbling i den mån att 2015 års Hallberg var hetare än årets upplaga.

Oscar Hiljemark v Kris Olsson. Även här finns det vissa gemensamma nämnare. Två stora talanger som både gjort sin första stora övergång (Hiljemark till PSV, Olsson till AIK) men där båda inför turneringen haft problem med formen. Hyfsat jämnt även om det är viss fördel Hiljemark som trots allt spelade en hel del i både allsvenskan och Eredivisie innan.

Abdul Khalili v Alex Fransson. Khalili gick tidigt till Turkiet och etablerade sig omgående, men slås ändå här av Fransson som även han varit utomlands ett tag innan turneringen. Fransson gick in i den här turneringen som ett större namn än Khalili.

John Guidetti v Pawel Cibicki. Sveriges stora omslagspojke och arvtagare till Zlatan, som man då trodde. Kom från ett starkt 2014 i Feyenoord med 20 mål på 23 matcher även om våren i Stoke lämnade en del i övrigt att önska. Cibicki inte alls i närheten.

Isaac Kiese-Thelin v Carlos Strandberg. IKT åtnjöt ett grymt 2014 som renderade i en utlandsflytt till Frankrike under januari 2015. Hade stora förväntningar på sig. Strandberg har inte alls haft en lika spikrak karriär som IKT hade inför sin turnering, även om talangen onekligen fanns där. Fördel 2015.

Jag har uselt minne så det är möjligt att jag har en del sakfel här.
Citera
2017-06-28, 12:52
  #27441
Medlem
Vilka anfallare ska Sverige köra med i höst nu när Marcus Berg tydligen ska börja spela korpfotboll på nåt oljefält?
Citera
2017-06-28, 14:26
  #27442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Vilka anfallare ska Sverige köra med i höst nu när Marcus Berg tydligen ska börja spela korpfotboll på nåt oljefält?

Frågan som är ständigt diskuterad just nu. Ingen vet tyvärr. Nyman & Guidetti sviker när de väl får chansen, toivonen är toivonen (duglig men långt ifrån en lösning), och sen är det ett stort frågetecken.

Cibicki, Strandberg osv såg verkligen inte redo ut i U21. Trodde de skulle va vassare men ack så fel jag haft där.

Näst på tur lär väl vara Armenteros om man ska gå på klubbform, fysik och hur redo man är.
Citera
2017-06-28, 15:31
  #27443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Frågan som är ständigt diskuterad just nu. Ingen vet tyvärr. Nyman & Guidetti sviker när de väl får chansen, toivonen är toivonen (duglig men långt ifrån en lösning), och sen är det ett stort frågetecken.

Cibicki, Strandberg osv såg verkligen inte redo ut i U21. Trodde de skulle va vassare men ack så fel jag haft där.

Näst på tur lär väl vara Armenteros om man ska gå på klubbform, fysik och hur redo man är.
Guidetti är ju närmast ordinarie i ett bra la liga-lag. Han gör inte mål och ser sliten ut men han bidrar mycket i presspelet. Guidetti borde passa bra med Toivonen.

Armenteros måste få chansen igen efter 1-1 målet mot Norge.

Nyman verkar vara en sån kille som skapar bra chanser men inte gör mål på dem.

Cibicki och Strandberg får stå på tillväxt några år till tycker jag.
Citera
2017-06-28, 15:49
  #27444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umbingundulurump
Guidetti är ju närmast ordinarie i ett bra la liga-lag. Han gör inte mål och ser sliten ut men han bidrar mycket i presspelet. Guidetti borde passa bra med Toivonen.

Armenteros måste få chansen igen efter 1-1 målet mot Norge.

Nyman verkar vara en sån kille som skapar bra chanser men inte gör mål på dem.

Cibicki och Strandberg får stå på tillväxt några år till tycker jag.

Guidetti lär glida längre ifrån sin plats i Celta tror jag med tanke på att dom nyss signade en ung Forward och hans form inte är den bästa.

Nyman har matcher där han ser riktigt smart och vältime:ad ut men de flesta matcher är det tyvärr inte fallet

Så många 50/50 gubbar har vi framåt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback